Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 6. „Oslík potras sa!“ Prvé pokračovanie.

Urobiť z capa záhradníka, nerobí dobrotu. Naviac ak ten cap sa do pozície záhradníka nominuje celkom sám.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Na úvod by som mal napísať, ako býva zvykom v niektorých televíznych programoch, „všetky udalosti a postavy v príbehu sú vymyslené a akákoľvek podobnosť je čisto náhodná“.

No na druhej strane by som mohol napísať, že tento príbeh je „výpoveďou na základe skutočných udalostí“. Nechám na každom z vás, kam ho zaradí.

Minule som ukončil písanie niečím, čo v človeku zanecháva nepríjemný pocit, že niekto s osobou, ktorú poznáte 30 rokov premyslene a cielene manipuluje. A že to trvá nie týždeň či mesiac, ale niekoľko rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetko ohľadom už spomínaných udalostí odštartovala poznámka sociálnej pracovníčky. Mimochodom dnes už tam nepracuje, rovnako ako mnoho ďalších. Ich životnosť je obmedzená a často len na niekoľko týždňov. Netvrdím, že je to pre veci, o ktorých píšem. To zrejme nie, nakoľko k takýmto informáciám, by sa nedostali pri prijatí do pracovného pomeru.

Spomenutá „sociálna“, chcela v dobrej viere uviesť veci na pravú mieru a odovzdala Majke nie stravné, ale Tiborove vreckové. Adam preto kontaktoval niekoľkých ľudí, títo ďalších a tak sa začalo rozpletať klbko informácií a udalosti dostávali celkom iný rozmer.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz sa budem venovať informáciám, ku ktorým sa Adam dostal a ktoré sú preukázateľné a jednoznačné. Adam si s Tiborovým súhlasom vyhotovil krátky videorozhovor (bol spomenutý už v predchádzajúcej časti), z ktorého vyplynulo, že Tibor netuší vôbec nič o svojich financiách. Nič o peniazoch, ktoré tam má. Nič o bankových prevodoch z jeho účtu na iné účty. Ani o dôvodoch takýchto prevodov. V čase vyhotovenia tohto záznamu vedel o podobných veciach asi toľko, ako drvivá väčšina bežných ľudí o teórii relativity, dokonca snáď ešte menej. K Adamovi sa dostala informácia, že Tibor (a vlastne mnoho ďalších klientov) má vlastné účty a sú na nich podozrivé či skôr pochybné transakcie, akési presúvanie rôznych čiastok na nejaké iné účty. Adam dostal tip, že Tiborov aktuálny účet je vedený v istej banke. Pri stretnutí s Tiborom sa ho pýtal, či vie o nejakom svojom účte v banke, či vie koľko má na ňom peňazí a ako z neho prostriedky čerpá. Napísať, že ani len omylom nevedel o ničom vyššie uvedenom je asi zbytočné. Adam mu vysvetlil, že ako majiteľ účtu má k takýmto informáciám prístup a je na ňom, aby si ich zadovážil. Dohodli sa, že mu Adam pomôže  dohliadnuť na jeho aktuálny účet bez možnosti manipulovať s ním. A tak spoločne navštívili banku, v ktorej mal Tibor účet zriadený. Tibor požiadal o výpis z účtu a Adamovi udelil dispozičné právo k prezeraniu jeho účtu. Na nešťastie si banka za výpis účtovala poplatok a keďže sa tento nedal uhradiť v hotovosti, svietil na bankovom výpise ako maják na rozbúrenom mori. Sú veci, ktoré jednoducho nedokážete predvídať celkom presne a bolo len otázkou času, kedy si to všimne aj osoba nepovolaná vidieť do tohto účtu.

SkryťVypnúť reklamu

Po detailnejšom prezretí tohto účtu Adam zistil isté nezrovnalosti. Rozhodne sa však potvrdila „neoverená“ informácia, že pôvodne mal Tibor a zrejme ďalší klienti účty ešte v inej banke, ktorá údajne trvala na tom, že niečo nie je v poriadku s účtami a žiadali o zrušenie účtov v tejto banke – „neoverená informácia“.

Rovnako „neoverené“ je, že v pôvodnej banke mali mnohí ďalší klienti účty a kontaktná mailová adresa a telefónne číslo patrilo jednej či viacerým osobám nejakým spôsobom prepojených s touto DSSkou. Paradoxne, aj Tibor mal to „šťastie“, že mailová adresa bola adresa DDSky a mobilné číslo na niekoho zo zariadenia, veľmi pravdepodobne na samotného dôstojného pána T. A predpokladám, že rovnaké „šťastie“ mali aj iní klienti.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže spomenutá pôvodná banka chcela vypovedať tieto podozrivé účty, bolo potrebné založiť Tiborovi a predpokladám aj ďalším klientom účty nové. Z tohto dôvodu sa postup vytvorenia nových účtov klientov pozmenil na sofistikovanejší. Tibor si údajne založil svoju novú mailovú adresu, ktorá bola vedená na jeho meno a na jeho mobilné telefónne číslo. To je na prvý pohľad dobrá správa. Musím však podotknúť, že to bolo v čase, kedy Tibor netušil, že vôbec nejaký účet vlastní. Nezdá sa vám to trochu zvláštne?  Keďže ale Tibor nemá a nemal žiadnu skúsenosť s internetom, veľmi pravdepodobne to urobil v „súčinnosti či za asistencie“ s nejakým zamestnancom zariadenia, teda pokiaľ to ten zamestnanec neurobil aj bez vedomia Tibora. Veď prečo by ho mal zaťažovať zbytočnosťami.

A teraz by sa patrilo napísať niečo k tej „súčinnosti“ pri zadávaní príkazov do internet bankingu. Oficiálna verzia podľa dôstojného pána T je, že keď chcel Tibor vykonať nejaký prevod, tak mu v jeho prítomnosti pomáhali nejakí „rúškom tajomstva“ zahalení zamestnanci DSSky orientovať sa na webových stránkach banky. Tibor následne vykonal a potvrdil prevod po autorizačnej SMSke, ktorá mu prišla.

Adam však počul aj inú verziu. Ak bolo treba uskutočniť prevod, tak aby dotyčný „nápomocný zamestnanec“ Tibora zbytočne nezaťažoval, urobil ho sám a Tibor v tom čase mal len prísť na poschodie do kancelárie so svojim mobilným telefónom, na ktorý mu prišla SMSka s autorizačným kódom. Keď sa Adam pýtal Tibora, prečo dával niekomu takúto informáciu, len pokrčil ramenami a nechápavo pozeral na Adama, na čo sa ho vlastne pýta. No jednoducho Tibor...

S Tiborom tak po Adamovom vysvetlení, že v jeho financiách je istý neporiadok, požiadali aj spomenutú pôvodnú banku o zaslanie výpisov. Z výpisov, ktoré mu Adam následne kontroloval vyplynulo niekoľko závažných vecí a bolo viac ako jasné, že urobiť z capa záhradníka, nerobí dobrotu. Naviac ak ten cap sa do pozície záhradníka nominuje celkom sám.

Napriek žiadosti Tibora o zaslanie výpisu na Adamovu adresu, zaslala pôvodná banka nejakú informáciu Tiborovi aj priamo do DSS. Treba uviesť, že pošta, ktorú klienti dostávajú, je slušne povedané cenzúrovaná. Netrvalo dlho a dôstojný pán T zistil, že sa deje niečo, s čím celkom nepočítal. Ak by vás zaujíímalo, čo znamená "cenzúrovaná" pridám krátke vysvetenie. Keď Tiborovi prišla nejaká doporučená poštová zásielka, zodpovedný zamestnanec spolu s ním zašiel na poštu a po podpísaní prevzatia zásielky Tiborom, mu ju "vzal" do úschovy a odovzdal kompetentnej osobe, rozumejte samotnému dôstojnému pánovi T. A ten sa napokon rozhodol, či a čo posunie Tiborovi. Nakoniec aj keby si to Tibor prečítal ako prvý, zrejme by tomu vôbec nerozumel, ale že si niekto dovolí lustrovať klientovi korešpondenciu, je celkom zarážajúce.

Jedného dňa zatelefonovala Majka synovi Adamovi, že mala rozhovor s Tiborom a ten jej povedal, že by si rád kúpil elektrickú trojkolku. Dokonca jej povedal sumu, za akú si ju chce kúpiť. Obratom volala Adamovi a požiadala ho, či sa vie spojiť s Tiborom, že vôbec netuší, čo je to za nápad, že Tibor nikdy v minulosti o niečom podobnom nehovoril. Adam teda kontaktoval Tibora a ten mu zopakoval informáciu o spomínanej trojkolke. Tiež mu nebolo celkom jasné o čom hovorí, akú trojkolku a prečo vôbec. Pýtal sa Tibora, odkiaľ bude mať toľko peňazí, že je to celkom vysoká suma. Adam síce vedel, že takúto sumu na účte Tibor má, ale čudoval sa tomuto Tiborovmu nápadu. V tom do rozhovoru vstúpil sám dôstojný pán T a rozprával o Tiborovej túžbe, vlastniť elektrickú trojkolku. Podľa neho mala stáť okolo 6.000 Eur. V telefóne znel veľmi pokojne, chcel informovať Adamovu mamu Majku o Tiborových úsporách a pozval ju na spoločné stretnutie, kde jej chcel všetko vysvetliť.

A tak sa aj stalo. Jedného skoro jarného dňa, dorazila do spomínanej DSS Majka spolu s Adamom. Ten bol najskôr rozhodnutý nezúčastniť sa spomínaného rozhovoru, ale keď zvážil množstvo informácií, ktorými zahrnú jeho mamu a keď si predstavil jej následnú interpretáciu, nakoniec sa rozhodol zúčastniť sa stretnutia spolu s ňou.

Stretnutie rozhodne nesklamalo. Už začiatok bol ako zo zlého a lacného filmu. Pri vstupe ich privítala jedna so sestričiek, ktoré sú v zariadení. Usmiata, milá, pozitívna až tak veľmi, že človek má pocit, že toľko neúprimnosti naraz sa zo seba ani nedá dostať. „Pani Majka, koľko máte rokov?“, znela prvá z pozitívnych otázok. Majka povedala svoj vek a sestrička ju s nadšením pochválila ako dobre vyzerá a aká je čiperná a tak podobne. Veľmi ochotne jej ukázala spoločné priestory a jej submisívne správanie bolo veľmi nepríjemné a liezlo nepopísateľne pod kožu. Adam osobne nemá rád podobný typ ľudí, ktorí sa snažia dostať sa aspoň naoko do priazne inej osoby a tak nejako si ju pozitívne naladiť.

Na poschodí ich privítal zbor ďalších sestričiek a sociálna, ktorá to celé vlastne rozpútala. Za vrch stola sa usadil sám dôstojný pán T.

Svoju reč zahájil pokojným až pokorným hlasom. Bol celkom iný ako ten arogantný v telefonáte pred nejakým časom, pri riešení Tiborovho mobilu. Vysvetlil návšteve ako sa snažia pomáhať klientom ako je Tibor, ako umožnili Tiborovi pracovať v chránenej dielni, aby si prilepšil k jeho invalidnému dôchodku. Ako je Tibor v zariadení šťastný a spokojný a tak podobne. Padlo tam však aj niekoľko zaujímavých informácií. Samozrejme týkajúcich sa najmä Tiborových financií. Jedna vyslovená otázka od dôstojného pána T bola, či má Majka so synom nejaký „pocit“ či pochybnosti, že sa s Tiborovými finančnými prostriedkami hospodári zle, pretože zamestnanci zariadenia a predpokladám, že myslel na seba, u pomáhajú zveľaďovať jeho úspory. Nebudem sa dlho rozpisovať o celom stretnutí. Bolo plné poloprávd, dokonca sa nebojím napísať klamstiev. Určite bude priestor spomenúť neskôr aj tie.

Čo je podstatné vzhľadom k spomínanej trojkolke, po ktorej Tibor podľa dôstojného pána T tak „túžil“ je, že jej cena je podľa neho okolo 4.000 Eur, že si Tibor chce urobiť radosť a mali by s tým všetci súhlasiť, že majú priestor, kde si ju môže garážovať a tak podobne.

Čo je z celého, ale to najdôležitejšie? Že dôstojný pán T už vedel, že Adam videl výpisy z Tiborových účtov z oboch bank a že dať si dohromady dve a dve bude len otázkou času a môžu prísť na pretras aj veľmi nepríjemné otázky.

Toľko nateraz. Nabudúce - o týždeň, posuniem dej o niečo ďalej a potom opäť. Rozpliesť toto klbko rôznych udalostí sa skutočne nedá len v niekoľkých riadkoch a každá uvedená vec má presne vymedzené svoje miesto. Nechajte sa prekvapiť a určite si prečítajte ďalší článok ak budete mať chuť a čas. Bude o chránenej dielni, v ktorej pracujú klienti tohto zariadenia aby si prilepšili k svojim dôchodkom, ale najmä aby prilepšili niekomu inému. Ak si predstavíte, že v minulosti odovzdával poddaný feudálovi "desiatok", tak tu hneď "tridsiatok" - veď načo trocháriť. Reč nebude o pár eurách. Bude o stovkách až tisíckach Eur, ktoré Tiborovi na účet pritekali, aby z neho následne mohli postupne odtekať...

Myslím, že svojim obsahom nesklame a dozviete sa viac ako možno manipulovať s ľuďmi, ktorí sú na tom podobne ako Tibor. A hlavne, ako im pomôcť zbaviť sa ich financií nenásilne, s noblesou a ešte aj s pocitom vykonania dobrého skutku.

Celkom na záver musím ešte napísať, že pred pár týždňami som úctivo požiadal istého pána S z inštitúcie financovanej z našich daní, aby prehodnotil svoj postoj a stanovisko k tejto DSS na základe informácií, ktoré dostal dávnejšie (v marci 2023) a pred pár týždňami ešte raz a detailnejšie. A rovnako aj jeho nadriadení. Doposiaľ žiaľ neprišla žiadna reakcia. Ak sa tak nestane ani v relatívne krátkom čase, určite sa budem venovať v blízkej budúcnosti aj týmto osobám.

Zdenek Ručka

Zdenek Ručka

Bloger 
  • Počet článkov:  53
  •  | 
  • Páči sa:  286x

Vytriezvený optimista s reálnym pohľadom na dianie okolo seba. Snažím sa neposudzovať veci na prvý pohľad, aj keď ten veľa napovie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

219 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu