To miesto sa nachádza v obci Beladice. Presnejšie na okraji časti obce zvanej Pustý Chotár. Tu dala postaviť rodina Jesenských okolo roku 1820 kaštieľ, ktorý nesie tiež meno Pustý Chotár. Od hlavnej cesty Nitra - Banská Bystrica je kaštieľ čoby kameňom dohodil, no nevidieť ho odtiaľ. Pretože ho obkolesuje chránený "Pustochotársky" park. Na prelome tisícročí bol kaštieľ i park zrekonštruovaný, obnovený a teraz slúži ako hotelové zariadenie.

Kaštieľ Pustý Chotár - kultúrna pamiatka SR, resp. Park Hotel Tartuf
Toto miesto je zaujímavé kombináciou histórie, prírody a umenia. A to umenia výtvarného, nie hociakého. V závere leta 2007 tu totiž bola slávnostne otvorená Prírodná galéria umeleckej keramiky. Galéria, ktorá je unikátna v rámci celého Slovenska. Podobná stála umelecká prezentácia keramických diel v historických objektoch sa doposiaľ na inom mieste nenachádza.

Informačná tabuľa, nachádzajúca sa pri vstupe do areálu hotela,
predstavujúca Galériu keramiky
Galéria je voľne prístupná všetkým návštevníkom kaštieľa, hotela, turistom a širokej verejnosti. V krásnom prostredí majú možnosť vidieť diela známych a talentovaných slovenských, európskych a svetových keramikov i sochárov.

M. El-Din Hussein (Egypt) - Z prírody I., 2001
Galéria nadväzuje na medzinárodné keramické workshopy, ktoré sa tu konali od roku 1999. Siedmich ročníkov sa do roku 2006 zúčastnilo takmer 50 umelcov z 20 krajín celého sveta. Od USA, cez Argentínu, krajiny Európy, Turecko, Egypt až po Japonsko.

I.Holešovský (SR) - 7 (ležiaci), 2006
V rámci workshopov bol dôležitým človekom známy slovenský keramik Ilja Holešovský. Stál pri ich vzrode, na prvých 7 ročníkoch bol nielen ich pravidelným účastníkom, ale aj spoluorganizátorom.

T. Proll (ČR) - Zvonica, 2003
Medzinárodné workshopy boli stretnutím tvorcov a ľudí, navzájom známych, ale aj neznámych, z rôznych kultúr, krajín, miest. Pod vplyvom vzájomných podnetov, vlastných zážitkov, skúseností i prostredia vznikli jedinečné pracovné situácie, ktorých výsledkom boli krásne a zaujímavé diela.

R. Sederevičius (Litva) - Záhradná keramika, 2005
Umelci pracovali s rôznymi druhmi materiálu. V miestnych ateliéroch ho pretvárali na estetické a jedinečné keramické objekty menších a väčších rozmerov.

I. Holešovský (SR) - Úžitková záhradná keramika, 2002
Tu si dovolím citovať I.Holešovského, ktorý keramiku charakterizoval takto:
"Keramika má mnohé podoby, rozmanité tvary, má estetickú aj úžitkovú hodnotu a človeka v jeho tisícročnej histórii sprevádza ako užitočný predmet aj dekorácia či ozdoba, ako výraz jeho potrieb a túžob, ako doplnok i umelecké dielo."

M. Groeneveld (Holandsko) - Konverzácia vtákov, 2005
"Artefakty umelcov, ktorí sa zúčastnili beladických workshopov, postupne nahradili to, čo sa z pôvodnej výzdoby neoklasicistického kaštieľa nezachovalo, čo sa stratilo, zničilo alebo aj zmizlo. Vďaka práci keramikov areál získal novú identitu, nový charakter, jedinečnosť a predstavujú sa v ňom súčasné svetové keramické trendy. Rekonštrukciou kaštieľa, modernou dostavbou jeho funkčných častí, tu vznikol nový komplex a keramici z celého sveta Vás pozývajú na jeho prehliadku", dodal I.Holešovský.
Ja by som vám rád ponúkol výber fotografií predstavujúci ojedinelú Galériu keramiky a možno vás inšpirujem na jej návštevu....

E. Grosseová (ČR) - Balance, 2002

B. Feketü (Maďarsko) - Kanalizačný poklop, 2006

H. Yoleri (Turecko) - Sova, 1999
"Mám dobrý pocit, keď vidím návštevníkov prechádzať sa po parku, ako si so záujmom pozerajú diela, fotografujú sa pri nich a aspoň na chvíľu zabúdajú na všedné starosti a trocha pookrejú na duši", organizátor workshopov J. Vyskoč.

H. Yoleri (Turecko) - Z Anatólie, 1999

M. Wells (Wales) - Možno by som vedel pomôcť, 2005

A. Lvovič (Kazachstan) - Babylonská veža I., 2001

Ting-Ju Shao (Taiwan) - Okamih harmónie a radosti, 2006
"Keramická tvorba je veľmi náročnou umeleckou disciplínou, náročnou nielen na stále neisté očakávanie výsledku až do záverečného vypálenia, ale aj na samotné materiály a technológie." uviedol na vernisáži VII. workshopu jeho kurátor PhDr. P. Jurkovič.

M. Wells (Wales) - Autoportrét I., II., III., 2005
Svoj príhovor na vernisáži v r. 2006 P. Jurkovič skončil týmito slovami: "Bez rodiny Mediciovcov vo Florencii, mecénov a podporovateľov umenia, by sme dnes neobdivovali zásadnú časť svetového kultúrneho dedičstva renesancie. Bez zanietených, pracovitých a osvietených ľudí by sme sa na takomto skvelom, siedmy rok pokračujúcom podujatí nestretli. Vďaka patrí organizátorom, všetkým spolupracovníkom a zároveň tým, ktorí toto podujatie podporili."

Ting-Ju Shao (Taiwan) - Plávame, 2006

E. Le Rétif (Francúzsko) - Neposedná, 2005

E. Le Rétif (Francúzsko) - Sediaca, 2005

E. Le Rétif (Francúzsko) - Zamilovaná, 2005

E. Le Rétif (Francúzsko) - Sediaca II., 2005

T. Proll (ČR) - Rovnováha, 2003

Vtáčia rovnováha
Areál kaštieľa, hotela, park je obľúbeným domovom množstva vtákov.... Vtáky majú radi keramiku a keramici majú radi prostredie parku, kus prírody i vtákov :o)

J. Wernerová (ČR) - Krmítko

Sledujúca veverička....

...a jej zvedavá kamarátka
Zaujalo ich niektoré keramické dielo? Možno toto...

M. El-Din Hussein (Egypt) - Z prírody II., 2001
Umelci počas workshopov vytvárali nielen väčšie diela určené do exteriérov kaštieľa, do parku, ale i veľa menších. Napr. takéto....

A. Lvovič (Kazachstan) - Čajník Submarine, 2001

L.Tikveša (Srbsko) - Bez názvu, 2003

J.Valkaj (Chorvátsko) - Misa, 2002
Keramika môže byť užitočným predmetom, zároveň však i umeleckým dielom.

I. Holešovský (SR) - Šach I., 2002

T. Proll (ČR) - Evolúcia, 2003

É. Kun (Maďarsko) - Srdce, 2003
"Srdce" Évy Kun je skutočne nádherné dielo, ktoré ma dostalo na prvý pohľad. Je mojou najoblúbenejšou "malou" beladickou keramikou, ktorú som mal možnosť "naživo" vidieť.

A. Lvovič (Kazachstan) - reliéf s nápisom Chateau Topoľčianky
"Kraj histórie, kultúry, termálnych vôd a dobrého vína" je slogan, pod ktorým je propagovaný Nitriansky kraj. V našom hoteli nájdete okrem termálnej vody všetko. Teplej vody je však v bazéne wellness centra dosť :o)

S menšími keramickými prácami umelcov sa môžete oboznámiť na rôznych miestach v interiéroch historického kaštieľa a Park Hotela Tartuf.

A znovu späť v exteriéroch....


P. Martinsons (Lotyšsko) - Lev Jirko ............... Lev Mirko, 2003

G. Nepo-Stieldorf (Rakúsko) - časť inštalácie Boudoir Mme Lepinskej, 2006
Peter Jurkovič, kurátor Otvorenia Prírodnej galérie umeleckej keramiky (31. 8. 2007):
"Pri inštaláciách umeleckých diel v exteriéri kultivujeme prostredie - to bolo dávnou snahou umelcov a kurátorov výstav. Veď nielen architektúra môže byť nositeľom umenia. Vďaka osvieteným majiteľom beladického kaštieľa vzniká nová tradícia a impulz -

M. Nováková (ČR) - Tŕne a kvet, 2002
- tento park sa bude pýšiť umením z celého sveta, umením v materiáli stálom a pevnom, odolnom a krehkom zároveň. Súčasne je to vážne a logické vyvrcholenie dlhoročnej podpory umeleckej (keramickej) tvorby, ktorá vznikala práve tu a tu je aj jej pravé miesto."

K. Nakashima (Japonsko) - Veterné amfory, 2006

A. Horváthová (SR) - P. Varechová, 2001 + Stopy II., 1999

A. Kutáková (SR) - Spojenie, 2005

V. Oravec (SR) - Dvojica, 1999
Toto bol pohľad na slovenský unikát nachádzajúci sa neďaleko Nitry. Pohľad človeka zainteresovaného, ktorý sa podieľal na organizácii keramických workshopov v Beladiciach v rokoch 2005 - 2006 i na otvorení Prírodnej galérie umeleckej keramiky v r. 2007. K dvom workshopom v tomto období pribudne ďalší.
Áno, je to tak! V umeleckých ateliéroch Park Hotela Tartuf zavládla opäť pracovná atmosféra. Náš hotel v auguste hostí viacerých talentovaných keramikov, ktorí tu budú tvoriť počas VIII. Medzinárodného keramického workshopu. Viac informácií o 8.ročníku tohto podujatia, jeho histórii a jedinečnej beladickej galérii môžete nájsť na stránke Galéria keramiky.
Verím, že na základe "čítaného - videného" niekedy v budúcnosti či už cielene alebo náhodne do areálu s kultúrnou pamiatkou, chráneným parkom a unikátnou galériou zablúdite. Dovidenia v Beladiciach...
PS: Fotografie v článku sú z archívu Galérie keramiky a Park Hotela Tartuf.