Vlastniť je ekonomický nezmysel, ak môžete zdieľať.

Zdieľanie veci nie je prežitok z čias socializmu, ako by sa mohlo na prvé počutie zdať. Je súčasťou globálneho trendu, o ktorom som písal v predchádzajúcom článku a ktorý pomaly preniká aj do Európy a vznikol u americkej strednej triedy. Nie v radoch proletariátu. Dôvody sú čisto racionálne. Mať k dispozícií viac veci na používanie, viac miesta v dome/byte a viac peňazí na účte, ktoré zdieľaním ušetríte a použijete na to, čo je pre vás skutočne dôležité.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)
Obrázok blogu
(zdroj: collaborativeconsumption.com)

Skôr ako sa začítate do nasledujúcich riadkov, odporúčam vám najskôr si prečítať krátky článok, ktorý vysvetľuje trend spoluspotrebiteľstva. Žiaľ ten mi administrátori blogu nedovolili uverejniť na hlavnej stránke, nakoľko som jeho časť už inde publikoval a prevzali ho viaceré domáce i zahraničné média a teda porušuje kódex blogu. Pre pochopenie toho, o čom píšem tu, je to ale asi podstatné. Nájdete ho na mojom súkromnom blogu tu:  Idea, ktorá čoskoro zmení náš svet?

Celý princíp zdieľania spočíva v tom, že veci, ktoré používate raz za čas poskytnete ostatným a na oplátku zas oni poskytnú svoje veci vám. Naše skrine, pivnice, kôlne a dielne sú plné veci, ktoré používame 1-2krát do roka ale je nám ich ľúto vyhodiť alebo darovať, lebo to bolo celkom drahé. A predsa to budeme ešte niekedy v budúcnosti potrebovať, či nie?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miesto, ktoré zaberajú a prostriedky, ktoré sme na ne vynaložili však nie sú zanedbateľné.

Spočítali ste si to vôbec niekedy? Schválne, spravte to.

Ja som bol šokovaný. Pri značnej sume EUR, ktoré sa mi len tak povaľujú vo forme rôznych bežných vecí na viacerých miestach a ktoré potrebujem párkrát za rok, som radšej prestal počítať a začal konať.

Prečo by som vec, ktorá mi 360 dní do roka bezprizorne niekde leží a čaká na použitie, nepožičal niekomu inému? Veď on mi zas požičia niečo, čo potrebujem ja. A zároveň obaja zarobíme i ušetríme, keďže ja môžem získať pár € za prenájom a on ušetrí tým, že si vec nekúpi ale za nepatrný poplatok, mnohokrát dokonca zadarmo, požičia.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec aj keď idete na dovolenku, lietadlo si tiež nekupujete, len ho využijete vtedy, keď ho potrebujete. Prečo to tak nerobiť aj s inými vecami? Navyše keď je to zadarmo alebo nepatrný poplatok. Že je to rozdiel? Nie, nie je. Princíp je rovnaký.

To, že sa možno nakoniec s niektorými ľuďmi, s ktorými si začnete požičiavať stanete priateľmi a trochu prispejete k ochrane životného prostredia a pomôžete iným ľuďom berte už len ako príjemný vedľajší efekt toho, že ušetríte svoje peniaze alebo nejaké zarobíte. Ja by som si za tie svoje, ktoré mám viazané v "majetku" doprial niekoľko dobrodružných výletov do sveta, ktoré mám tak rád. Takto z nich vlastne nemám nič, len zapratané skrine a plné poličky.

SkryťVypnúť reklamu

Chce to len zmeniť spôsob myslenia a otvoria sa nám nové možnosti.

Na záver by som chcel citovať ešte neznámeho užívateľa z diskusie pod článkom, ktorý bol napísaný o tejto téme:

"Ak by ludia vlastnili iba to co potrebuju a mali pristup k tomu co potrebuju obcas vtedy ked to potrebuju, nasledny efekt by bol ciastocnou zmenou paradigmy ludskeho zivota a spolocnosti.
Pekna predstava."

Čo dodať.....? Treba to skúsiť na vlastnej koži ... a nezavrhovať hneď.

Tak ako v predchádzajúcom blogu, aj teraz som zvedavý na vaše komentáre. Opäť dúfam, že budú konštruktívne a vytvoria vecnú diskusiu s argumentmi pre a proti.

Marián Repáň

Marián Repáň

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ideový otec zatiaľ jediného spoluspotrebiteľského komunitného portálu na Slovensku a v Čechách. OdKomunity.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéCestovanie

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu