Dnešná doba nie je ľahká. Prichádzajú také emocionálne a existenciálne zvraty, ekonomické turbulencie, sociálne disharmónie a duchovné prázdnoty, že situácia môže pôsobiť len a len nespravodlivo. Svet zostáva tvrdý a až príliš veľa ľudí naráža na hranice svojich síl. Hlavným dôvodom problémov ľudstva naďalej zostávajú základné ľudské a občianske práva.
Pred blížiacim sa koncom kalendárneho roka 2012 zaznamenalo naše Občianske združenie Práca a vzťahy 152 prípadov mobbingu, bossingu. Podľa jednotlivých prípadov len konštatujem, že všetko to, čo sa na našich pracoviskách deje pri skončení pracovného pomeru by som dokázala pochopiť, ak by sa postupovalo podľa zákona a dodržiavali sa základné ľudské a občianske práva. Ale naše prípady svedčia o tom, že na to, aby sa zamestnanca zbavili, sa aplikuje evidentné zneužívanie zákona.
Mobbing , bossing je problémom v celej Európe, jeho vnímanie sa mení od Západu na Východ. Zatiaľ čo v západnej Európe zamestnanci o zlých pomeroch na pracoviskách hovoria, smerom na východ sa citlivosť na takéto správanie znižuje.
Naše OZ Práca a vzťahy počas ročnej existencie zmonitorovalo situáciu na Slovensku, kde počet psychopatov medzi vedúcimi pracovníkmi pribúda. Mobéri idú za svojím cieľom úmyselne škodiť a ubližovať iným. Výkonnosť a spoľahlivosť obetí mobbingu sa útokmi mobéra prudko znižuje a zamestnávateľ tak prichádza o značné sumy. Útok na zamestnanca sprevádzaný ponižovaním, sabotovaním, zneužívaním jeho práce, ktorú má rád, je normálnou vecou, ktorú si dotknuté osoby zvyčajne riešia tým, že označia dotyčného mobbéra za neschopného, zopár dní pofrflú, cítia sa neuznaní a nakoniec si idú hľadať novú prácu.
V súvislosti s porušením zásady rovnakého zaobchádzania, ako sme uviedli už v predchádzajúcom príspevku, začali sme riešiť prvé súdne procesy. A zaznamenávame ich monitoring.
Prípad štátneho zamestnanca.
Na pracovisko nastúpil nový vedúci. Jeden štátny zamestnanec si všimol akési „čudné“ pracovné postupy, ktoré zaviedol. Dosiaľ príjemné pracovné prostredie sa zmenilo na dusivú atmosféru. Chcel ho na to upozorniť a prišiel s návrhom na zlepšenie situácie. To sa novému šéfovi nepáčilo, prestal štátneho zamestnanca posielať na semináre či odborné konferencie. Totálne ho izoloval od kolektívu.
Štátny zamestnanec sa bránil a písomne si sťažoval aj na nadriadený štátny orgán. Aj na Slovenské národné stredisko pre ľudské práva. Zamestnávateľ medzitým zvolil nasledovný postup: Zmena organizačnej štruktúry. Ak chcel štátny zamestnanec ostať na pracovisku, musel sa zúčastniť výberového konania zo štátnych zamestnancov. Uspel a organizácia ho musela zaradiť znovu aj do novej organizačnej štruktúry. Všetko podľa zákona.
O pol roka prijal parlament novelizáciu zákona, podľa ktorého bol zriadený tento štátny úrad, ale prax ukázala, že niektoré paragrafy sú nadbytočné a je potrebné ich vypustiť. A štátny úrad aplikoval novelizáciu zákona aj zmenou organizačnej štruktúry. Náš hrdina, štátny zamestnanec, už vedel, že na obsadenie voľného štátnozamestnaneckého pomeru sa bude musieť zúčastniť nového výberového konania. Všetko podľa zákona.
Tretíkrát v priebehu dvoch rokov štátny úrad zmenil organizačnú štruktúru. Aby štátny zamestnanec, sťažovateľ, bol preradený. Všetko podľa zákona. Výsledkom výberového konania bolo pre neho oznámenie „Výberom bol vybratý uchádzač, ktorý sa umiestnil na prvom mieste a toto miesto bude obsadené štátnym zamestnancom v stálej štátnej službe. Po 6 mesiacoch Váš štátnozamestnanecký pomer končí.....“
Vedúcemu sa podarilo zo špičkového zamestnanca urobiť nepotrebného človeka. Postup, ako sa zbaviť štátneho zamestnanca bol veľmi jednoduchý a dôvtipný. A v súlade so zákonom.
A aká bola pomoc zo Slovenského národného strediska pre ľudské práva? "To či skutočne došlo k neplatnému skončeniu pracovného pomeru však jednoznačne môže posúdiť len súd na základe žaloby podanej zamestnancom, a to po vykonaní všetkých dôkazov."
A ako štátny úrad odpovedá nášmu Občianskemu združeniu?
“Z obsahu listu vyplýva, že ste boli informovaný o priebehu štátnozamestnaneckého pomeru p.......(myslíme si, že Vám boli poskytnuté všetky potrebné podklady). Na základe horeuvedeného nevidíme právny dôvod poskytnutia akejkoľvek informácií o vzniku a zániku štátnozamestnaneckého pomeru p........, keďže nedošlo k žiadnym novým skutočnostiam.
Myslíme si, že pôsobíme a žijeme v právnom štáte, v ktorom sa dodržujú ľudské práva a normy Európskej únie a každý zamestnanec aj zamestnávateľ má striktne určené svoje práva a povinnosti podľa platnej legislatívy, ktoré v prípade p.....boli dodržané.“
Naše OZ Práca a vzťahy doplňuje, že myslením štátnych úradníkov sa žiaden zákon nedá napĺňať, vykladať a ani dodržiavať.