Včera sa mi prihodili dve navzájom súvisiace veci. V Žiline sme organizovali seminár o budovaní infraštruktúry pre cyklistickú dopravu. Stavební a dopravní úradníci rôznych mestských úradov, dopravní inžinieri policajného zboru a projektanti sa na ňom zhodli, že je málo kapacít pre navrhovanie a schvaľovanie kvalitnej cyklistickej infraštruktúry. Situácia je zlá. Chýbajú skúsenosti, znalosti, know-how, nevie sa, ako majú a ako nemajú vyzerať dobré cyklotrasy, ako to funguje inde a ako vlastne začať rozvoj cyklodopravy (a s ňou aj pešej dopravy). A chýbajú ľudia. Ak má policajný dopravný inžinier posúdiť za mesiac desiatky dopravných projektov, tak nečudo, že nemá čas podrobne analyzovať a piplať sa s posúdením projektu cyklotrasy. Ak je mestský úradník zavalený oceánom zbytočnej byrokracie, tak hľadá (zdanlivo) jednoduché riešenia a nie sofistikované úpravy verejných priestranstiev, aby našiel miesto pre viac cyklotrás a chodníkov. Ak poslanec zastupiteľstva pozerá iba na to, čo chcú jeho voliči-šoféri, tak iste nebude súhlasiť s výkupom pozemkov pod cyklistickú cestičku a nenavrhne obmedzenie individuálnej automobilovej dopravy v prospech MHD, pešej či cyklistickej dopravy.
No a k tomu som bol v Žiline autom, lebo som viezol veľa vecí (inak preferujem vlak, Žilina má výborné spojenia). Keď som vyrazil domov, ihneď som ostal uväznený na hodinu a štvrť v dopravnej zápche. Dve nehody a celá Žilina bola úplne upchatá, tisícky áut bez pohybu, iba občas krok-sun-krok. Nesťažujem si, sám som do tej zápchy prispel, tak som pokorne čakal. A počúval zelenú vlnu – podobne ako Žilina úplne upchatý Prešov, dlhé čakacie doby v Bratislave, zápcha pri Hlohovci, kolóny v Košiciach ... kolaps dopravy v slovenských mestách je za dverami.
Založili sme Cykloplatfomu Slovenska. Je to organizačná aj online platforma pre výmenu skúseností, spoluprácu a koordináciu ľudí, aktívnych v rozvoji bicyklovania. Chceme projektantom, úradníkom, policajtom a aktivistom bicyklovania poskytnúť miesto, kde sa môžu pýtať a odpovedať, fyzicky či elektronicky sa porozprávať, navzájom si poradiť, zdieľať skúsenosti a informácie.
Včerajšok mi ukázal, že Cykloplatforma má zmysel. Asi nie je v silách nás, obyčajných aktivistov, oslobodiť mestá spod absolútnej a nepriedušnej blokády áut. To musia urobiť politici a som si istý, že k tomu v najbližších rokoch príde - či ich už k tou dotlačia voliči, ktorí sa nebudú mať ako dostať do práce alebo vďaka tlaku EÚ ako reakcie na klimatické zmeny.
Čo však my, aktivisti, môžeme robiť, je pripravovať odborníkov a spoločnosť na tieto zmeny. Učiť sa, ako vyzerá dobrá hromadná doprava, ako vyzerá mesto príťažlivé pre chodcov alebo ako vytvoriť funkčnú sieť bezpečných cyklistických komunikácií. A práve pre to posledné, pre zlepšovanie podmienok pre bicyklovanie, je tu www.cykloplatforma.sk. Takže keď príde čas a ako spoločnosť pochopíme, že autá nie sú riešením, tak budeme lepšie pripravení na bicykle!
Mimochodom, viete ako k tomu môžete pomôcť vy hneď tu a teraz? Podpíšte hneď a teraz hromadnú pripomienku pre lepšie bicyklovanie na Slovensku (t.j. hromadnú pripomienku k návrhu novej vyhlášky MV SR o dopravnom značení). Podpísať ju môžete na Changenete.