d ... de ... det ... dete ... detek ... detekt ... detektí ... detektív ... detektívka ...
De-tek-tiiiv Ka-rool :-)
Nuž a podobne by sme mohli vytvoriť aj názov tohoto článku:
tel ... tele ... telev ... televí ... televíz ... televízia? nie, TeleVyžírky !
Začiatkom tohto leta som si povedal, že sa trochu podrobnejšie pozriem na externých dodávateľov našej "verejnoprávnej televízie". Máme tu CRZ (centrálny register zmlúv - zmlúv uzavretých medzi štátnymi/verejnými subjektmi a externým prostredím) - vďaka zaň pánu bohu (alebo žeby vláde Ivety Radičovej? :D ), nuž tak ho teda využime.
Sporadicky som si v ňom nejaké zmluvy (z prostredia televízneho, aj iného) pozeral už aj predtým, ale teraz som sa rozhodol ísť na to systematicky.
Naťukal som teda crz.gov.sk ... ťuk ťuk ťuk ... do pravého dolného políčka zadal 47.232.480, to je IČO Rozhlasu a telo-vízie Slovenska, do ľavodolných polí časového rozsahu zadal celú dobu existencie tohoto CRZ (čiže od 2010 do aktuálneho dňa), do poľa Cena od som dal - tušímže - 60tisíc eur (najprv som laboroval aj s iným hodnotami, ale táto mi napokon prišla taká najoptimálnejšia - pri znateľne vyššom nastavení by mi mnohé zmluvy mohli ujsť, pri nižšom by ich zas začalo byť neznesiteľne veľa), no a klikol Vyhľadať.
Vybehlo z toho niekoľko stoviek položiek (niekoľko desiatok stránok) a tie som si dal ešte usporiadať podľa ceny, čiže od multimiliónových (8-ciferných) až po tie "najmenšie" (kúsok pod 100tisíc eurami).
No a potom sa začala samotná tá rešeršovacia práca, ktorej - zatiaľ nultým - výsledkom je táto tabuľka najväčších rýb - najväčších externých dodávateľov našej štátnej telky:
1.420 - New Hattrick (Nikto nie je dokonalý)
1.200 - Oreo TV (predchodca NFE)
1.200 - JMB film & tv production (hrané filmy)
1.074 - Maya (....)
1.017 - Nunez NFE (5 proti 5, Zem spieva, ...)
950 - Movements (Nebíčko v papuľke)
914 - Goodtv (Milujem Slovensko)
681 - In vision production (Nečakané stretnutia)
621 - Verybuzy
612 - Eibner production (Čo ja viem)
591 - Raiman production (Záhady tela)
569 - Smartin
559 - Akran
546 - Trigon production
534 - Leon productions
497 - Dcit
419 - Artreal
402 - Pronix
400 - Alef film & media
a este 60 ďalších s číslom vyšším ako 100.
Vynechával som pritom tie, ktoré dodávajú televíznu technológiu, hardvér, softvérové služby, ďalej predajcov licencií (na športové prenosy, zahraničné 'formáty', a pod.), právne služby, šírenie signálu, elektrinu, a tak ďalej.
Hľadal som iba tie, ktoré sa - pri orientačnom pohľade - javili ako dodávatelia 'obsahu' / relácií / programov.
Uvedené čísla sú v tisícoch (čiže napr. 1420 znamená 1,42 milióna eur) a znamenajú najväčšiu nájdenú položku danej firmy v tom zozname. Nehovoria nič o tom, či mala s telkou aj nejaké ďalšie zmluvy a že koľko by bola ich úhrnná hodnota.
Je to teda zatiaľ len taká predbežná / orientačná tabuľka a nehovorí ani o tom, koľko si ktorá firma uliala - ako veľmi boli jej zákazky predražené. To bude môcť vyplynúť až z oveľa podrobnejšieho (a teda časovo aj odborne náročnejšieho) skúmania.
Zatiaľ si dovolím povedať iba to, čo intuitívne cítim už niekoľko rokov (a raz za čas to naznačia aj články v novinách), a síce že na predražených externe dodávaných programoch je štátnemu telerozhlasu každým rokom 'pustené žilou' v objeme niekoľkých jednotiek miliónov eur (predbežný rádový odhad) a že najčastejšími adresátmi takýchto 'trafík' sú zrejme týpkovia, ktorí prejavili ochotu moderovať mítingy nemenovanej milovanej strany (grrrrr!).
Podrobnejšie preskúmanie tejto problematiky si bude vyžadovať značné množstvo času. U každej jednej položky (sú ich stovky!) bude treba
- nájsť a stiahnuť si príslušnú zmluvu,
- prečítať ju (časom sa síce človek naučí 'rýchločítaniu' - t.j. že ktoré pasáže sú len omáčkou (takmer bez zmeny opakovanou v každej tej zmluve) ktorú stačí len preletieť, a naopak, ktoré pasáže sú naozaj podstatné a treba ich prečítať veľmi pozorne ; časom sa teda človek zrýchli, ale na úvod to budú dlllheeé trápenia s každou),
- spomenúť si na tie relácie, alebo (oveľa vhodnejšie) nájsť si ich v archíve (ak tam sú) a pozrieť si aspoň zopár dielov,
no a prichádza tá pasáž nášho výskumu, ku ktorej už budú potrební ľudia s Podstatne väčšími skúsenosťami vo filmovej/televíznej tvorbe, než mám ja, aby vedeli zodpovedne posúdiť:
- koľko mohli byť reálne / oprávnené / primerané náklady na vyrobenie toho, čo sme videli,
a
- koľko/čo z toho videného (z reálneho obsahu tých relácií) bolo zmysluplné (divákovi niečo dávajúce a tiež zodpovedajúce verejnoprávnemu charakteru tohoto vysielateľa), a naopak, čo tam bolo zbytočné / nezmyselné / stupídne / protiviace sa verejnoprávnosti.
Na základe takéhoto zhodnotenia sa potom určí, aké boli oprávneno-zmysluplné (či ako to nazvať) náklady tej relácie, a teda (vyrátajúc vyplatené mínus oprávnené) aké bolo predraženie.
Príklad možného vyhodnotenia:
"Oficiálna cena bola 47tisíc bez Dph ... hlúposťami bolo vybudovanie tribúny pre 300 ľudí (úplne by stačilo 100-150), ledstena 30 m2 (stačili dva-tri 50palcové monitory), polonafetovaný moderátor (naozaj musí verejnoprávny divák sledovať takúto exhibíciu??), 5 'celebrít' medzi súťažiacimi (stačili by jedna-dve; možno dokonca aj normálni ľudia) .. ďalej, táto a táto a hentá sekvencia relácie mali len pramálo spoločné s témou a mali skôr charakter vaty / balastu, atď .....
Tie veci, ktoré zmysluplnými boli, by pri normálnom slušnom nacenení stáli dokopy cca 19 až 22 tisíc .... čiže predraženie dosahovalo zhruba 26tisíc eur na jeden diel resp. cca 55% z celkovej vyplatenej sumy. Pri počte 30 dielov, ktoré tvorili tohtoročný kontrakt, celkové predraženie odhadujeme na asi 550 až 650 tisíc eur" - nejakej takejto štruktúry (samozrejme s oveľa podrobnejšími zdôvodneniami) by mohol byť typický verdikt na jednu reláciu.
Ako som už spomenul, podrobnejšie preskúmanie .. si bude vyžadovať značné množstvo času. Aj keby sme šli skúmať iba nejakých 10-20 najpodozrivejších relácií, tak už aj to by siahalo do stoviek hodín, počas ktorých si človek nemôže zarábať na chleba a teda tratí (zatiaľčo niektorí naši televízni tvorcovia - súdiac podľa ich zmlúv - zarábajú dokonca aj keď spia, a samozrejme aj vtedy keď sedia v najmenšej miestnosti ... a dokonca aj to, čo tam z nich vylezie, je v skutočnosti hodné miliónov :D . Sorry, neodpustil som si sprosťárnu).
Bude teda žiadúce, aby sa našla nejaká tretia strana, ktorú situácia štve podobne silno ako mňa a ktorá by ten prieskum finančne podporila.
A, predovšetkým, aby sa do toho zapojili aj odborníci. Počet ľudí pracujúcich v tomto fachu (v televíziách, v ich dodávateľských štúdiách, v menších video-firmách a živnostiach) odhadujem asi tak na dve-tri tisícky, počet tých z nich, ktorí sú seriózni (tí čo nepracujú v bulvárnych telkách a tí čo nie sú podvodníkmi), na ... hmmm ... snáď aspoň pár stoviek (?)
Ideálne by to boli asi niektorí z tých, čo spolupracujú s eRTeVieSkou, nie však príliš často a nie na tých momentálne najpopulárnejších žánroch (kadejakých "šoukách"). Hmm, rozmýšľam, či vlastne nehľadám nejakú chiméru, Yetiho :D . Snáď nie.
Snáď sa niekedy behom tejto jesene podarí takýto projekt / výskum reálne rozbehnúť ... následne dať šéfstvu telky (dôrazné)odporúčania, ktoré spolupráce treba Ukončiť, no a snáď sa podarí aj podať nejaké žaloby - či už na tých ciciakov, ktorí si radi cucli, a/alebo na vrchných šéfov, ktorí to v tej vysokej budove podpisovali, dobre vediac že tým rozflákavajú štátne prachy a kŕmia svojich kamošov.
Ešte možno pár slov k motivácii a k aktuálnym okolnostiam:
Téma ma zaujíma jednak profesne - tvorba videa patrila medzi moje hobby, možno sa k nej raz vrátim aj profesionálne (pravdepodobnejšie to však bude na vlastnom bydle, než v nejakej televízii, keďže takmer žiadna z nich nie je serióznou),
no a chcem tu mať takýto článok pripravený aj kvôli jednej aktuálnej udalosti: keď sa sem o pár dní dovalia ľudia, ktorých popudí jedna iniciatíva, ktorú som včera (7.okt.) začal, tak nech uvidia tú iniciatívu zasadenú aj do širšieho kontextu, než len že "im rúcam ich modlu".
Okej... viacej v ďalších dieloch - diel 0.1, 0.2, atď :D
(diely 1.x prídu až keď bude aspoň časť toho hĺbkového skúmania vykonaná)