Mileniáli v sociálnych službách, ...práca s nimi je náročná.

Postupne, ale isto sa mení trh práce a začínajú sa objavovať nové generácie, ktoré dostávajú čoraz väčší priestor. Generačná obmena je nezastaviteľný jav, ktorý sprevádza množstvo zmien, dokážeme sa na ne adaptovať?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Trh práce je rozmanitý a sociálne služby majú pomerne výrazné postavenie. Ponúk práce je nespočetné množstvo, ale chýbajú zamestnanci. Každý poskytovateľ takmer na dennom poriadku rieši personálne normatívy a nábor nových zamestnancov. Časy, kedy zamestnancom stačili príspevky na obedy a zmluva na dobu neurčitú sú už dávno preč.

Kto sú to milienáli?

Ľudia v produktívnom veku narodení v 90. tych rokoch, tzv. "elektronické deti". Ich život sprevádzajú technológie, ktoré postupne nahrádzajú tú starú manuálnu prácu a ich život je riadený softvérom k každej strany. V lektronizácií vidia zmysel a nedokážu pochopiť ako bolo možné existovať bez dešných výdobytkov techniky. Mileniáli sú skupina ľudí, ktorú zamestnávatelia milujú alebo neznášajú v ich pracovným návykom a predstave o zemestnaní. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Táto generácia sa postupne čoraz viac stáva najpočetnejšou na pracovnom trhu a niet divu, že trendy, ktoré boli medzi HR manažérmi zaužívané sa potláčajú a musia sa prispôsobiť novým požiadavkám "nových" zamestnancov.

Dokážeme sa adaptovať na zmeny?

Direktívna spôsob vedenia nebude sláviť úspech, skôr podnecuje sabotovanie práce a podrývanie autority. Mileniáli potrebujú vidieť svetlo na konci tunela, cieľ, ktorý je možné naplniť. Do úloh sa vedia pustiť s veľkým odhodlaním, ale patrične úspech aj osláviť. Pred istotami uprednostňujú nové ciele a výzvy, preto je naivné myslieť si, že to budú zamestnanci, ktorým budeme pri odchode do penzie podávať ruku a ďakovať za desaťročia odvedenej práce. Potrebujú výzvy, pocit slobody a možnosť sebarealizácie. Vačšina zamestnávateľov sa nestotňuje s dnešným myšlienkovým pochodom tejto generácie, nabúravajú rokmi zabehnuté zvyky, posúvajú prácu do inej roviny a zamestnanie nie je pre nich alfa omega. Uprednostňujú vyváženosť medzi pracovným a osobným životom. Nájeme aj výnimky, ktoré len potvrdzujú pravidlo.
Aj do sociálnych služieb prichádza táto skupina ľudí. Konzervatívnosť niektorých poskytovateľov ich sama predurčuje k tomu, že s touto generáciou nebudú vedieť pracovať. Dnešná situácia na trhu práce a "atraktivita" verejných služieb si priam vyžaduje výraznú zmenu filozofie v oblasti HR.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz to 20 rokov fungovalo, dalších 20 nebude.

Typické znaky mileniálov v poňatí práce

  • Nabúranie zabehnutých procesov

  • Väčšia sebarealizácia a uznanie okolia

  • Vyžadujú väčšie nároky ako ich starší kolegovia

  • Elektrotnika je ich každodenný nástroj

  • Sú fluktuanti, neboja sa zmien

Pre mileniála nie je nič zlé, keď sa neustále hrá s mobilom, vidí v tom udržovanie medziľudských vzťahov. Význam rodiny je v ich očiach trochu skreslený a uprednostňujú finančnú stabilitu pred rodičovstvom v neistote. Fungovanie v stereotypnom režime bez akejkoľvek zmeny je pre nich ubíjajúce a hľadajú rozptýlenie v podobe čohokoľvek. A takto by sa dalo pokračovať ešte na niekoľkých riadkoch. A aký má súvis táto generácie, ich zvyky pre sociálne služby? No veľmi dôležitý. Táto generácia je tá, ktorá preberie postupne štafetu od generácie X a bude dominantnou.

SkryťVypnúť reklamu

Na čo by sa mal poskytovateľ zamerať?

Pri pracovnom pohovore budeme mať zástupcu z generácie X a generácie Y. Pre zamestnávateľa je ideálnejší ten X, pretože na neho kladie menšie nároky a za pomerne jasných podmienok je ochotný pracovať tak, ako si zamestnávateľ predstavuje. To znamená, že mileniál má smolu a môže ísť ďalej. Čo však nastane v prípade, že mám na pohovore iba mileniálov? Presne opačný efekt. Zamestnávateľ má smolu. Všetko prebieha určitým vývojom, oblasť ľudských zdrojov taktiež a paradoxne aj v sociálnych službách. Nezatvárajme oči pred tým, že vždy sa niekto nájde, kto sa bude starať o našich blízkych. Veď už teraz máme problém obsadiť množstvo pracovných miest a meníme podmienky pre zamestnancov? Kdeže...
Väčšina poskytovateľov neprihliada na akciu a reakciu a to je možno ten problém, prečo nedokážu efektívne nahradiť odchádzajúcich ľudí. Sociálne služby nebudú nikdy z hľadiska financií konkurencie schopné odvetviam v oblasti výroby a obchodu, ale môžu ponúknuť iné výhody, ktoré zamestnancov lákajú. Koľko poskytovateľov venuje energiu do rozvoja ľudských zdrojov a práce so zamestnancami? Dnešná práca v starostlivosti o zamestancov spočíva v tom, aby sme nových prijali a akonáhle podpíšu zmluvu, prestávame s nimi pracovať? Stačí to? Rozhodnie nie. A kto si to skôr uvedomí a pochopí podstatu trhu práce v sociálnych službách, tak môžu byť úspešnejší. Financie ako motivačný nástroj sú až "trojka".

SkryťVypnúť reklamu

Máme tu skupinu ľudí, ktorej charakteristickou črtou je fluktuácia, bojujme s ňou efektívnejšie. Neodstránime ju nikdy, ale je v našich silách ju zmierniť.

Získať zamestnancov nie je až taký problém, problém je si ich udrzať.
 

Felipe Sánchez López

Felipe Sánchez López

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  40x

Som typ človeka, ktorému nie je ľahostajná situácia v našom zdravotníctve a sociálnych službách. Napriek tomu, že obe oblasti prechádzajú turbulentným vývojom, samotná implementácia v našej praxi je až priveľmi konzervatívna. Nebojme sa konzervatívnosť potláčať... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,087 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu