
Možno mi neuveríte, ale Viper je pomerne staré auto. Teda jeho koncepcia, samotné auto bolo každú generáciu patrične vynovované. No ale naspäť k jeho veku. Prvý Dodge Viper uzrel svetlo sveta ako štúdia v roku 1989. Išlo o koncept dvojmiestneho roadstera s pevným zadným oknom (pri prezretí fotiek mi trochu pripomína Porsche Cerrera GT) a predstavený bol na autoslóne v Detroite (kde inde ). Človek by netušil, že táto koncepcia má už sedemnásť rokov! Už by sa zdalo, ze Viper zapadne prachom, lebo nikto by nepredpokladal, že Chrysler Corporation raz začne takéto auto vyrábať, no našťastie sa tak nestalo. Po Viperi totiž siahli organizátori poduajtia „500 miles of Indianapolis 1991“. A tak sa Viper stal zavádzacím vozidlom. Po tomto podujatí prišli veľké ohlasy (vlastne už druhý krát, lebo aj ako štúdia zožal Viper veľký úspech). To už páni, vtedy už z koncernu DaimlerChrysler Automotive, nemohli otáľať so sériovou výrobou.Tá prišla vzápätí. Viper sa však nezačal vyrábať ako roadster, ale ako bežné kupé. Tesne po ňom prišla aj verzia Cabrio, ktorá sa mne osobne páči ešte viac, ako kupé. Javí sa mi ešte o niečo dravejšia. Viper pôsobí dosť agresívne, to asi netreba ani pripomínať, je to jasné z obrázkov. Dlhočizná predná kapota, vpredu s obrovským nasávačom v nárazníku, a taktiež na kapote. V nárazníku sú vedľa otvoru chladiča umiestnené ešte hmlovky. Predné svetlá s veľmi dravým výzorom zasahujú hlboko aj do nárazníka. Ďalšie nasávače (či skvôr vysávače) sú umiestnené na blatníkoch za efektnými 19“ diskami. Za kolesami nie sú umiestnené len tak náhodou, slúžia totiž aj na chladenie bŕzd.Z kapoty sa vypína čelné sklo vo veľmi ostrom uhle, ktoré pri verzii Cabrio pôsobí ako akýsi štít. Za ním je pekne vytvarovaný zadok, aj keď trochu useknutý. Svetlá sú rozdelené na dve časti, medzi nimi je miesto pre značku a nad ním tretie brzdové svetlo. Celkom dole je veľký difúzor.Zaujímavosťou je aj výfuk, umiestnený pred zadným blatníkom na konci prahových líšt. Pýtate sa prečo je kapota taká dlhá? Je to kvôli motoru. Monštruózny 8,3-litrový desaťvalcový agregát by sa pod kratšiu kapotu jednoducho nezmestil. Ide však aj o rozloženie hmotnosti. Motor je dvojradový vidlicový big-block. Klasická „amerika“, teda až na tých desať valcov.Viper sa vyrába v dvoch verziách. Klasický Viper GTS poháňa spomínaný desaťvalec s výkonom 380kw/500 koní. Krútiaci moment je brutálnych 712Nm pri 4200ot/min. Maximálka je 306 km/h a na stovku zrýchli za 4s. Hmotnosť je 1545 kg a spotreba prekvapivo malá: len 15l (!) na sto kilometrov.Druhou, o niečo lepšou verziou je Viper SRT10. SRT znamená Street racing Technology. Poháňa ho ten istý desaťvalec, len so zvýšeným výkonom na 510 koní, vylepšenými brzdami a o niečo lepšou akceleráciou. Inak sú obe verzie totožné.O technike Vipera by sa dalo rozprávať ešte dlho. Teraz stačí povedať len to, že má tuhú zadnú nápravu a relatívne starý podvozok, aj keď patrične vylepšený. No myslím, že rozsiahlejšia modernizácia by nebola na škodu. Alebo rovno kompletná výmena. Dizajn meniť netreba, je nadčasový a pokojne vydrží ešte ďalších sedemnásť rokov.Dodge Viper má pohon zadnej nápravy. Zrejme aj preto je natoľko pretáčavý. Predsa len, 500 koní na zadnej náprave... Skrátka Viper je určený na drifty a jazdu na hrane. Možno aj to ho povyšuje na auto snov.