Len tieto konkrétne určené orgány činné v trestnom konaní v zmysle § 6 ods. 1 Trestného poriadku „Poskytovanie informácií o trestnom konaní“, citujem : „ informujú verejnosť o trestnom konaní podľa tohto zákona poskytnutím informácií oznamovacím prostriedkom. Pri tomto informovaní však musia dbať na ochranu utajovanej skutočnosti, obchodného tajomstva, bankového tajomstva, daňového tajomstva, poštového tajomstva alebo telekomunikačného tajomstva.“ Žiadny iný zákon nedáva iným štátnym orgánom v rámci trestného konania o jeho výsledkoch informovať oznamovacie prostriedky. Tieto zákonné zásady dostatočne ovládam vzhľadom na svoju 27 ročnú prax vyšetrovateľa. Mediálne vystúpenia ministra vnútra i policajného prezidenta v prípade vraždy JUDr. Ernesta Valka, ktorých obsahom bolo poskytovanie informácií oznamovacím prostriedkom o výsledkoch prebiehajúceho trestného konania preto vnímam ako porušenie výsostných oprávnení orgánov činných v trestnom konaní. Ani závažnosť predmetného zločinu, ani potreba informovania verejnosti o tomto skutku nie je dôvodom porušovania zákonov. Ak niektorí z menovaných chce takéto informácie zverejňovať, je treba sa postaviť do čela vyšetrovacieho tímu v postavení vyšetrovateľa. Bolo by vhodné, aby v tejto situácii zasiahol dozorový prokurátor, ktorý má predmetnú trestnú vec pridelenú, keďže je všeobecným ochrancom zákonnosti a súčasne je zodpovedný za nerušený priebeh trestného konania. Najvhodnejší spôsob zachovania objektívnosti vyšetrovania a vylúčenia prípadného ohrozenia jeho priebehu a výsledkov neuváženým zverejnením nekompetentnými osobami je zriadenie špecializovaného vyšetrovacieho tímu na čele s príslušným dozorovým prokurátorom. Týmto by sa fakticky oddelili určené policajné zložky (vyšetrovacie i operatívne) od akýchkoľvek vnútorných vzťahov podriadenosti voči služobným funkcionárom. Osobne som poznal JUDr. Ernesta Valka a viem, že si výsostne ctil a vážil Základnú listinu ľudských práv a slobôd, ktorej bol spoluautorom a určite by nesúhlasil ani s náznakmi akéhokoľvek okliešťovania slobody prejavu a práva na informácie podľa čl. 26 ústavy odseku 2, citujem : „Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, písmom, tlačou, obrazom alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.“ Všetkým členom vyšetrovacieho tímu želám odhodlanie, vytrvalosť a trochu šťastia, aby sme zistili pozadie brutálneho zločinu. Predstavitelia ministerstva vnútra a polície by sa mali na znak úcty k obeti vraždy urýchlene verejne ospravedlniť za nezákonné príkorie, ktorého sa dostalo JUDr. Ernestovi Valkovi zo strany polície pred štyrmi rokmi a vysporiadať sa s tými, ktorí túto protiprávnosť spôsobili a zodpovedajú za ňu.
Kto marí vyšetrovanie vraždy JUDr. Ernesta Valka?
Minister vnútra SR Daniel Lipšic a prezident PZ Jaroslav Spišiak nie sú orgány činné v trestnom konaní. Prvý je ústavným činiteľom, ministrom, povereným riadiť rezort ministerstva vnútra a druhý je štátnym zamestnancom, ministrom menovaným k riadeniu Policajného zboru. Ani jeden z nich nemá kompetenciu vstupovať akýmkoľvek spôsobom do procesu vyšetrovania, čiže trestného konania. Z tohto dôvodu je samotný proces vyšetrovania, ale aj zverejňovania jeho výsledkov, vo výlučnej kompetencii príslušných orgánov činných v trestnom konaní. V konkrétnom prípade vraždy JUDr. Ernesta Valka je to vyšetrovateľ, ktorému daný prípad bol pridelený a súčasne dozorový prokurátor, ktorým je podľa informácií Gnerálnej prokuratúry SR niektorý z prokurátorov Odboru osobitného určenia.