reklama

Zastavme likvidáciu živnostníkov a úpadok vidieka!

Slovensko je krásna a na prírodu bohatá krajina. Máme pôdu, vodu, drevo a kameň. A k tomu máme silné ruky a niečo v hlave.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Prečo teda nevieme spojiť tento prirodzený potenciál ľudí a prírody a zamestnať tak v remeslách, lesníctve a poľnohospodárstve tisíce mladých a schopných ľudí?

Dnes sme dospeli do štádiá, keď nie sme potravinovo sebestační ani na 50%. Pred 25 rokmi sme boli v kľúčových komoditách sebestační a vedeli sme si ich doma dopestovať. Pred 25 rokmi sme nepoznali nezamestnanosť na vidieku kde boli družstvá, alebo menšie farmy no a dnes je vidiek hlavne na východe a juhu Slovenska v úpadku. Väčšina ľudí pracujúcich v poľnohospodárstve má veľakrát nad 50 rokov a pôda prestala byť pre nás prioritou.

K drevu sa staviame ako k surovine, ktorú treba rýchlo vyviezť do zahraničia. Na Slovensku je ťažké nájsť pílu, a nie to ešte malý závod na spracovanie dreva. Dokonca aj tradiční remeselníci, ktorý niekedy pracovali s drevom už pomaly vymierajú. Na druhej strane máme tisíce nezamestnaných čo študovali sociálnu prácu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tradičné remeslá sú postupne vytláčané a stávajú sa skôr predmetom historických románov. Dnes už nikto netúži byť kominárom, klampiarom, murárom alebo tesárom. Dôvodov je viacero. Jedným je malá atraktívnosť povolania, ale na druhej strane ak je potrebné niečo urobiť, často sa práca odvedie ako sa povie „na drevo“ aj pomimo oficiálnej živnosti, pretože dnes v hladových a chudobných dolinách nikto nechce platiť vysoké dane a odvody. Len oproti roku 2010 stúpli minimálne odvody o 60,62 EUR, alebo 43%. 

Každý hlavne pred voľbami rozpráva, ako si ctí prácu, a nakoniec aj vlády, ktoré boli akože pre pracujúcich a živnostníkov, poškodili samotnej veci asi najviac. Takýmto konkrétnym príkladom bolo zrušenie 60% paušálnych výdavkov pre remeselníkov a neskôr v roku 2013 zavedením limitu na paušálne výdavky na úrovni 5040 EUR ročne. Paušálne výdavky si pritom uplatňovalo až 40 percent živnostníkov a to hlavne z dôvodu jednoduchej administratívy a nutnosti si platiť účtovníčku. V dôsledku týchto opatrení a nespravodlivého nastavenia odvodového zaťaženia za posledné roky ukončilo živnosť okolo 25 tis. živnostníkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo treba urobiť aby sme zmenili tento stav?

Finanční odborníci radia slovenským živnostníkom, aby si založili živnosti v Česku, a to hlavne z dôvodu, že paušálne výdavky napr. poľnohospodárov sú vo výške 80% a pre remeselníkov 60%. Prečo niečo podobné neskúsiť na Slovensku? Namiesto toho, aby nám utekali skúsení ľudia do Česka, môžeme zaviesť vyššie paušálne výdavky napríklad vo výške 80% pre tých, ktorí ich potrebujú najviac ako sú napr. drobní poľnohospodári, lesníci a remeselníci s rozumným limitom.

Príklad ako by mohli byť upravené paušálne výdavky pre SZČO:

Obrázok blogu

Týmto by sme v chudobných regiónoch dali možnosť si zarobiť tým najchudobnejším. Práca v remeslách, poľnohospodárstve a lesníctve by sa stala opäť atraktívnou. Prinieslo by to prácu na vidiek na južnom a východnom Slovensku, kde momentálne žiadna automobilová investícia nehrozí. Slovensko by opäť začalo vyrábať svoje potraviny a ľudové výrobky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostatní živnostníci by mohli taktiež pri 50% paušálnych výdavkoch s rozumným ohraničením sa sústrediť na svoju prácu a nie zbytočnú administratívu a platenie účtovníčky.

Celkovo by ťažko pracujúcim ľuďom v regiónoch ostalo viacej peňazí, čím by sa zase podporila lokálna ekonomika, ktorá by začala fungovať na poctivej práci a nie dávkach!

Auxt Róbert

Auxt Róbert

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Ekonóm a racionálne uvažujúci človek. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu