Je to krutý fakt: viac ako 80 % svetového obchodu s tovarom sa prepravuje po mori.

Ako geopolitika a lokálne konflikty ovplyvňujú globálny rast, infláciu a vaše investície.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Možno si spomínate na zablokovanie Suezského prieplavu kontajnerovou loďou Ever Given v roku 2021. To viedlo k odhadovanej strate 0,2 až 0,4 percentuálneho bodu v celosvetovom obchode. Nízka hladina vody v Rýne v Nemecku mala negatívny vplyv na čísla HDP vo výške 0,3 % v dôsledku vyšších nákladov na dopravu, obchod a oneskorenia výroby. O vplyve Covidu na fungovanie čínskych prístavov, z toho vyplývajúcich narušených celosvetových dodávateľských reťazcov a následnej inflácie, ste takisto všetci počuli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tri z kľúčových svetových námorných prieplavov v súčasnosti čelia riziku narušeniu prepravy.

V dôsledku rastúceho napätia na Blízkom východe ( Izrael vs. Palestína, Irán ) sa rizikové vody rozšírili z Červeného mora do Adenského zálivu. Obchod je tak ohrozený nielen cez Suez, ale aj Hormuzský prieliv. To je to úzke miesto medzi Emirátmi, Ománom na jednej strane aj Iránom na strane druhej. Ďalšou námornou oblasťou v dosahu geopolitických rizík je Taiwanský prieliv, ktorý je vstupnou bránou do veľkých čínskych prístavov. 

20 % celosvetovej spotreby

Ťažba a vývoz ropy cez Hormuzský prieliv v roku 2023
Ťažba a vývoz ropy cez Hormuzský prieliv v roku 2023 (zdroj: OPEC MOMR April 2024, AWR Llyod analysis, ING)

Hormuzský prieliv má zásadný význam pre prepravu ropy, ropných produktov a skvapalneného zemného plynu. Saudská Arábia, Irak, Spojené arabské emiráty, Kuvajt, Irán a Katar vyťažila 22,8 milióna barelov ropy denne. Z toho sa približne 20 miliónov barelov denne prepraví touto trasou. To predstavuje 20 % celosvetovej spotreby ropy a rafinovaných produktov.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho cez Hormuzský prieliv prechádza značné množstvo LNG. Katar, tretí najväčší vývozca LNG v roku 2023, prepravil cez prieliv 108 mld. m3 skvapalneného zemného plynu, čo predstavuje približne 20 % celkového svetového obchodu s LNG. Vzhľadom na to, že Katar má do roku 2027 zvýšiť kapacitu na viac ako 170 mld. m3 , bude prieliv pre toky LNG ešte dôležitejší. Je zrejmé, že vzhľadom na to, že Európa je od invázie Ruska na Ukrajinu čoraz viac závislá od LNG, akékoľvek narušenie trhu s LNG sa najnegatívnejšie prejaví v Európe.

Ohrozená párty na akciových trhoch?

Akciové trhy sa aktuálne tešia novým maximám. Party, ktorú podporili minulý týždň americký centrálny bankári 0,5% znížením úrokových sadzieb, vyzerá byť nezastaviteľná. No je dôležité pozorne sledovať napätie na Blízkom východe. Investori by mali rozumieť jeho vplyvom na kľúčové námorné cesty a následne na ekonomický rast a infláciu vo svete.

SkryťVypnúť reklamu

Nákupná príležitosť?

Krátkodobý výpredaj, spôsobený krátkodobou eskaláciou konfliktu, môže byť nákupnou príležitosťou. Dlhodobé zablokovanie obchodných ciest by vrátilo na scénu témy recesie a inflácie a tým aj strednodobý pokles akciových trhov.

Som Roland Vízner, investor, tvorca investičných stratégií a zakladateľ portálu o investíciách, dôchodkoch a finančnej gramotnosti pepp.sk. Snažím sa s vami podeliť o svoje myšlienky o investovaní. Vo svojej komunikácii s vami sa vám snažím sprostredkovať, ako fungujú trhy, vysvetliť, čo by ste si podľa mňa mali uvedomiť, a poskytnúť vám niektoré strategické investičné úvahy.

SkryťVypnúť reklamu

Prajem vám veľa úspešných investičných rozhodnutí.

Roland Vizner

Roland Vizner

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  59x

Ahoj. Volám sa Roland a mám dve vášne: cestovanie a finančné trhy. Od roku 1994 som na a finančných trhoch zažil nielen rok 2008 a sub-prime krízu ale aj dot.com bublinu, či Ruskú a Ázijskú krízu v 90-ych rokoch. S cieľom podporiť finančnú gramotnosť na Slovensku som zrealizoval niekoľko aktivít: 1. dôchodkovú kalkulačku, ktorá spočíta dôchodok zo 4 pilierov. Nájdete na calc.pepp.sk 2. O investovaní a dôchodkoch píšem články na webe pepp.sk 3. V spolupráci s AOCP sme pripravili scoring podnikových dlhopisov. Moja cestovateľská vášeň začala v roku 1993, keď som po prvý krát opustili Európu a autostopom sme docestovali až do Maroka. Cestovateľský vírus ma ovládol a precestoval som kus Afriky, Južnej Ameriky a Ázie. Mojou špecialitkou sú Andamanské Ostrovy, ku ktorým som aj napísal prvého cestovateľského sprievodcu. Zážitky a cestovateľské rady zverejňujeme s manželkou okrem SME aj na našom cestovateľskom blogu EagleFlyFree.com Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu