Albánsky recept na čierne stavby a lacnú výstavbu diaľnic.

Pozostatok bojov? Zemetrasenie? Nie, spôsob ako stavebné úrady v Albánsku riešia problém s čiernymi stavbami. Jednoduché a účelné. Počkajú, kým máte hrubú stavbu, miniete nemalú časť rozpočtu a takto vám ju odpália. Pustili by ste sa do stavby aj druhýkrát?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Po zákroku stevebných inšpektorov.
Po zákroku stevebných inšpektorov. 

Doteraz tomu nechcem celkom veriť ale takto mi to bolo vysvetlené. Tak neviem, či je to naozaj tak alebo ide o nejaký celonárodný žart na cudzincoch. Mám však sklon tomu veriť, nakoľko v Albánsku veľa vecí funguje “inak“. Uvedie ma niekto do reality?

Ako som písal v predchádzajúcom článku, bol som tam autom. A teda na každom kroku som bol konfrontovaný s ich spôsobom výstavby ciest.

Jednak, že sa tam aj krátke úseky stavajú roky. Môj hostiteľ z Macedónska, ktorý nás prichýlil v Ohride na dva dni, mi odporučil konkrétnu trasu. Že tam bol pred tromi rokmi a cesta sa vtedy robila, takže už určite bude.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nebola... Len makadam bol asi utlačenejší ako pred tromi rokmi. Nie raz som si spomenul na jeho údiv, prečo idem so športovým autom do Albánska. To, že nie je športové, iba trochu nezvyklé, som mu nevysvetlil.

Aj samotný spôsob výstavby ciest je pre nás nepredstaviteľný. Väčšina nových ciest, ktorými som išiel sa stavala na miestach pôvodných, starých ciest. U nás by sa stiahla jedna strana cesty, položil sa nový asfaltový koberec a potom druhá strana. V Albánsku je to inak. Tam sa odstráni celá pôvodná cesta a na celom úseku sa postupne buduje nová. Ako máte prejsť autom cez to aj desiatky kilometrov dlhé stavenisko je na vás. Obchádzka neexistuje. Raz som si kvôli tomuto spravil 200 km zachádzku. Doteraz to ľutujem, stálo ma to štyri hodiny tŕpnutia, či to auto na tom makadame vydrží.

SkryťVypnúť reklamu
Cesta 1.triedy. Jediné spojenie medzi Sarande a Ksamilom.
Cesta 1.triedy. Jediné spojenie medzi Sarande a Ksamilom. 

Cesta 1.triedy. Jediné spojenie medzi Sarande a Ksamilom.

O 30 min. a 10 km ďalej.
O 30 min. a 10 km ďalej. 

O 30 min. a 10 km ďalej.

Až po návšteve Albánska som pochopil prečo je to štát s najväčším počtom Mercedesov. Iné auto tam skrátka dlho nevydrží.

Ďalším príkladom pre nás neštandardného riešenia je, ako sa križujú rýchlostné cesty s ostatnými cestami. Všade kde som bol, som sa stretol s jediným riešením. Most alebo podjazd. V Albánsku majú ďalšie. Kruhový objazd alebo klasická križovatka bez semaforov s policajtom v strede. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby nešlo o rýchlostné cesty. Nuž chápem to, za cenu jedného pár desiatok metrov dlhého mosta postavia o čosi viac metrov samotnej cesty. Ale je to po prvýkrát šok, keď máte na tachometri 120 a zrazu “kruháč“ na takmer diaľnici.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažko sú uplatniteľné tieto postupy v našich podmienkach ale pravdou je, že fungujú. Aspoň v Albánsku.

Nabudúce niečo o adrenalíne v žilách pri prechode Kosova na cesto do Albánska.

Marián Repáň

Marián Repáň

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ideový otec zatiaľ jediného spoluspotrebiteľského komunitného portálu na Slovensku a v Čechách. OdKomunity.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéCestovanie

Prémioví blogeri

INESS

INESS

108 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

317 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu