Výzva: vyhoď svojho konšpirátora!

Žijeme v internetovej informačnej dobe a mnohé informačno-komunikačné technológie sú naozaj super, výborne sa dajú využívať či už pri komunikácii s priateľmi, pri nadväzovaní kontaktov, pri organizovaní podujatí aj pri práci...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

...dajú sa však rovnako dobre využívať aj na zákerné propagandistické ciele, šírenie nenávisti, ideológií či politický marketing. Internetoví marketéri o tom vedia svoje a ja tiež.

Od kedy využívam sociálne siete (a kvôli práci je to naozaj dosť intenzívne), všímam si jeden nie zrovna moc príjemný fenomén, ktorý sa ma dotýka už čoraz osobnejšie. Konšpirátortsvo. Prekáža mi, zakladá sa skoro vždy na neoverených a často účelových „klebetách“, ktoré sa šíria „internetom“ ako vlna tsunami. Za jeho rozmachom však nevidím len aktuálny nedostatok kontroly internetového obsahu, ale predovšetkým praobyčajnú ľudskú hlúposť. Neskutočný nárast konšpirátorstva, propagandy a trolovania, ktorému plebs svorne pomáha sa dnes stáva sociálnym problémom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedna z poučiek online-marketingu hovorí, že negatívna správa sa šíri lepšie ako tá pozitívna.

Obrázok blogu

Stretol sa s tým asi každý. Všetky tie praktiky a špinu, ktorá nás „otravuje“ a kazí nám náladu zdieľame na našich spoločných facebookových „stenách“. A nedajú sa selektovať, nedá sa tomu zabrániť. Dostávame sa tak ku všetkému, čo radi vidia a zdieľajú naši facebookoví priatelia. To, s čím sa priateľ stotožňuje, sa musí môj mozog aspoň na úrovni podvedomia nutne popasovať, vysporiadať. A častokrát sa nestíha čudovať. Musíme mať na očiach aj také stránky, ktoré sú nám vyslovene nepríjemné. Bez toho, aby sme ich čo i len navštívil, označili, či „lajkli“. Nikomu nedáte súhlas na odoberanie informácií a článkov, ale takto sa k ním aj tak dostávate. Niekto tomu hovorí virálny marketing, ale nebudem ďaleko od pravdy, ak to nazvem propagandou, pretože to práve k tomuto často inklinuje.

SkryťVypnúť reklamu

Viem, že sa dajú blokovať priatelia, ktorí tieto stránky zdieľajú, ale takýchto stránok, žiaľ, intenzívne pribúda, aj ich „hlucho-slepých“ šíriteľov. Mnohokrát pritom len prebehnú, preletia, čo nové na "stene", ako keby si len čítali dennú tlač, noviny bez redaktorov. To, čo nás osloví aspoň titulom ihneď zdieľame. Psychológovia vypracovali o takomto správaní niekoľko teórií, to, čo ale stojí za tým – na prvom mieste – je, žiaľ, naša informačná negramotnosť. Stratili sme (alebo skôr stále sme si nevypestovali) dostatočnú súdnosť voči neovereným zdrojom informácií. Neideme do hĺbky, nezisťujeme, či je zdieľaný obsah pravdivý. Práve toto je živnou pôdou dnešného konšpirátorstva.

SkryťVypnúť reklamu

A aká je motivácia súčasných konšpirátorov? Ak poviem, že za všetkým hľadaj ženu, peniaze a moc, asi nebudem ďaleko od pravdy. Je mi jasné, že aj toto vyznie konšpirátorsky, no teória ľudskej motivácie a ľudských potrieb hovorí jasne v prospech politicko-mocenských ambícií skupín či jednotlivcov. Pre ilustráciu možno jeden príklad: Hitlerova fašistická strana prišla pred rozpútaním svojho vojnového pekla s jednoduchou marketingovou inováciou, ktorou bol tranzistor do každej rodiny. Vidieť v tom istú paralelu s modernými sociálnymi sieťami by bolo asi opäť trošku konšpirátorské, no nedá sa poprieť skutočnosť, že vďaka facebooku máme stále viac „kotlebovcov“, vďaka facebooku sme každodennými recipientmi ruskej hybridnej vojny. Nie sme atakovaní samopalmi Kalašnikov, ale dezinformáciami, ktoré všetci svorne a "proslovansky" šírime.

SkryťVypnúť reklamu

Komentáre nemiznú náhodne.

Obrázok blogu

Radi sa zapájame do všetkých tých interaktívnych diskusií a komentovania a teší nás pritom tá vyzývavá dávka anonymity a možnosť prejaviť svoj názor. Samotný názor sme postavili na piedestál pravdy a ani sa už neobťažujeme overovať, či to, čo zdieľame a píšeme a vystavujeme pozornosti tisícom ďalších ľudí, je zaručenou pravdou. Či to nie je naopak niečo, čo niekomu ubližuje, škodí, znevažuje, klame alebo provokuje. Pomáhame tak šíriť zlo a ohradzujeme sa pritom na právo na názor. Stále viac ľudí trávi svoj voľný čas "ventilovaním" svojich názorov (a žiaľ aj frustrácií) na sociálnych sieťach. Stáva sa z toho akýsi rituál, psychohygiena. Vytvorila sa takto akási umelá komunikačná sieť zložená z nešťastných ľudí ako hlavného motora šírenia nenávisti a negatívnych emócií. Samozrejme, táto odvrátená stránka našej sociálnej exklúzie má aj jednu svetlú hviezdičku. Nie je zlé, ak kritizujeme zlo, ak poukážeme na krivdu, popieranie ľudských práv či klamstvo, ale len za predpokladu, že naše argumenty sa zakladajú na pravde. Lenže ako si byť istý?

Hovorím to stále a každému, dookola, možno aj viackrát denne, ale treba ísť do hĺbky. Overiť si zdroj článku, statusu, komentára, jeho autora, redakciu, stránku, overiť si informáciu aspoň z dvoch na sebe nezávislých zdrojov. Nebuďme leniví a povrchní, ak niečo na sociálnych sieťach šírime bez toho, aby sme si aspoň prečítali obsah príspevku či „statusu“, môžeme tým ubližovať. Za dôsledky sme zodpovední aj my. Ale ak si chceme byť skutočne istí, že je náš komentár k neželanému príspevku či „statusu“ naozaj pravdivý, často nám ešte v ten deň z diskusie k podozrivému statusu zmizne. Vtedy je dobré stránku nahlásiť alebo využiť službičku, ktorá sa volá blbec.online. 

Veríte na trolov? Mali by ste.

Obrázok blogu

Ak sa Vám zdá, že niektoré vaše diskusie oplývajú podozrivo podobnými názormi a komentármi, rovnako štylizovanými, s rovnakými chybami a myšlienkami, môžete si byť istí, že ich autormi sú "trolovia". Sú to ľudia, ktorí sú platení ako brigádnici za šírenie istého typu názorov, komentovanie a zdieľanie väčšinou politickej, propagandistickej alebo komerčnej stránky. Ich úlohou je vykresliť svojho „zamestnávateľa“ ako toho najúžasnejšieho, šíriť informácie a ovplyvňovať. Nezáleží im na pravde, motívom sú peniaze. Ich profily sú vždy veľmi podobné, menia sa len fotky, mená, šikovný trol má aj desiatky rôznych profilov, ktoré sa „kamarátia“ navzájom.

Čo s konšpirátormi?

Obrázok blogu

Konšpirátor nie je len tvorca konšpiračnej teórie, klamstiev a dezinformácií, ktoré ubližujú, ale aj každý ich šíriteľ. Ak už "priateľ" vedomky alebo nevedomky pomáha šíriť propagandistické statusy, stáva sa súčasťou tejto mašinérie. Ak máme v priateľoch takýchto ľudí, ktorí sa podieľajú na „konšpirátorstve“, nemôžeme nad tým iba zalomiť ruky a tváriť sa, že sa nič nedeje. Kto šíri zlo, sám je zlo! Treba sa pýtať samého seba, ak viem o niekom, že vedome šíri klebety a klamstvá, kamarátil by som sa s takýmto človekom? Upozornite ho na to, čo šíri, že nemá pravdu, pýtajte sa ho na zdroje šírených informácií a ak nič nezaberá, treba preťať uzol! Von! Takéhoto konšpirátora si treba z priateľov jednoducho vyhodiť.

Touto cestou by som rád oslovil ľudí a vyzval všetkých na rozuzlenie aspoň malej časti konšpirátorských sietí. Výzvou dňa teda je: vyhoď svojho konšpirátora!

Radovan Jambor

Radovan Jambor

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  1x

...ornitológ, ekológ a ochranár, zakladateľ spoločnosti ORNIS a OZ ŽIVÉ MESTÁ. Dlhodobo sa venuje problematike urbánnej ekológie a ochrany vtáctva v mestách... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu