Prvou a najpodstatnejšou vecou bolo, že som bol schopný sa pozrieť na výsledky okom politológa, bez trpkej príchute sklamania. Voľby o ktorých som písal vo svojom minulom príspevku a o ktorých písal aj J án Žatko na svojom blogu priniesli nové zloženie miestneho zastupiteľstva. Keď v zákonom stanovenej lehote 30 dní zvolá odchádzajúci starosta Vladimír Mráz ustanovujúce zasadanie nového zastupiteľstva, bude rozdelenie síl vyzerať takto:
Ako je patrné, žiadna politická strana, ani žiadne zoskupenie poslancov nemá potrebnú nadpolovičnú väčšinu – teda 7 poslaneckých mandátov. Najbližšie tomuto číslu sú poslanci za koalíciu SDKÚ-DS a SaS. Tí disponujú 5 poslaneckými mandátmi a budú zrejme najväčšími podporovateľmi nového starostu. No, objavuje sa tu tieň pochybností. Z týchto 5 poslancov sú dvaja radovými členmi strany Sloboda a Solidarita (Vladislav Hečko a Jozef Tittel), ďalší dvaja (Martin Ružovič a Martin Čorej) boli nezávislými kandidátmi na kandidátke Slobody a Solidarity. A posledný, piaty poslanec (Martin Lisý) je členom miestneho klubu SDKÚ-DS. Dokážu predsedovia miestnych organizácií SaS a SDKÚ, Vladislav Hečko a Andrei Kiszel, udržať toto zoskupenie silné a fungovania schopné? Uvidíme.
Druhou najsilnejšou skupinou poslancov sú nezávislí kandidáti, ktorí boli zvolení do miestneho zastupiteľstva. Tí obsadzujú štyri poslanecké kreslá. No ani táto skupina nie je jednotná a silná. Na jednej strane tu stojí Rastislav Tešovič, najúspešnejší kandidát na poslanca a predstaviteľ občianskeho združenia Devínska inak a dve členky tohto združenia Lenka Hlaváčová a Dana Vanková. Štvrtým nezávislým poslancom je Peter Krug, vydavateľ miestnych novín – Devínskonovoveský Expres.
A napokon tu sú traja poslanci, ktorí sa ako jediní zo svojich strán dostali do zastupiteľstva: Jozef Rajchl za Demokratickú stranu, Most-Híd a Stranu zelených; Lívia Baumanová za Nezávislé fórum; a Peter Rajkovič za koalíciu KDH a SMER.
Čo tento pekný prehľad znamená? To je práve druhá skutočnosť, ktorá mi dnes napadla. Podľa zákona č.369/1990 Zb. O obecnom zriadení musí starosta zvolený v predchádzajúcom volebnom období zvolať zasadanie zastupiteľstva do 30 dní od konania volieb. Po tom čo sa tak stane bude nové zastupiteľstvo vyberať a voliť zástupcu starostu a starosta vymenuje prednostu miestneho úradu. Toto sa bude diať vo všetkých obciach na Slovensku, tak prečo by som tým mal byť tak prekvapený? Dôvod je ten, že z novozvolených poslancov zastupiteľstva iba jeden z nich má skúsenosť s fungovaním zastupiteľstva a tento istý poslanec má aj skúsenosť s pôsobením na pozícii zástupcu starostu. Týmto poslancom je Peter Rajkovič, jediný poslanec za koalíciu KDH a SMER a neúspešný kandidát na starostu.
V niektorých politických systémoch býva najstarší alebo najskúsenejší člen poslaneckého zboru akýmsi neformálnym lídrom. Lídrom v zmysle jednotiaceho prvku, ktorý sa snaží priviesť diskutujúce strany od hádok ku konštruktívnemu jednaniu pre všeobecný prospech. Novovzniknutá situácia, ale ponúka aj nové uplatnenie – predávanie skúseností. Prekvapení a potešení vlastným úspechom, zaslepení slávou a v snahe čo najrýchlejšie zbúrať starý, zhnitý systém riadenia obce a nastoliť nový pokrokový, môžu noví poslanci svojou nepozornosťou prehliadnuť niektoré zákony a legislatívne nariadenia. Výsledok by bol katastrofálny – diskreditácia konkrétneho poslanca, ktorý by sa takejto veci dopustil i celého poslaneckého zboru. Obyvatelia Devínskej by si mohli začať klásť otázky či je správne, aby ich zastupovali poslanci, ktorí porušujú alebo obchádzajú zákon. Verím, že tam kde chýba skúsenosť bude entuziazmus a nadšenie tlmené zdravým rozumom a chladnou úvahou.
Prvá časť tejto mojej úvahy jasne ukázala dôležitosť každého jedného hlasu v novom zastupiteľstve. Som celkom zvedavý akým spôsobom si najsilnejšie zoskupenia a koalície poslancov – a teraz mám najmä na mysli koalíciu SDKÚ a SaS, a poslancov okolo Rastislava Tešoviča – budú zaisťovať podporu ostatných poslancov. Pokúsia sa ukázať, že sú lepší ako poslanci v predchádzajúcich volebných obdobiach a nasadia vysoký štandard politickej kultúry? Alebo sa uchýlia k špinavým zákulisným podrazom? To aký bude výsledok ukáže z jednej časti kam bude smerovať naša mestská časť v najbližších rokoch. Tu druhú časť – plnenie volebných sľubov – budeme pozorovať po celé štyri roky a zhodnotíme ju vo „volebnom roku“ 2014.