Intenzita cyklistickej dopravy v New Yorku prudko stúpla najmä v ostatných rokoch po zahájení bike-sharingu Citi Bike v kombinácii so znížením spoľahlivosti mestskej hromadnej dopravy. Zatiaľ čo v roku 2006 jazdilo v uliciach mesta zhruba 180-tisíc cyklistov denne, dnes je to 460-tisíc cyklistov. Zároveň sa veľmi zahustila premávka a to aj vďaka rozvoju aplikácií ako Uber a Lyft a zvýšeniu dovozu zásielok z Amazonu a online obchodov.
V tomto roku zahynulo v New Yorku už 17 cyklistov, čo je o 7 viac ako v rovnakom období minulého roku. Iba počas tohto júla už zahynulo 5 cyklistov. Reakcia vedenia mesta je okamžitá a nekompromisná: primátor Bill de Blasio oznámil vyčlenenie 58,4 milióna dolárov na zvýšenie bezpečnosti cyklistov v uliach. Aké opatrenia mesto za tieto peniaze v najbližšej dobe realizuje?
Navrhované opatrenia
Momentálne je v New Yorku 1988 kilometrov cyklistických pruhov, z ktorých 768 km je fyzicky oddelených od pruhov pre autá. Zatiaľ čo doteraz mesto budovalo v priemere 32 km takto oddelených pruhov ročne, odteraz to bude najmenej 46 km ročne.
Okrem toho mesto vytvorí v 10 obvodoch štvrtí Brooklyn a Queens oblasti s prioritizáciou cyklistov, v ktorých zvýši počet cyklopruhov, vrátane fyzicky oddelených. V týchto obvodoch je zatiaľ málo cyklopruhov a pritom vysoký počet ťažkých zranení a úmrtí cyklistov (12 zo 17 tohtoročných úmrtí cyklistov sa stalo v Brooklyne).
Mesto ďalej sprehľadní 50 križovatiek tak, aby boli cyklisti pre odbočujúcich vodičov lepšie viditeľní. Pôjde najmä o vytvorenie predsunutého priestoru pre cyklistov pred autami, stojacimi na červenú a a o podfarbenie cyklopruhov zelenou farbou.
Ďalším opatrením je rozšírenie programu Zelená vlna, teda optimalizácia intervalov svetelných križovatiek pre plynulý prechod križovatkami pri rýchlosti 24 km/h, čo jednak spomalí premávku a jednak zníži pokušenie cyklistov prechádzať na červenú.
Pre realizáciu uvedených opatrení mesto prijme nových 80 pracovníkov, ktorí nebudú robiť nič iné, len vylepšovať cyklodopravnú infraštruktúru.
Zmení sa aj prístup polície – zvýši dohľad a pokutovanie za porušovanie pravidiel premávky na 100 križovatkách s vysokým počtom nehôd, pričom sa zamerajú najmä na vodičov nákladných áut. Na druhej strane polícia ukončila kritizovaný program pokutovania cyklistov za porušovanie pravidiel premávky na miestach, kde došlo k smrteľným nehodám.
Čo hovoria politici?
Polly Trottenbergová, ktorá je v meste zodpovedná za dopravu: „Navrhli sme opatrenia, o ktorých vieme, že fungujú. Chránené cyklopruhy, lepší dizajn križovatiek a postihovanie nebezpečne jazdiacich vodičov.“
Jon Orcutt, komunikačný manažér organizácie Bike New York, ktorá sa snaží posilňovať cyklodopravu v meste: „ Na papieri to vyzerá dobre. Ale diabol je schovaný v realizácii.“. Podľa neho aby opatrenia mali naozaj zmysel, tak cyklopruhy musia na seba nadväzovať, aby cyklisti neboli na ich konci vyvedení do pruhov pre autá. Oddeľovacie prvky musia byť podľa neho bližšie pri sebe a musia byť odolnejšie voči autám. Momentálne totiž autá ľahko ľahko prechádzajú ponad alebo pomedzi ne.
Ydanis Rodriguez, predseda dopravnej komisie mestského zastupiteľstva: „Počet obyvateľov mesta, ktorí používajú bicykel, rastie a tak potrebujeme plán.“ Primátorove návrhy považuje za krok správnym smerom, ale je treba robiť ešte viac. Požaduje, aby mesto v najbližších 6 rokoch budovalo 160 kilometrov chránených cyklopruhov ročne.
Ako to súvisí so Slovenskom?
Pýtate sa, prečo porovnávam hrušky s jablkami, teda New York so Slovenskom? Iste, ide o dve rozdielne kultúry, ekonomiky a spoločnosti, rozdielne princípy verejnej správy, rozdielne prístupy a rozdielne hodnoty. Navyše, v New Yorku som bol naposledy pred 17 rokmi, takže to tam nepoznám. Ale chcem ukázať na prístup, ktorý sa mi páči a ktorý, ako verím, je efektívny – zvýšil sa počet nehôd či dokonca úmrtí cyklistov? Ako politik, úradník či policajt nezačnem ako jediné nadávať na cyklistov, viniť ich a nakrúcať videjká o tom, ako nebezpečne jazdia po chodníkoch, po priechodoch pre chodcov a na červenú. Namiesto toho okamžite začnem investovať do zlepšovania bezpečnej cyklistickej infraštruktúry a do kontroly vodičov, nie cyklistov. Podobne sme to pred desaťročiami videli aj v Holandsku alebo v Dánsku.
Otázkou teda je, či naozaj musíme na Slovensku čakať na vyšší počet mŕtvych cyklistov alebo dokážeme myslieť vopred ... ?
Voľne podľa článku v New York Times.