Zmédií
Navrhol a vyrobil model nového typuželezničného vagóna a vyklápacieho zariadenia. Martin Tkáč, študent Strednejpriemyselnej školy dopravnej v Košiciach, získal za tento projekt najvyššieocenenie od Európskej komisie - Najlepší mladý vedec do 20 rokov. Okrem toho samôže tešiť z prémie 7 000 eur (210 882 Sk) a účasti na Medzinárodnom vedeckomfóre mládeže v Londýne. (Bleskovky)
Tradične existujú dva spôsoby vyklápaniavagónov so sypkým materiálom ako je štrk, uhlie či železná ruda. Sú to rotačnéa čelné vyklápacie zariadenia. Martin podotkýňa, že všetky vyklápaciezariadenia používané na Slovensku potrebujú na prevádzku elektrickú energiu aich obsluha je náročná. Jeho technológia si vystačí s plynulým tlačením vagónovna rampu, na ktorej koliečka vagón otočia dnom nahor a celú prácu vysýpanianákladu do jamy pod výkladiskom zabezpečí gravitácia. Prázdny vagón sa potomopäť otočí kolesami nadol a pokračuje ďalej po trati. Nezanedbateľnou výhodoutohto riešenia je aj to, že netreba vagóny od seba odpájať čím sa výrazneskráti čas potrebný na vyklopenie nákladu.
Na obsluhu takého zariadenia podľa Martinastačia dvaja ľudia. Jeden rušňovodič dieslovej lokomotívy a jeden človek, ktorýby staral o údržbu koliečok na vyklápacom zariadení. "Na tradičnejvyklápke treba elektrikárov, údržbárov hydraulických obvodov, strojárov naopravu vyklápacieho zariadenia, pracovníkov riadiaceho operačného centra,rušnovodiča, ľudí na rozpájanie a spájanie vagónov a dočisťovačov vyloženýchvagónov, pretože hmota sa v ich rohoch postupne ubíja," vyratúva Martin adodáva, že treba zohladniť aj to, že napríklad v oceliarňach alebo tepelnýchelektrárňach sa na výkladke pracuje na tri zmeny. (MiroslavVajs, Pravda)