(čiže - nadväzujem na svoj text, týkajúci sa natočenia videí pre kampaň Stopár Eugen, v ktorom tvrdím, že sa tam utopilo okolo 150 tisíc eur, resp. že tá práca bola najmenej 5-násobne predražená)
...
K cene:
okrem názorov ľudí z fachu som sa opieral predovšetkým o svoje vlastné
-- jednak o intuitívny pocit ('pozriem.. a vidím') že to je akosi priveľa,
-- jednak že som už z predošlého času mal načítaných zopár desiatok podobných zmlúv (o krátkych videách pre štátne úrady alebo o reláciách pre estevečku) a mal už zhruba vžité, aký pomer medzi cenou na strane jednej a minutážou-a-kvalitou/náročnosťou na strane druhej sa dá očakávať,
-- no a ešte o numerickú pomôcku, ktorú som si pred pár rokmi vytvoril:
Keď poznám cenu s dph, vydelím ju číslom 250 a to mi dá odhad, zhruba koľko človeko-dní sa na tom malo odpracovať. (v prípade zákaziek bez dph sa to delí zhruba dvestovkou).
Je to odhad orientačný - tú 250-tku kľudne môžete čítať ako 'cca 200 až 300' (ako som k tomu číslu prišiel, vysvetlím niekedy nabudúce).
Napríklad, keď nejaká videárska zákazka stála 1 milión eur s dph, tak od výsledných videí očakávam, že na nich (na ich celkovej dĺžke a náročnosti) bude jasne vidieť, že sa tam Naozaj odmakalo asi 4-tisíc človeko-dní filmárskej práce.
Keď sa na ne pozriem, a tú prácu tam nie a nie nájsť, obzvlášť keď je to v úplne zjavnom nepomere ("... toto im mohlo zabrať nanajvýš nejakých osemsto-až-tisíc, alebo - keď prižmúrim všetky oči - prinajväčšom tisícdvesto človekodní"), tak konštatujem, že pointou toho kontraktu bolo Kradnutie, nie vytvorenie nejakého diela.
U tejto konkrétnej zákazky (celková cena 188 tisíc, z toho samotné filmy asi 150) by som teda očakával, že na jej výsledku bude vidieť, že sa tam odmakalo asi 750 č-d na celej zákazke, resp. 600 č-d na samotných videách.
Náročnosť nultého (teaseru) bola podstatne nižšia než ostatných, takže u štyroch 'hlavných' videí rátajme očakávanie zhruba po 140 človekodní na každé. Bola na nich takáto makačka vidieť?
Keby jedno také video robili povedzme tri dni, očakával bych tam každý deň armádu takmer 50 ľudí (samotní účinkujúci plus všetci členovia točičského štábu),
keby 5 dní, tak zhruba 30-člennú tlupu,
kebyže to vyrábajú 2 týždne (v minulom článku som to spomenul ako možný odhad periódy na výrobu jednoho videa), tak buď 14 ľudí (po 10 prac.dní), alebo 10 ľudí (keby makali aj cez víkendy),
ďalšie kombinácie (hru na malú násobilku) si môžete spraviť aj sami.
Samozrejme, znalec upozorní, že v rôznych fázach výroby je počet prítomných ľudí veľmi rozdielny - trebárs v samom úvode stačí možno len jeden (námetár), podobne v závere trebrárs len dvaja (strihač, s režisérom po boku), zatiaľčo na platzi ich môže byť kvantum.
Áno, čiže hentie odhady (čas krát počet účastníkov) sa vzťahujú najmä na tú hlavnú fázu.
Tak či onak, ani tie natáčania s plným raftom alebo s plným kočom určite neboli viacerodňové, o komornejších záberoch ani nehovoriac... čiže, ja tam tie zááástupy tvorcov a/alebo dlhé série dní nevidím.
Reálna náročnosť jedného videa mohla byť nanajvýš zopár desiatok človekodní.
.
.
Aby sme mohli pánom Hlavačkovcom - firme Protos - a vlastne aj odberateľovi - vtedajšiemu úú véé - ukázať, čo sa za rovnakú sumu dá natočiť, keď hlavným úmyslom nie je kradnutie, ale naozaj vytvorenie niečoho zmysluplného, navrhujem nasledovné:
Vážený, bez zbytočného odkladania (a, hlavne, bez zbytočného vykrúcania sa a zatloukania-zatloukania) nachystajte 35 tisíc eur - to je zhruba ekvivalent jedného vášho videa - aby ste mi ich vedeli na požiadanie promptne odovzdať.
Berte to nie ako ponížnú prosbu, ale ako pokyn, výzvu.
Spôsob ich použitia som popísal pred časom, v článku Fond proti telev.mafii...
Po ich obdržaní zostavím skupinu filmárov, ktorá - financovaná z týchto peňazí - vám ukáže, čo všetko sa dá za takú sumu natočiť.
(s ohľadom na aktuálnu situáciu, asi bude treba počkať na prehrmenie vlny omikronu; počas nej robiť len predprípravné a organizačné práce, samotné natáčania až po nej)
Skupina to asi nebude len 'jednorazová', ale zrejme vytrvá viacero mesiacov, keďže podobných špinavých zákaziek mám v merku viacero (hrubým odhadom aspoň desať) a aj od ich páchateľov sa pokúsim vybrať podobnú 'pokutu'; ... keď už tých pažravých filmárov celé dlhé roky netrestá štát, musí s tým začať aspoň sudca (v prekl. Richter).
Ako som povedal v prvom eugen-článku, nachystajte si aj tých 'nadmerných' zhruba 150 tisíc - tie môžete rovno zajtra zložiť do notárskej úschovy (alebo niečoho obdobného), aby mohli byť hneď po oficiálnom prešetrení veci vrátené ogabanému zákazníkovi.
Pokiaľ som zachytil, ste pomerne vychytená firma - všetkými reklamnými trhmi a korporátnymi zákazníkmi mazaná - takže o kešflou zrejme núdzu nemáte a nebude dôvodu na vyhováranie sa na chudobu či podobné.
Prípadne môžete do toho zainteresovať aj poberateľa úplatku (ak nejaký bol) - nech vás v tom nenechá samotných a do tých 150+35 prispeje aj on.
(pre rýpavých: Nie, nejde o tr.č.'vydierania', ten by naozaj vyzeral úplne inak - najmä by sa odohrával skryto a mal formu "ak navalíš prachy, nič nepoviem" a získané plnenie by bolo použité na čisto súkromné účely 'vydierajúceho'.
V tomto prípade však peniaze majú byť použité na pomohnutie vyšetrovaniu - na doplnenie dôkaznej situácie - natočené diela poslúžia pre znalecké posudky - ako 'etalóny' pre porovnávanie, čo sa za takú či onakú sumu dá natočiť .. a poslúžia v prípadoch viacerých, nie iba v tomto jednom)
.
Je možné, že medzi čitateľmi týchto eugen-článkov bude aj zopár radových filmárov, resp. drobno-natáčačov konzumných videí. Môžu sa v diskusii vyjadriť aj oni - Koľko práce musíte odmakať vy, koľko nahrávok zákazníkom odovzdať, povedzme za takých 35 tisíc s dph?
Stačilo by vám odovzdať jedno 30-sekundové (s prepáčením 'výpravné' - raftové, kočové) video?
Asi nie.
Predpokladám, že za takúto sumu by to muselo byť aspoň nejakých 30 až 50 stužkových alebo svadieb, prípadne aspoň tri-štyri-päť promovideí malých firiem, alebo niekoľko klipov pre hudobné skupiny, alebo nejaký podobný objem diela, nie?
.
Častokrát čítam, že sumy z veľkých rozkrádačiek (oligoš A predražil diaľnicu o 200 miliónov, oligoš B predražil štátne IT o 500 mega, ďalší si zas účtovnou operáciou vyviedol z poisteneckých peňazí 400 mega, "za rok sa z verejných peňazí uleje asi 3 mld eur", a pod.) si vraj ľudia vôbec nevedia predstaviť, a preto sú im tie rozkrádačky ľahostajné (niektoré ľudské bytosti čelia realite veľmi tupo),
takže tentoraz máme vlastne výhodu. Suma okolo 150 tisíc - výška nákradu z tejto jednej kauzy - je bežnému človeku oveľa predstaviteľnejšia, je totiž porovnateľná s cenou obydlia. V Bratislave za ňu kúpiš menší-stredný byt, na vidieku dom.
Je to suma, ktorú -buď musíš skoro celý život splácať, -alebo ju musíš väčšinu pracovného života postupne pomaly krvopotne šporiť (ak teda chceš kúpiť bývanie za hotové, bez hypotéky).
No a niekto - nejaký ** - si k takej sume príde za púhych niekoľko týždňov roboty-neroboty - stačí mu nájsť si nejakého spolupáchateľa z opačnej strany (buď úradník podnikateľa, alebo podnikateľ úradníka), dohodnúť sa, podpísať, čo-to vyrobiť/dodať, zinkasovať, šuchnúť druhej strane odmenu/úplatok do vrecka, a je zarobené - napríklad na ten barák.
Áno, tento odstavec je myslený aby diváka čo najviac na..al. Spravodlivo na..al. Nijako to netajím. Dúfam, že rovnako ho naštvú aj moje ďalšie protikorupčné články. A hlavne že sa začne dožadovať nápravy.
.
.
Nedávno som si všimol, že existuje akási Asociácia nezávislých producentov. Združuje zhruba dvadsiatku členov .. a jej prezidentkou je pani Zuzana Mistríková.
Jej meno si pamätám/e jednak z Novembra, keď bola jedným zo študentských lídrov, a tiež spred dvoch-troch rokov, keď sa na verejnej akcii (odovzdávaní nejakých filmárskych cien) zastala novinárov, ktorí mali vtedy problémy v RTVS. Za tieto dlhodobé aktivity samozrejme zaslúži pochvalu..
no a dúfam, že svoju autoritu dokáže použiť aj na pomoc očisteniu filmárskej obce od čiernych oviec. To jest, že Protosu - jednému z členov svojej asociácie, prehovorí do duše a vyzve ho k náprave spáchaného; prípadne aj k odchodu zo spolku. Vopred za intervenciu ďakujem.
Ono, v skutočnosti je na slovenskej filmárskej a videárskej scéne (a teda, štatisticky vzaté, možno aj v Asociácii) čiernych ovcí podstatne viacej než len jediná, takže čistka by mala byť oveľa rozsiahlejšia.
Okrem zločinov priamych (predražených kontraktov s verejným sektorom) sa totiž mnohí naši filmári dopúšťajú aj zločinu nepriameho, a síce kolaborácie s pochybnými subjektami - s televíziami ktorých hlavným žánrom je bulvár (svojim vysielaním sú teda spoluzodpovedné za tupotu značnej časti národa) a ktorých majiteľom je oligarchia (čiže vpodstate mafia). Slušný filmár by s takými spolupracovať Nemal(!) - t.j. nemal by ani pre ne natáčať relácie, ani im zapožičiavať techniku, ani nič.
.
.
... hmm, možnože nám kritizovaní eugenisti podajú nejaké veľmi prekvapujúce vysvetlenie. Napríklad: Dodávateľ za tých 190-tisíc v skutočnosti - okrem výtvorov spomínaných v zmluve - potajmä (mimo zrakov verejnosti) dodal aj ďalšie - a síce dva diely televízneho seriálu, alebo trebárs mnohodielny večerníčkový seriál.
V takom prípade by skoro celé toto moje písanie bolo zbytočné.
Zatiaľ však takému vyvŕbeniu nič nenasvedčuje.
Uvidíme.
Páni/dámy hlavačkovci-kostolní-šrámkovci-janečkovci a spol.,
ste na ťahu.
.
Ešte ohľadom namočenia kvítka z nadpisu:
Herec, samozrejme, za prípadné čachre okolo projektu, v ktorom účinkuje, priamo zodpovedný nie je.
Našim hercom a filmárom by sa však dalo vytknúť, že väčšine z nich je viacmenej jedno, do čoho ich zapoja -či už do produkcie veľmi pochybnej úrovne (bulevár), alebo -do reklám (tento manipulatívny žáner by v rozmýšľajúcej spoločnosti vôbec nemal existovať), -do kampaní zločinných politických strán, alebo -do produkcií v ktorých ide hlavne o pumpnutie štátneho odberateľa.
Mali by túto svoju ľahostajnosť zredukovať, viac sa zaujímať o kontext, častejšie hovoriť Nie, častejšie svojich stupídnych producentov 'pretiahnuť statívom po krížoch', atď...
(podobná pripomienka však platí aj pre prácu v iných rezortoch -
nebuďme len poslušnými vykonávateľmi pokynov nejakých šmejdov)
.
V samostatnom článku - časom - dám aj výhrady a návrhy pre CRZ (Centrálny register zmlúv). Ako idea je crz super - vidíme vďaka nemu šmejdom na prsty - v praktickej realizácii by sa však dalo ešte všeličo vylepšiť.
.
Na tejto adrese, dočasnej, môžete autorovu snahu odmeniť,
prípadne aj zahlasovať, ktorú z ďalších chystaných investigatív si želáte vidieť ako najbližšiu - dostať ju publikovanú o niekoľko dní.
.
Tému drahých videí a relácií som načal už pred štyrmi rokmi - v článkoch ako napr. TeleVyžírky alebo Zem spieva treba zastaviť - a pokračoval v nej aj v niekoľkých novších.
Týmito dnešnými prechádzam do takpovediac konkrétnej fázy - čiže sa už bude hovoriť o konkrétnych projektoch, konkrétnych nenažraných dodávateľoch a konkrétnych číslach predraženosti. A konkrétnymi snáď budú aj reálne následky - kroky vyšetrovateľov, obžaloby, rozsudky, spätné toky financií, a pod. (v horšom prípade možno aj podania na mňa, za 'nactiutŕhanie'... čiže za hovorenie pravdy).
Neváhajte sa inšpirovať a urobiť niečo podobné aj vo svojich odboroch v ktorých sa vyznáte a v ktorých viete o nejakých kulehách.
.