Laborecka vrchovina - Paseky

Laborecká vrchovina je pohorie na východnom Slovensku v oblasti Nízke Beskydy. Najvyšším vrcholom je Vysoký Grúň. V rámci akcie Najvyššie vrcholy Slovenských pohorí (NVSP) je potrebné však vystúpiť na vrchol Paseky.

Hľadám turistov, ktorí robia NVSP. Ešte sme neprešli niekoľko vrcholov na východe Slovenska. Využívame teda štátny sviatok a vyrážame autom na Paseky. V Košiciach naberám Božku a v Kapušanoch pri Prešove si prisadajú Majka a Inga. Cieľom našej jazdy je dedina Kalinov v ktorej je niekoľko retro tabúľ poukazujúcich na oslobodenie obce 21.9.1944 ako prvej obce na Slovensku.

Od auta ideme hore dedinou až kým sa nedostaneme na spevnenú cestu. Pred chatou zahýbame na lúku, ktorá sa tiahne pomerne vysoko. Vstupujeme do lesa, či skôr do hája. Prevažujú tu brezy a borovice. Lístie je hnedé a opadané a na zemi sa tiahnu ostružiny. Stúpanie je dlho veľmi mierne. Je tu však trochu blata. Keď sme pomerne vysoko, prichádzame na spevnenú cestu. Turistické značenie na živých stromoch je plechové, čo sa nerobí. Z nej ide odbočke už priamo na hrebeň a konečne trošku strmšia. Les je už hustejší s prevahou bukov. Prichádzame na hrebeň cez ktorý vedie ČTZ a hranica s Poľskom. Je tu Kalinovské sedlo. Neďaleko smerom na východ je pomník na mieste, kde vstúpili prví ruskí vojaci na Slovensko. Vedľa je malinká chalúpka vhodná na prespanie. Cesta po hrebeni je parádne široká a pohodlná, len neustále stúpa a klesá.

Začína nám mierne pršať. Prichádzame k nášmu cieľu vrcholu Paseky. Spoločne sa pofotíme do záznamníka NVSP. Na vrchole je nemecká strážna veža z roku 1943. Kto chce môže si vystúpať jej desať metrov. Veža je však uzavretá. Pokračujeme ďalej až k miestu Stredný hrb.

Rázcestník Stredný hrb je v poľštine a my odbočíme už dole lesom po ŽTZ. Značka čoskoro ide zarasteným chodníkom. Dole ešte klesá ZTZ. Podľa dvoch rôznych máp sú obe trasy vhodné. ČTZ ide otvoreným lesom po kamennej ceste. Skúsime túto trasu a narazíme na ťažbu dreva. Dosť stromov je zrezaných alebo polámaných. Cesta po technike je riadne rozrytá a zablatená. Keď sa zabárame do blata až po členky, tak ženy skúsia ísť vyššie lesom. Ja pokračujem blatom, ale keď sa terén ešte zhorší, tak vchádzam do lesa a dostanem sa k nefunkčnému vleku. Tam prichádzajú zablatené dievčatá. Ich pohľad neveští radosť z terénu, tak Majke venujem prívesok z Ameriky, ktorý som opatroval pol roka. Našťastie sa čoskoro dostávame na asfaltovú cestu ktorou prechádzame chatovú osadu Daňová. Viacero chát je zavretých. Zrejme je mimo sezónu.

Postupne sa dostávame až ku križovatke s hlavnou cestou. Zahneme vpravo a po ceste sa vraciame do dediny Kalinov. V aute máme možnosť sa prezliecť do čistého oblečenia. Dážď v druhej polovici pochodu nám ani nevadil. V dedine je penzión, kde sa dá požiadať o pečiatku do záznamníku NVSP. Dnes však nevaria, takže miesto jedla dáme kávu a čaj :-). Domov sa vraciame cez Prešov do Košíc.

Radoslav Medzihradský

Vyštudoval som IT odbor a momentálne pracujem ako senior web developer. Vo voľnom čase sa rád venujem bojovým športom a výkonnostnej turistike. Organizujem túry pre turistický klub KVT Košičan a som funkcionárom Klubu Slovenských turistov pre Košice. Tiež rád varím, pestujem citrusy a niekedy štepím stromy. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné