Ján Roháč
Vplyv (ne)cestovania na rozvoj (nielen) bicyklovania
Slovensko nie je moderná krajina. Je tu pekne, je tu dobre, ale potácame sa dákych dvadsať rokov za normálnou Európou.
Prostý občan Slovenska, ktorého zaujíma bicyklovanie, turizmus, ochrana prírody a pamiatok a všetko okolo toho. Zoznam autorových rubrík: Fotoblogy, Súkromné, Nezaradené
Slovensko nie je moderná krajina. Je tu pekne, je tu dobre, ale potácame sa dákych dvadsať rokov za normálnou Európou.
Toto je zdanlivo zbytočný článok, ale napísal som ho, pretože existuje časť spoločnosti, pre ktorú zbytočný nie je.
Pred Vianocami poslalo Slovensko Európskej komisii draft Plánu obnovy. Nie, nepripojím sa k tým, čo ho idú bezhlavo kritizovať, ten plán sa mi nezdá zlý. Ale ani taký dobrý, ako by mohol byť. Nevyužíva potenciál, ktorý sa ponúka.
Naozaj Slovensko nevyužije priaznivý vietor z Európskej únie pre rozvoj bicyklovania ako moderného spôsobu dopravy, životného štýlu a zvyšovania odolnosti?
Vláda urobila nečakaný krok – dôveruje nám. Riskantne nám zverila zodpovednosť a postavila nás pred voľbu, ktorá je rovnako významná ako epidémia sama o sebe.
Dopravný kolaps v slovenských mestách sa blíži. Vieme prispieť k jeho odvráteniu? Kedy? Kto? Ako a prečo?
V meste New York zomierajú cyklisti a vedenie mesta ide preto investovať do ich bezpečnosti. Je to inšpirácia aj pre Slovensko.
Fotografovanie ma baví. Krajina, mestá a dediny doma i v zahraničí, momenty, pohľady, zátišia, ľudia... Nie som v tom moc dobrý, ale baví ma to. Ale už pár mesiacov nejako podvedome fotím menej. Prečo? Čo sa deje?
Prvý krát v živote som navštívil Holandsko. Strávil som tam pár dní a neodporúčam to nikomu, koho zaujíma rozvoj cyklodopravy. Čože, čo to píšem? Veď práve Holandsko je Mekkou cyklodopravy a teda kde inde sa treba ísť inšpirovať?
Na úvod musím povedať, že nemám nič proti motorke ako dopravnému prostriedku a keby som ju mal kde parkovať, zrejme by som ju tiež vlastnil. Ale vysvetlite mi niekto, prečo nám musia otravovať život hlukom?
Polícia SR nezvláda nárast bicyklovania na slovenských cestách. Dá sa to pochopiť, takýto prudký rast bicyklizmu zaskočil mnohých. Ale už je načase sa prispôsobiť a naozaj konať, nie iba natáčať videá.
Slovenská verejná správa poväčšinou už nie je schopná spravovať náš štát. Môžeme iba hádať, či je to neschopnosť, lajdáckosť alebo cynizmus a či všetko dokopy. Prečítajte si cestársku prípadovú štúdiu, je na zaplakanie.
S veľkou slávou ohlásil minister životného prostredia a jeho ministerstvo spustenie dotácií na nákup elektrických áut pre inštitúcie verejnej správy. Na jedno elektrické auto prispejú sumou až 30.000 €. (Foto: Martin Dubovský)
Necelé tri marcové dni som pracovne strávil v mestečku Baden bei Wien neďaleko od Viedne. Popri práci som si našiel čas na prechádzky a fotografovanie a to mesto, pre Slovákov v tieni veľkej Viedne, za to rozhodne stojí.
Slovenský parlament sa opäť raz po dlhej dobe venoval legislatíve pre cyklistov. Hurá! Na všeobecné prekvapenie odklepol včera cyklistom zrušenie nulovej tolerancie alkoholu.
Autom do školy, autom zo školy, autom na krúžky, autom z krúžkov, autom na tréning, autom z tréningu. Sám. Bez kamošov.
Na tieto fotografie z Lisabonu nie som veľmi hrdý. Aj som váhal, či ich vôbec publikovať. Robil som ich v nefotografickom čase, po večeroch, v daždi či z rikše. Ale to mesto si to zaslúži, je totiž pekné aj na nepekných fotkách.
Tisícky nenápadných a zabudnutých pamiatok sú roztrúsené po slovenskej krajine. Jednou z nich je kalvária na Hornej Rovni nad Banskou Štiavnicou. Je tak trochu bokom, je maličká, ale je magická. Aspoň pre mňa.
Podgorica je hlavné mesto Čiernej Hory a tak som - až na tri výnimky - poňal tento blog čierno-bielo. Strávil som v nej iba niečo vyše 24 hodín, na túlanie som mal fakt iba pár chvíľ popri pracovných povinnostiach.
Dva dni na služobke na Balkáne, v pondelok Priština, hlavné mesto Kosova, v utorok Podgorica, hlavné mesto Čiernej Hory. Na krátku prechádzku v Prištine som mal iba dve hodinky doobeda, tak tu je pár dojmov a fotografií.