Moji ľudia – moje kraje: Jaroslava Šicková–Fabrici

Od okamihu, keď človek spravil svoj prvý krok dopredu, otvoril si dvere k návratom. To socialistické klišé „Naspäť cesta nemožná, napred sa ísť musí“ vymyslel zrejme básnik, ktorý sa vyjadril v skratke, predovšetkým však skratovo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu
(zdroj: FOTO: Viliam Polák)

Od okamihu, keď človek spravil svoj prvý krok dopredu, otvoril si dvere k návratom. To socialistické klišé „… naspäť cesta nemožná, napred sa ísť musí“ vymyslel zrejme básnik, ktorý sa síce vyjadroval v skratke, predovšetkým však skratovo. Keď totiž vykročíte, musíte sa aj pristaviť, pozrieť sa, kam pokračovať. A potom sa môžete aj vracať. Niekedy dokonca musíte. To je vlastne princíp prvého gombíka. Ak ho zle zapnete, všetky ostatné gombíky sa k nemu musia vrátiť. Bez návratov niet istoty, poznania, niet sebareflexie, ani konfrontácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takto mi to bežalo v hlave, keď som v poslednú júnovú nedeľu vstúpil do iba nedávno krásne zrenovovanej lučenskej synagógy. Zrelá i renomovaná umelkyňa, sochárka Jaroslava Šicková–Fabrici tu slávila znovuzrodenie (rebirth), resp. návrat ku koreňom alebo možno presnejšie - k čírej a zdravej studienke, z ktorej od útleho detstva čerpala a snáď aj dodnes čerpá, inšpiráciu. Lebo aj rebirth je návrat… Je to cesta od konca k začiatku.

Jaroslavu Šickovú s Lučencom spája prvých šesť rokov jej života, prežitých u starých rodičov. Táto nitka potom sa skrze ňu a skrze jej tvorbu tiahne po celý život. Napriek tomu, že celé desaťročia sa pohybovala v celkom iných priestoroch a súvislostiach.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
(zdroj: FOTO: Viliam Polák)

Jej sochárska tvorba (absolvovala v roku 1975 na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení u profesora Jozefa Kostku) sa od začiatku stretávala s pochopením a s vľúdnym prijatím verejnosti, aj tej odbornej. Predtým, než došlo k tomuto dnešnému „návratu“, alebo k znovuzrodeniu, prezentovala sa nielen v domácom prostredí, no absolvovala spolu so svojím manželom, tak isto pozoruhodným sochárom Jánom Šickom, množstvo sochárskych sympózií v zahraničí (Európe, Austrálii, Ázii), aj v domácom prostredí, ktorých oni sami boli organizátormi: v Dudinciach, Topoľčiankach a Kalinove a mnoho individuálnych či kolektívnych výstav rovnako doma, v Európe a vo svete.

SkryťVypnúť reklamu

Nemožno nepripomenúť, že jej tvorba má zrejme širší aj hlbší kontext. Nenadbieha vkusu okamihu, ale je výsledkom sústavného hľadania, nachádzania a sprístupňovania myšlienkových či názorových rozpoložení. Prv, než dielo začne žiť svoj život, prechádza konfrontáciou s duchovnými a duševnými hodnotami, ktoré chce autorka touto cestou zdieľať. Myslím, že vysloviť sa o zmysle tvorby hlbšie či presvedčivejšie, než to povedala samotná Slávka Šicková, asi ani nemožno:

Obrázok blogu
(zdroj: FOTO: Viliam Polák)

„Umenie nie je len dekoratívny apendix spoločnosti. Súsošie v Lučenci „Lučenský dekalóg“ má ambície poukazovať na ignorovanie etiky a morálky v našom živote, napriek tomu, že sú pre prežitie kľúčové, ako o tom svedčia ekonomické, ekologické krízy, ale najmä krízy ľudskosti. Hodnoty Desatora, na ktorých vyrástla naša civilizácia, bagatelizujeme, ba postavili sme ich na hlavu, hore nohami, zruinovali sme ich svojimi postojmi a činmi: neuznávaním autorít, ľahostajnosťou k životom druhých ľudí, zvierat i stromov, ľahostajnosťou voči zlu, devalváciou pojmov ako pravda, láska, vernosť, mravná čistota, pokora, úcta a zodpovednosť, lebo prestali byť pre nás posvätné.“

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Áno, v jej ponímaní umenie nie je len dekoráciou a vôbec už nie apendixom. Má poskytovať krásu, no aj silu a zdravie, má byť k dispozícii – „po ruke“ aj „po duši“. Celým svojím tvorivým životom, ale aj odbornou či pedagogickou aktivitou sa usilovala v slovenských podmienkach dokázať a presadiť, že umenie (alebo najmä umenie?) popri všetkom ostatnom je účinným medikamentom predovšetkým na dušu, akýmsi záchranným pásom pre nemocných a bezmocných... Ako priekopníčka v oblasti arteterapie na Slovensku predložila nemenej významné dielo, pretransformovala, sňala z umenia závoj výlučnosti. Umenie je teda priestor, v ktorom aj slabší nachádza svoje zvrchované miesto.

Obrázok blogu
(zdroj: FOTO: Viliam Polák)

Fascinujúce súsošie „Lučenský dekalóg“, inštalované vedľa pozoruhodnej a zrenovovanej niekdajšej židovskej svätyne je nositeľom desiatich základných prikázaní, ktorými by sa mal človek riadiť. Nielen kresťan, ale civilizovaný človek vôbec. Aplikáciou tradičných právd a noriem, ktoré sa obchádzajú a z nášho života sa vytrácajú, realizovaných na chátrajúcich stavebných prefabrikátoch, prichádza umelkyňa s akýmsi priškrteným výkrikom, ktorý dnes možno ešte odmietame počuť. Rovnako ako tie panely, menia sa ľudské vzťahy a hodnoty. Chátrajú. Sú postavené na hlavu, hovorí kdesi autorka. Nesporne to možno vnímať aj ako úctyvzdanie židom alebo Židom, ktorí kedysi z Lučenca odišli a nemali to šťastie, aby sa sem vrátili...

Sochárska tvorba Jaroslavy Šickovej–Fabrici, ktorá vyplnila vnútorný priestor synagógy v Lučenci, zachytáva šírku autorkinho umeleckého i ľudského záberu. Obrovskú šírku a obrovskú hĺbku ľudskosti. Neviem, či som pochopil správne, rozhodne som však pocítil, že aj hlina, materiál v rukách sochárky Jaroslavy Šickovej–Fabrici má šťastie: Je tlmočníkom jej humanistického posolstva.

Pre toto poznanie som sa v poslednú júnovú nedeľu tohto roku potreboval „vrátiť“ do kultivovaného novohradského mesta Lučenca, do mesta, kde údajne žida ani Žida dnes už nenájdete, je tam však po nich vzácna a strhujúca synagóga, kam sa môžu Lučenčania stále vracať.

A keby k tomu došlo – pri tomto monumentálnom diele povedať aj svoje – pardon...

Jaroslava Šicková-Fabrici
Jaroslava Šicková-Fabrici 
Milan Resutík

Milan Resutík

Bloger 
  • Počet článkov:  59
  •  | 
  • Páči sa:  208x

MILAN RESUTÍK (1941) diplomat a publicista, redaktor, prekladateľ; na dôchodku. V rokoch 1963 – 1989 pracoval v Československom rozhlase, v Československej televízii, časopisoch Nové slovo a Slovenské pohľady, výskumný pracovník Ústavu umeleckej kritiky a divadelnej dokumentácie, tlačový tajomník ministra kultúry SR. Prekladal z rumunčiny, maďarčiny a češtiny (D. R. Popescu, A. Gonc, Ota Pavel atď.). V rokoch 1990 – 1993 pôsobil ako mimoriadny a splnomocnený veľvyslanec ČSFR v Rumunsku. V rokoch 1993 – 1996 bol veľvyslancom Slovenskej republiky v Rumunsku a Moldavsku, 1998 - 2000 bol riaditeľom Literárneho informačného centra a v rokoch 2003 – 2006 riaditeľom Slovenského inštitútu v Budapešti. V roku 1997 založil a viedol knižné vydavateľstvo DILEMA a vydával a redigoval aj rovnomenný spoločensko–politicko-kultúrny mesačník DILEMA, ktorý vychádzal do roku 2003. Zostavil a vydal antológiu poézie slovenských nevidiacich básnikov VIDENÉ Z NEVIDNA (2024). Zoznam autorových rubrík:  SeníliePriateliaZ pamätníčkaO čom je rečDilemy Milana ResutíkaKultúraNávratySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

768 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

284 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu