
Mexiko má zložitú štruktúru daní, niektoré vyberá federálna vláda, o iné sa starajú jednotlivé štáty. Jednou z daní, špecifických pre Mexiko je, či skôr už bola tzv. tenencia alebo impuesto sobre tenencia y uso de vehiculo - daň z vlastníctva a používania vozidla. Platili ju všetci majitelia áut, nie len podnikatelia ale aj bežní ľudia. Bola vo výške 2-3 % z aktuálnej trhovej hodnoty auta uvedenej v špeciálnej tabuľke. Vyberala ju federatívna vláda, a tak ako cena auta rokmi klesala, aj poplatok bol nižší. Tento rok sa túto daň vláda rozhodla zrušiť. Ide sa voliť prezident, hlava federácie, tak treba voličom trochu zlepšiť náladu, no nie? Niektoré štátne vlády však túto daň nahradili svojou vlastnou variantou, a tak nie všetci vodiči pocítia úľavu.
K autám sa viaže ešte druhá daň, refrendo anual de placas vehiculares - každoročné spočítanie ŠPZ. Suma je podstatne nižšia a nezávisí od ceny auta. Tento rok je to 473 pesos, asi 28 EUR. Nedá mi v tejto súvislosti nespomenúť, že v Mexiku sa platí tiež mýto za diaľnice. Byť majiteľom motorového vozidla tu teda vôbec nie je lacné. Aspoň že benzín tu máme za prijateľné ceny.
Január bol vždy v Mexiku považovaný za mesiac výdavkov. Majú tu pre to svojské a zároveň nepreložiteľné pomenovanie - Cuesta de Enero. Človek je po Vianociach na pokraji krachu, a pritom musí v priebehu jedného mesiaca zaplatiť všetky možné dane a poplatky. To sa samozrejme nikomu nechce a preto mexická vláda použila marketingový trik, staré dobré zľavy. V praxi to funguje asi takto - čím skôr určitú daň zaplatíte, tým máte väčšiu zľavu. Áno, čítate správne, nie pokuta za oneskorenú platbu, ale zľava za platbu načas! Napríklad spomínané spočítanie ŠPZ sa dá zaplatiť so zľavou 30 % až do konca marca. Podobne je to aj pri daniach z nehnuteľností, pozemkov atď. Kuriózne to platí tiež pre pokuty za dopravné priestupky ...
Štatistické výskumy ukazujú, že "volebný rok" bol vždy nadpriemerný, čo sa týka rastu HDP. Nie je ťažké uhádnuť prečo ... politické strany do volebnej kampane investujú milióny pesos, nie len na reklamu, ale aj na výrobu tričiek, šiltoviek, pier, pohárov a ďalších predmetov, samozrejme s logom príslušnej strany či menom kandidáta. Usporadúvajú stretnutia, večere, plesy ... Takzvaný multiplikačný efekt (v skratke - výrobca politických reklamných tričiek si za utŕžené peniaze kúpi nábytok do domu, následne stolár za utŕžené peniaze pôjde na dovolenku atď.) spojený s nižšími daňami sa určite postará o to, že v Mexiku budeme mať úspešný rok. Hoci kvôli svetovej ekonomickej kríze sa predpokladá nižší rast ako po minulé volebné roky, len 4% namiesto zvyčajných 6%.