„Čo už strašia s Vianocami?“ neodpustí si štipľavúpoznámku mamička sprevádzaná dvoma neposlušnými deťmi. Do nákupného vozíkaputujú sladkosti, vianočné ozdoby, prskavky, pohľadnice. Chvíľku nepozornostivyužilo menšie z detí na to, aby z košíka uchmatlo čokoládovú figúrkua začalo ju chrúmať. „Paťo, necháš to“, napomenie ho rozčúlene. „To je naVianoce! Otrasné“, utrúsi mladá žena smerom ku mne keď vreckovkou utierachlapčekovi ústa. „Človek aby sa chystal na sviatky už dva mesiace dopredu.“ Pochopilasom, že čaká na moje pritakanie.
Za normálnych okolností by som s ňounadviazala rozhovor o tom, ako reklamy nedajú ľuďom pokoj. Ako sa všetcipod ich vplyvom naháňajú a zháňajú darčeky a všetky nevyhnutné veci.Ako supermarkety lákajú ľudí na rôzne akcie, len aby nakúpili potraviny, ktorésa do Vianoc minú a potom kúpili ďalšie. Do úst by sme si zobrali stresa nervozitu, ktorá nikoho v tomto čase neobíde, vysoké nárokydnešných detí a plynulo by sme prešli do lamentovania nad finančnoučiastkou, o ktorú nás sviatky každoročne pripravia. Väčšie dieťa by nadšenevykrikovalo zoznam hračiek, ktoré očakáva pod stromčekom, zatiaľ čo menšie byrumázgalo dožadujúc sa maminej pozornosti. S dospeláckym nezáujmom by smevkladali do vozíkov ďalšie a ďalšie zbytočnosti a sebakritickynadávali na to, aký je človek ľahko ovplyvniteľný tvor. To by bolo, keby…situácianebola tento rok iná.
„Otec má na Štedrý deň službu v práci“, poviem siviac-menej sama pre seba. Žena akoby chcela ucuknúť niečo v štýle „aspoňbude mať pokoj“, no predsa len sa výraz jej tváre trošku zmení a užmiernejšie odvetí, že jej je to ľúto. To už však dobre nepočujem, pretože machytí menšia depresia. Prvý raz v mojom živote nebudeme 24. decembravšetci spolu. Či si spravíme štedrý večer o deň neskôr alebo ho prežijemebez otca, tieto Vianoce už budú iné. A budú to vôbec Vianoce?
Som si istá,že kapor mi nebude chutiť tak, ako inokedy a ani stromček nebude takýzelený. V tej chvíli túžim po splnení jedného skromného želania. Škoda, žezázraky sa nedejú a Ježiško je len hybrid tradície a marketingovejstratégie.
O Vianociach-nevianociach
Vianoce prichádzajú. Koniec-koncov ako každý rok. Nebyť médií a supermarketov, ani si na ne nespomenieme. Aj rozruch okolo reality shows akosi ustupuje do úzadia. Teraz sú terčom kritiky tisícky čokoládových mikulášov nemo hľadiacich pred seba v regáloch hypermarketov.