Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí

Ako viesť žiakov k environmentálnej či mediálnej gramotnosti a občianskemu aktivizmu?

Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Účel a ciele Manuálu21 v kontexte participatívnych prístupov 

Dôsledky zmeny klímy a iných globálnych problémov sú už dnes priznanou súčasťou nášho každodenného života. Napriek tomu – alebo práve preto – sú čím ďalej, tým častejšie (nie len) mladí ľudia vystavovaní nepravdivým správam a hoaxom.

Stále viac sa tiež ukazuje, aký nesmierny dopad má rozvoj občianskych zručností na kvalitu spravovania vecí verejných, na rozvoj občianskej spoločnosti a na rozvoj demokracie.

Zvyšujúci sa nárok na environmentálne povedomie mladých ľudí, mediálnu gramotnosť a občiansku rozhľadenosť, v kontexte globálnych environmentálnych výziev, ktorým naša spoločnosť čelí, boli hlavnými východiskami a motiváciami pre vznik vzdelávacieho materiálu Manuál 21.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obsah Manuálu, ktorý pripravilo Centrum environmentálnych aktivít v Trenčíne, v rámci projektu Mladí reportéri pre občiansku spoločnosť, je vytvorený v spolupráci s pedagógmi, doplnený o krátke videá z dielne programu Mladí reportéri pre životné prostredie. Materiál pozostáva z nasledujúcich kapitol/tém:

 

●      Klimatická kríza (1)

●      Zero-waste (2)

●      Územné plánovanie (3)

●      Všímavý občan (4)

●      Občianska participácia (5).

Tieto témy neboli vybrané náhodne. Autori ich vybrali preto, lebo v aktuálne platnom školskom kurikule sú obsiahnuté iba veľmi okrajovo alebo vôbec nie.

V kontexte participatívnych prístupov je cieľom materiálu naučiť mladých ľudí všímať si svet okolo seba a problémy v ňom. Objavené problémy je dôležité sa snažiť s pomocou kompetentných predstaviteľov riešiť alebo na ne minimálne konštruktívne poukazovať a vhodné riešenia navrhnúť. Vzdelávanie podľa Manuálu21 prináša rozvoj dlhodobých vzťahov medzi školou, domácim prostredím žiakov a študentov, miestnou komunitou a rovnako so samosprávou, založených na participácii v témach jednotlivých kapitol.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľovou skupinou Manuálu sú v prvom rade pedagógovia na druhom stupni základných škôl a na stredných školách, vyučujúci predmety mediálna výchova, občianska náuka, etická výchova, environmentálna výchova či globálne vzdelávanie. Jeho videá a aktivity môžu inšpirovať pri mimoškolskej činnosti (krúžky so zameraním na enviro a mediálnu tvorbu), alebo priamo aktívnych mladých ľudí pri ich vlastnej činnosti (publikovanie na sociálnych sieťach, participácia na rozhodovaní formou účasti v občianskych združeniach a iných iniciatívach). U mladých ľudí materiál rozvíja kľúčové kompetencie v oblastiach:

SkryťVypnúť reklamu

●      environmentálne povedomie,

●      mediálna gramotnosť,

●      schopnosti aktívneho občianstva.

Od roku 2021 je postupne implementovaný do vzdelávacieho procesu, v aktuálnom kontexte môžeme hovoriť o jednotkách škôl a nižších stovkách žiakov a študentov (prevažne vo veku 14-18 rokov), ktorí využili niektoré z dostupných aktivít. Implementácia prebieha v rôzne veľkých sídlach od obcí, cez okresné, až po krajské mestá. Spoločným menovateľom sú prepojenia na lokálne environmentálne, občianske a komunitné prostredie.

Dôležité piliere a ingrediencie pri implementácii Manuálu

Pre skutočne efektívne a pre žiakov prínosné implementovanie tohto vzdelávacieho materiálu do procesu vzdelávania je dobré sa naňho pozrieť ako na proces prípravy jedla. Ak by kuchár pri príprave koláča vynechal kľúčové prísady – cukor či múku – želaný výsledok by sa nedostavil. To isté platí pri Manuáli 21. Súhrnne je možné definovať niekoľko pilierov, na ktorých by úspešná implementácia mala stáť:

SkryťVypnúť reklamu

●      participatívne a komunitne nastavené prostredie školy,

●      dodržanie chronologickej postupnosti vybraných aktivít,

●      citlivý spôsob komunikácie možného neúspechu pri vybraných aktivitách,

●      technologické a technické vybavenie školy. 

Pozrime sa bližšie na jednotlivé ingrediencie. Prvou je charakter a nastavenie školy, pretože koncepcia jednotlivých aktivít neumožňuje ich plnohodnotnú realizáciu v prostrediach, ktoré nevyznávajú hodnoty rovnocenného, partnerského a participatívneho prístupu k výuke. To sa odráža na klíme v triede, pričom dobrá klíma, podporujúca kreativitu, tvorivosť a chuť žiakov napredovať, je podstatná pre napĺňanie aktivít v rámci manuálu. Facilitácia by mala zahŕňať kvalitné tímové vedenie, spoluprácu a interaktívne formy výučby.

Dodržanie chronológie aktivít má význam z hľadiska správneho pochopenia významu pojmov a termínov (dôležité to je napr. pri prvej kapitole, zameranej na klimatickú zmenu). Zakomponovať do výuky video-materiál môže byť pre žiakov zaujímavá forma motivácie. Význam treba klásť komunikácii skutočnosti, že nie každá snaha o upozornenie a riešenie problému vo svojom okolí bude končiť úspechom a netreba sa dať v tomto prípade odradiť – viac v nasledujúcej podkapitole.

Poslednou ingredienciou sú technické a technologické prostriedky. Drvivá väčšina aktivít predpokladá základné vybavenie školy audiovizuálnou technikou, umožňujúcou interakciu so vzdelávacím obsahovom v digitálnej podobe (projektor, stabilný internet).

Štruktúra Manuálu 21

Manuál 21 – voľne prístupný na webe http://www.mladireporteri.sk/manual21/ – je skonštruovaný interaktívne, mnohé aktivity sa dajú so žiakmi a študentami robiť online, všetky pracovné listy a metodiky sa dajú stiahnuť aj v editovateľnej forme. Je na pedagógoch, ako si poskladajú jednotlivé témy, či využijú všetky aktivity ako celok, či si iba niektoré aktivity vyberú a obohatia si svoj vlastný vzdelávací konštrukt.

Každá téma, obsiahnutá v Manuáli 21, začína úvodom, zoznamom dôležitých pojmov, kľúčových slov a zdrojov. Témy Manuálu 21 sú v aktuálne platnom školskom kurikule obsiahnuté v minimálnej miere alebo v niektorých prípadoch nie sú v osnovách vôbec. Preto je krátke uvedenie do týchto aktuálnych a dôležitých problémov dôležité. Napríklad v téme Územné plánovanie sú vysvetlené základné pojmy (územný plán, fázy jeho prípravy a aktualizácie, možnosti a formy účasti verejnosti na procese prípravy a schvaľovania územného plánu...) a ich význam.

Ku každej kapitole je priložený originálny 5-7 minút dlhý videofilm – rozhovor s osobnosťou, ktorá je v danej téme „doma“. Napríklad v kapitole Územné plánovanie je video natočené s Martinou Paulíkovou, dlhoročnou aktivistkou zo Zvolena a líderkou Združenia Slatinka.

Video je výborným prostriedkom na navodenie témy, vymedzenie problémov, ktorým sa môžeme venovať ďalej. Zvyčajne sa po zhliadnutí videa rozprúdi diskusia medzi žiakmi o probléme, čo je dobrý začiatok k ďalším aktivitám,“ hovorí o interaktivite študentov pri aktivitách Zuzana Dzurišinová, vyučujúca na Gymnáziu Jána Adama Raymana v Prešove.

V štruktúre jednotlivých kapitol potom nasleduje popis jednotlivých konkrétnych aktivít, ku ktorým sú priložené pracovné listy a metodické pokyny pre pedagóga. Na príklade kapitoly Územné plánovanie sú to:

-       Na čo je (dobrý) územný plán? (ppt)

-       Kde a ako hľadať územnoplánovacie informácie? (cvičenie spojené s vyhľadávaním zadaných informácií na Internete)

-       Podnet na zmenu územného plánu (cvičenie, viď príloha)

-       Verejné prerokovanie zmien a doplnkov územného plánu mesta (rolová hra)

Poslednou aktivitou v každej kapitole je potom námet na participatívno-reportérsku aktivitu (s odkazom na program Mladí reportéri pre životné prostredie / Young Reporters for the Environment: www.mladireporteri.sk, www.yre.global). Tento typ aktivity rozvíja okrem environmentálnych vedomostí a občianskych zručností aj zručnosti mediálne. Napríklad v prípade kapitoly Územné plánovanie je touto aktivitou téma Pocitovej mapy. Žiaci/študenti majú za úlohu oboznámiť sa s konceptom a zmyslom pocitových máp (www.pocitovamapa.sk), vytvoriť pocitovú mapu svojej obce, svojho miesta formou rozhovorov  s občanmi a výsledok publikovať formou reportážneho článku.

Riziká, ktoré sa môžu vyskytnúť pri realizácii

Napriek tomu, že cieľom jednotlivých kapitol vzdelávacieho materiálu Manuál 21 je popri rozširovaní občianskeho, mediálneho a environmentálneho povedomia najmä motivácia, niektoré z tém by mohli v žiakoch vyvolať pocit environmentálnej úzkosti, alebo sklamania z neúspechu. Vo všeobecnosti je dobré mať na pamäti tieto riziká, ktoré sa môžu objaviť v procese realizácie jednotlivých aktivít:

●      vyvolanie environmentálnej úzkosti (kapitoly Manuálu 1 a 2),

●      sklamanie z neúspechu pri riešení problému (kapitola Manuálu 4),

●      demotivácia z nemožnosti presadiť zmenu (kapitoly Manuálu 3 a 5).

Všetkým vyššie spomenutým rizikám sa dá predísť kvalitným facilitovaním programu[1] . Taktiež zaradenie úvodného videa, ktoré pre každú kapitolu prináša konkrétny pozitívny príbeh (napr. video v kapitole 4 o všímavom občianstve žiakov z Kláštora pod Znievom), dokáže výrazne znížiť riziko demotivácie žiakov v prípade neúspechu. Jednotlivé aktivity sú postavené tak, že študentov motivujú k tomu, aby začali od seba a malými zmenami vo svojom okolí. 

V prípade úvodných videí k citlivým environmentálnym témam (kapitoly Klimatická kríza a Zero-waste) nasledujú vo videu po odborných poznatkoch o rozsahu týchto globálnych problémov vždy rady a tipy pre to, čo môžu študenti sami urobiť, aby svojou trochou zmiernili dopady zmeny klímy. Táto súčasť videa študentov motivuje a zároveň im dodá nádej, že ešte stále nie je neskoro začať konať, čím znižuje riziko vzniku klimatickej úzkosti[2] . 

Dopad na kompetencie žiakov a študentov

Manuál 21 sa zameriava na rozvoj občianskych a mediálnych kompetencii žiakov a študentov, predovšetkým v kontexte najväčších globálnych výziev, ktorým dospievajúce generácie budú čeliť (problematiky zmeny klímy a  trvalej udržateľnosti). Každá z kapitol sa prostredníctvom úvodného videa a nadväzujúcich aktivít sústredí na špecifickú oblasť environmentálnych, občianskych a mediálnych kompetencií mladých ľudí.

Kapitola 1 – Klimatická kríza

●      Rozšírenie povedomia v oblasti zmeny klímy a vysvetlenie kľúčových pojmov.

●      Inšpirovanie ku konkrétnym krokom, ktoré môže jednotlivec spraviť.

●      Schopnosť rozlišovať seriózne a bulvárne správy, nepodliehať klimatickým hoaxom.

Kapitola 2 – Zero-waste

●      Rozšírenie povedomia o odpadovej problematike.

●      Porozumenie základným metódam pre zníženie objemu odpadu (5R).

●      Identifikovanie častých mýtov o zero-waste životnom štýle.

Kapitola 3 – Územné plánovanie

●      Objavenie významu územného plánu pre podobu mesta/obce.

●      Získanie kompetencii pre aktívnu účasť v procese zmien územného plánu.

●      Vysvetlenie kľúčových pojmov, procesov a ich dôsledkov.

Kapitola 4 – Všímavý občan

●      Pochopenie, že aj veľmi mladí ľudia dokážu presadzovať zmeny.

●      Predstavenie pojmov a nástrojov občianskej participácie (Odkaz pre starostu).

●      Formulovanie a podanie žiadosti podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

Kapitola 5 – Občianska participácia

●      Vysvetlenie pojmu občianska participácia.

●      Osvojenie spôsobov, ako môžu mladí ľudia občiansky participovať.

●      Volebné právo, debata o vekovej hranici aktívneho volebného práva.

Dopad na školu a miestnu komunitu

Manuál 21 je výnimočný spôsobom, akým prepája vzdelávanie v škole s komunitami na lokálnej úrovni. Aktivity majú za cieľ nie len rozvíjať kompetencie mladých ľudí v spomenutých troch oblastiach, ale motivovať žiakov k uplatneniu zručností, ktoré prinesie presah zo školy do rodín, miestnej komunity či na pôdu samosprávy, napríklad aktivitami:

●      Zníženie rodinnej produkcie CO2 – úspora našej rodiny

●      Analýza domáceho smetného koša

●      Pridanie podnetov na portál Odkaz pre starostu

Aktivity učia mladých ľudí vnímať environmentálne a iné relevantné problémy vo svojom okolí a aktívne participovať na ich riešení. Tento rozmer manuálu odráža jeho prepojenie na medzinárodný vzdelávací program Mladí reportéri pre životné prostredie, v ktorom môžu žiaci a študenti formou uplatňovania metodiky 4 krokov nadobudnuté vedomosti aplikovať.

V dnešnom rýchlo sa meniacom svete hromadenie vedomostí nestačí. Tento manuál je malým príspevkom k tomu, aby sa škola stala miestom, kde vyrastajú environmentálne rozhľadení, mediálne zruční a občiansky zodpovední mladí ľudia. 

Článok vznikol v rámci projektu ERASMUS+: Participatívna environmentálna výchova v partnerstve organizácií EkoInkubátor (CZ), Centrum environmentálnych aktivít (SK), Fundacja dla Edukaciji Ekologicznej (PL) a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület (HU).

Spoluautorom článku je Michal Mazánik.

Richard Medal

Richard Medal

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Vyštudovaný pedagóg, biológia - chémia, prioritne sa však venujem téme environmentálnej výchovy (robím programy na školách, školím pedagógov, venujem sa metodike environmentálnej výchovy. Enviro-aktivista (a riaditeľ Centra environmentálnych aktivít, o. z.), t. č. aj poslanec MsZ v Trenčíne. Okrem toho prevádzkujem eko-bio-fair obchod Malý princ v Trenčíne (ako živnostník). Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

228 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

317 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu