Polícia a cyklisti - nejde to inak?

Polícia SR nezvláda nárast bicyklovania na slovenských cestách. Dá sa to pochopiť, takýto prudký rast bicyklizmu zaskočil mnohých. Ale už je načase sa prispôsobiť a naozaj konať, nie iba natáčať videá.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

--Pred pár dňami Polícia SR publikovala dvojminútové video, ktoré cyklistom pripomína, čo môžu a čo nie. Pripomína im, že nesmú jazdiť po chodníkoch a priechodoch pre chodcov, že majú jazdiť vpravo, odporúča, aby cyklisti nosili prilbu aj v meste či aby predvídali výtlky na ceste a nevyhýbali sa im až na poslednú chvíľu. Video bolo zverejnené so statusom“ TOTO VIDEO SI MUSIA POZRIEŤ VŠETCI CYKLISTI. Všetko o tom, ako môžu jazdiť na ceste a či vôbec po chodníkoch“ (mimochodom, veľké písmená na internete vyjadrujú kričanie).
Samo o sebe samozrejme nemožno videjko spochybňovať, hlása sväté pravdy a keby sme parafrázovali klasika, „zákon nebol porušený“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prekáračky
Ak sa však na video pozrieme v širšom kontexte, tak by sa už zopár zaujímavostí našlo. Video sa objavilo pár dní po tom, čo sa vo facebookovej skupine Útrapy bratislavského cyklistu zjavilo niekoľko fotografií policajných áut, ktoré porušili zákon parkovaním na cyklopruhoch. Fotografie spustili facebookovú prekáračku medzi Políciou a Útrapami, objavili sa ďalšie a ďalšie statusy a stovky komentárov, pre Políciu nie veľmi lichotivých. Je zrejmé, že video je súčasťou tejto prekáračky. Tomu nahráva aj skutočnosť že bolo zverejnené v druhej polovici augusta a nie pred sezónou, takže je jasné, že nejde o prevenciu, ale o reakciu. V tomto článočku však nejdem obsiahlo hodnotiť prácu správcu facebookovej stránky Polície Slovenskej republiky či dokonca celého PR oddelenia Polície, proti gustu žiaden dišputát (aj keď do hlavy sa mi vkráda niečo o tom, že sú platení z našich daní, tak by sa tak aj mali správať).

SkryťVypnúť reklamu

Kráľ je nahý! 
Video mi ukázalo inú vec. Ako človeku, ktorý sa už dlhé roky venuje rozvoju cyklistickej dopravy, mi video zakričalo „Kráľ je nahý“. Video totiž veľmi dobre ilustrovalo, v čom dnes skutočne spočíva práca Polície SR v oblasti cyklodopravy. Video je totiž úplne zbytočné, na Slovensku sa nenájde jeden jediný cyklista, ktorý by na základe tohto videa prestal jazdiť po chodníkoch. A ak si autori videa myslia, že sa takí cyklisti nájdu, tak by naozaj mali ísť robiť niečo iné a nie míňať naše ťažko zarobené peniaze. Nie, toto skrátka nie je účinný spôsob.

Jazdia cyklisti po chodníku radi? 
Pozrite, cyklisti vždy jazdili, jazdia a ak sa nič nezmení, tak aj budú jazdiť po chodníkoch. Nielen na Slovensku, ale úplne všade na svete a to bez ohľadu, či je jazda po chodníku zakázaná alebo nie. Na Slovensku je zakázaná a všetci cyklisti, hádam okrem tých najzadubenejších, vedia, že jazdou po chodníku porušujú zákon. Naozaj si však Polícia SR myslí, že cyklisti jazdia po chodníkoch a porušujú zákon dobrovoľne? Nie, nejazdia po chodníkoch dobrovoľne. Jazdia tade preto, lebo nemajú kde inde jazdiť. Stúpajúci počet áut na slovenských cestách a uliciach a pretrvávajúca bezohľadnosť slovenských vodičov zvyšuje diskomfort cyklistu na vozovke. A nemal by som to písať verejne, ale musím: bezpečnosť cyklistov na cestách sa znižuje, jazda je stále viac a viac nebezpečnejšia. Tesné obiehanie cyklistov autami je stále častejšie a zvyčajne sa deje vyššou rýchlosťou, ako je milé. Osobitne častá je situácia, keď vodič obieha cyklistu aj vtedy, keď oproti ide auto a teda odstup od cyklistu je iba pár desiatok centimetrov a aj keď je to neuveriteľné, často ani v takej situácii vodič nedá nohu dole z plynu. Tieto javy sú asi najsilnejším dôvodom, prečo cyklisti volia radšej chodník aj za cenu porušenia zákona. Sú tu však aj ďalšie. Vodiči nezvládajú odbočovanie doprava a nedajú prednosť cyklistovi, ktorého práve obehli či dokonca obiehajú. Vodiči a ich spolujazdci si pred otvorením dverí nekontrolujú, či ich nedobieha či práve neobieha cyklista, čo v lepšom prípade „vytláča“ prezieravého cyklistu ešte viac do stredu jazdného pruhu, teda do ešte nebezpečnejšej pozície a v horšom prípade to neprezieravého cyklistu priamo fyzicky ohrozuje. Málo známym, ale veľmi nepríjemným javom sú motorky. Mnohé sú neuveriteľne hlučné a ak obiehajú cyklistu vo vzdialenosti meter dva, tak nápor na bubienky je až bolestivý (je smutné, že podobne ako vodiči ani motorkári ani len nepustia plyn, aby bolo obehnutie dvojkolesového kolegu cyklistu predsa len trochu príjemnejšie). Osobitným fenoménom je stav vozoviek a ich krajníc. Cyklista, idúci po vozovke, musí klučkovať medzi dierami, výtlkmi, kanálmi či vyjazdenými koľajami, jeho jazda je o to menej predvídateľná a preňho nebezpečnejšia. A tak ďalej a tak ďalej. Jazda po chodníku potom nie je ničím iným, iba východiskom z núdze. Naozaj si Polícia SR myslí, že toto vyrieši videom? 

SkryťVypnúť reklamu

Poďme na to! 
Môže však polícia v tejti veci robiť niečo iné, než vyrábať videá? Áno, môže! Môže sa konečne z pozície zamietača bezpečných riešení pre cyklistickú a pešiu dopravu zmeniť na proaktívneho podporovateľa a advokáta modernej a spoľahlivej infraštruktúry pre cyklistickú, pešiu a hromadnú dopravu. Chodiť s otvorenými očami a volať na projektantov a úradníkov:
„Aha, sem sa zmestí samostatný cyklopruh!“
„K tomuto priechodu pre chodcov dajme aj priechod pre cyklistov!“
„Po tomto chodníku chodí málo chodcov, spravte z neho zdieľaný chodník pre chodcov a cyklistov!“
"Zmeňme tu kolmé parkovanie na pozdĺžne a zmestí sa sem aj protismerný pruh pre cyklistov!"
„Hej, správca komunikácie, rýchlo oprav tú krajnicu, než sa tu nejaký cyklista zabije!“
„Pán strážmajster, rozkazujem vám bez výhrady pokutovať každého, koho uvidíte parkovať na cyklopruhu!“
„Pán projektant, pri tomto cyklopruhu pozdĺž zaparkovaných áut ste zabudili na bezpečný priestor pre otvorenie dverí! A prečo ste vlastne navrhli cyklopruh vľavo a nie vpravo od parkovacieho pásu?“,
"Vedúci, na cyklotrase nie je odhrnutý sneh, pošlite tam odhŕňač". 
„Čo keby sme tento cyklopruh oddelili od áut nejakými klemfixami?“,
"Toto je širokánsky chodník, rozdeľme ho na dve polovice - pre cyklistov a pre chodcov."
„Jožo, fakt by si nemusel parkovať služobné auto na cyklopruhu, keď ideš na obed.“
„Pán primátor, prečo pozdĺž tejto ulice nedáte samostatný cyklochodník? Miesta je tu dosť“
... a tak ďalej, a tak ďalej.
Takto by sme dostali viac cyklistov preč z chodníkov, nie videom. 

SkryťVypnúť reklamu

Mohli by sme ísť ešte ďalej. Čo tak posúdiť zrušenie všeobecného zákazu jazdy cyklistov po chodníku a zakazovať iba tam, kde je to pre chodcov naozaj nebezpečené? Čo tak presadzovať zákonnú alebo aspoň odporúčanú prioritizáciu chodcov a cyklistov pred autami pri budovaní či rekonštrukcii komunikácií a križovatiek? Čo tak navrhnúť do zákona povinné umožnenie jazdy bicyklom v protismere jednosmerky a zakazovať ho iba tam, kde sa to naozaj nedá? Čo tak navrhnúť a využívať nové dopravné značenie, podporujúce cyklistov (napríklad ochranný pruh pre cyklistov, spoločný priechod pre cyklistov či cyklistická ulica)? Návrhy už existujú, stačí ich schváliť!

Čakanie na mŕtvych 
Najsmutnejšie na tom je, že je úplne jasné, že všetko, o čo píšem v predchádzajúcich dvoch odstavcoch, sa nakoniec aj tak stane - lenže namiesto toho, aby sa Polícia SR prebudila a začala čo najskôr proaktívne konať a naozaj motivovať cyklistov, aby nejazdili po chodníkoch, bude aj naďalej nakrúcať zbytočné videá a k akcii ju dotlačí až zvyšujúci sa počet obetí a zranených z radov cyklistov na slovenských cestách. Naozaj tomu nejde predísť?

... policajti, prídete? 
A aby ste mi nenadávali, že iba pindám, tak vedzte, že na jeseň budeme robiť po slovenských krajoch prednáškové turné o Technických podmienkach navrhovania cyklistickej infraštruktúry, čo by mala byť akási biblia pre projektantov, úradníkov, dopravných inžinierov a dopravných policajtov o tom, ako navrhovať a schvaľovať bezpečnú cyklistickú infraštruktúru. Ide o oficiálny štátny dokument a tak niet dôvodu, aby sa na prednáškach nezúčastnili davy policajtov. Prídu?

-----------
Poznámka pre hejterov v diskusii:
Tento článok nie je o cyklistoch, ktorí bezohľadnou jazdou ohrozujú chodcov na chodníku. Tých odsudzujem presne rovnako, ako vy, ba dokonca viac, pretože nám cyklistom robia zlé meno. Sú však iba zlomkom počtu cyklistov, ktorí jazdia po chodníku z donútenia a ktorí rešpektujú chodcov a práve preto si ani nevšimnete, ako je ich veľa. Je ich oveľa viac, ako tých bezohľadných. Je ich veľa, lebo nemajú kade jazdiť. 

Ján Roháč

Ján Roháč

Bloger 
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  225x

Prostý občan Slovenska, ktorého zaujíma udržateľná mobilita, turizmus, ochrana prírody a pamiatok a všetko okolo toho. A popri tom ešte amatérsky fotografujem :-) Zoznam autorových rubrík:  FotoblogySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

214 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

89 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu