Pozor, pozor – do stanice Malacky prichádza vlak z ...

Malacky mali už historickým vývojom predpoklad stať sa centrom Južného Záhoria.  Tým, že v roku 1879 bol v Malackách zriadený telegrafický úrad a v roku 1891 začal pravidelne prichádzať vlak na železničnú stanicu, Malacky získali priame spojenie s Bratislavou. To bolo pre naše mesto potvrdenie prioritného a okresného mesta v regióne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Cestovanie vlakom a presun obyvateľov nielen Malaciek, ale aj obyvateľov okolitých dedín, bolo veľmi obľúbené. Veď na doby minulé pricestovať z Malaciek do Bratislavy do hodinky pri rýchlosti 45 km za hodinu bolo pre iný spôsob dopravy nepredstaviteľné. Samozrejme, v súčasnosti cestovať do Bratislavy hodinu, je pre mnohých času naháňajúcich priam neprípustné .

Už len z písomných záznamov môžeme zistiť, ako ľudia s údivom sledovali prejazdy vlakov obklopených oblakom pary. Sledovanie prejazdu vlakov však v nás ostalo aj do dnešných čias, síce už len v podobe rodičov s deťmi ako šťastne mávajúcimi na prichádzajúce vlaky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V našom meste je veľa historických budov a jednou z nich je aj budova železničnej stanice postavenej v predklasicistickom slohu, podľa ktorej bolo postavených viac obdobných železničných staníc u nás aj v zahraničí. Budova železničnej stanice v Malackách bola postavená v rokoch 1890-1891, pričom mala dopravnú i telegrafickú kanceláriu, kanceláriu prednostu, čakáreň pre cestujúcich druhej triedy a čakáreň kniežaťa Pálffiho. Pre knieža ako zemepána to bola určite veľká prestíž pochváliť sa výdobytkami modernej techniky. To, že železnica pre knieža mala veľký význam svedčí i to, že bola v našej oblasti postavená v 90-tych rokoch 19. storočia najstaršia lesná železnica. Viedla z píly v Malackách smerom na Rárbok (Rohožník) cez husté lesy až k loveckému zámočku Vývrat a končila v doline pod horou Vysoká. Železničná stanica sa časom menila. V roku 1926 pribudla príjímacia budova, vestibul a priestory čakárne s dlhým krytým perónom.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, s dobou sa modernizovala aj trať. Po vzniku prvej republiky sa vybudovala druhá koľaj a v roku 1980 bola ukončená prevádzka parných lokomotív, ktoré nahradili elektrické.

Železnica pre Malacky mala a má veľký význam z rôznych pohľadov. Síce v dnešnej dobe, kedy sa diskutuje o koncepcii riešenia dopravy v centre mesta, železnica komplikuje riešenie dopravnej situácie vzhľadom k tomu, že rozdeľuje mesto na dve časti. Železnica je však tá, ktorá nášmu mestu napomohla k rozvoju a vytvorila podmienky k dobrému životu v Malackách .

Váš Robo

hrdý Malačan

Róbert Peťko

Róbert Peťko

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Malačan, ktorý je hrdý na svoje mesto a už ma prestalo baviť to, čo sa o svojom meste dozvedám. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

712 článkov
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

41 článkov
SkryťZatvoriť reklamu