Neústavné „elektronické sledovania občanov“ a zároveň štátom nevymožiteľné.

Mám vážne pochybnosti, že postup vlády SR pri návrhu zákona o tzv. elektronickom sledovaní občanov má oporu v ústavnom zákone č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (38)

Tiež mám vážne pochybnosti o tom, či cieľ sledovaný návrhom zákona bude dosiahnutý, keď ho každý občan môže negovať bez postihu tým, že pri svojom odchode z domu jednoducho ponechá mobilný prístroj v svojom obydlí. Návrh zákona sa javí ako štátom nevymožiteľný a závislý len od vôle kontrolovaného občana.

Vláda SR predložila do parlamentu návrh v zrýchlenom legislatívnom konaní prijať zákon „o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“. V čl. IV. tohto návrhu sa navrhuje doplniť v zákone č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách v § 63 o odsek 18, ktorý znie : „Údaje, ktoré sú predmetom telekomunikačného tajomstva podľa odseku 1 písm. b) až d) možno v čase mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu v zdravotníctve sprístupňovať Úradu verejného zdravotníctva na účel ich zberu, spracovávania a uchovávania v rozsahu potrebnom na identifikáciu fyzických osôb v záujme ochrany života a zdravia, a to aj v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie alebo šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby. Údaje podľa predchádzajúcej vety môže Úrad verejného zdravotníctva zbierať, spracúvať a uchovávať počas trvania mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu najdlhšie však do 31. decembra 2020.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzi opozičným Smerom a vládnou koalíciou nastala slovná roztržka, v ktorej R. Fico napadol tento návrh s tým, že neprimerane zasahuje do osobných práv a slobôd občanov, do práva na súkromie a umožní vládnej koalícii zisťovať informácie o obsahu rozhovorov a svojím rozsahom o zisťovaní pohybu občanov cez mobilnú sieť presahuje potrebnú hranicu k ochrane zdravia a života občanov pred šírením vírusu Covid-19. Predstavitelia vládnej koalície sa bránia tým, že toto obmedzenie je dočasné a určené len ku kontrole plnenia určených podmienok pre občanov v karanténe, prípadne dané informácie umožnia rýchlejšie identifikovať možné zdroje nákazy alebo priamo ohrozených občanov.

SkryťVypnúť reklamu

Kde je pravda, kto a v čom zavádza a či spôsob a rozsah navrhovaného „sledovania“ pohybu občanov a ich mobilnej a elektronickej komunikácie je v súlade s ústavou či zákonmi a je vôbec vymožiteľné?

V prvom rade je treba vylúčiť ako nepodložené tvrdenie R. Fica, že takýto návrh zákona umožňuje zisťovať k všetkým občanom na Slovensku používajúcich elektronickú komunikáciu obsah ich rozhovorov, SMS správ či e-mailovej komunikácie. V návrhu zákona je obmedzený rozsah sprístupňovaných údajov s predmetom telekomunikačného tajomstva len na „prevádzkové a lokalizačné údaje“ a „údaje komunikujúcich strán, ktorými sú telefónne číslo, obchodné meno a sídlo právnickej osoby, alebo obchodné meno a miesto podnikania fyzickej osoby – podnikateľa alebo osobné údaje fyzickej osoby, ktorými sú meno, priezvisko, titul a adresa trvalého pobytu“. Návrh zákona teda jednoznačne vylučuje sprístupňovať pre Úrad verejného zdravotníctva „obsah prenášaných správ“ (§ 63 ods. 1 písm. a, zákona o elektronických komunikáciách).

SkryťVypnúť reklamu

Dôležitým pre ďalšiu analýzu je kvantifikovať okrem tých, ktoré som už uviedol, rozsah sprístupňovaných údajov a teda čo predstavujú tzv. prevádzkové a lokalizačné údaje. V zmysle § 57 ods. 1/ zákona prevádzkové údaje sa „vzťahujú na užívateľa a na konkrétny prenos informácií v sieti a vznikajúce pri tomto procese, ktoré sa spracúvajú na účely prenosu správy v sieti alebo na účely fakturácie“. Prevádzkové údaje týkajúce sa účastníkov a užívateľov sa nesmú bez súhlasu dotknutej osoby uchovávať a podnik je povinný ich po skončení prenosu správy bezodkladne zlikvidovať alebo anonymizovať.

Lokalizačné údaje (§ 57 ods. 2 zákona) sú „spracované v sieti alebo prostredníctvom služby, ktoré označujú geografickú polohu koncového zariadenia užívateľa verejnej služby. Podnik môže spracúvať lokalizačné údaje ... len vtedy, ak sa anonymizujú alebo ak s tým účastník alebo užívateľ verejnej siete alebo verejnej služby súhlasí“.

SkryťVypnúť reklamu

Je možné konštatovať, že sústavným zberom, spracovávaním a uchovávaním prevádzkových a lokalizačných údajoch o účastníkoch alebo užívateľoch verejnej siete alebo verejnej služby Úradom verejného zdravotníctva sa umožňuje diaľkový, priamy a nepretržitý prístup k údajom, z ktorých možno zistiť pohyb a činnosť osoby v čase a priestore, čo jednoznačne napĺňa pojem „sledovania osoby“ v zmysle § 113 ods. 1 Trestného poriadku. Pokiaľ takéto sledovanie sa nevykonáva vo fyzickom kontakte, priamo a vizuálnym sledovaním, ale je to vykonávané na diaľku využívaním prevádzkových a lokalizačných údajov získaných pri elektronickej komunikácii možno to charakterizovať ako „elektronické sledovanie“. Pokiaľ takéto údaje k určitej osobe potrebuje v súčasnej dobe a za súčasnej legislatívy získať štátny orgán (napr. polícia, spravodajská služba ...), tak k tomu potrebuje príkaz vydaný sudcom.

Keďže zjavne ide podaním vládneho návrhu zákona o radikálny zásah do práv a slobôd občanov, najmä práva na súkromie, treba preskúmať či vláda SR v súčasnej situácii vyhláseného núdzového stavu dodržala rozsah svojho ústavného oprávnenia. Vláda SR dňa 15.3.2020 svojím uznesením č. 114/2020 „vyhlásila núdzový stav podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov, na uloženie pracovnej povinnosti na zabezpečenie výkonu zdravotnej starostlivosti a zakázanie uplatňovania práva na štrajk niektorým pracovníkom“. Podľa uvedeného čl. 5 odsek 3/ ústavného zákona vláda môže „v čase núdzového stavu v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas podľa závažnosti ohrozenia obmedziť základné práva a slobody a uložiť povinnosti na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území a to najviac (!) v tomto rozsahu“ písm. :

  • Obmedziť nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia evakuáciou na určené miesto,
  • Uložiť pracovnú povinnosť na zabezpečenie zásobovania ...
  • Obmedziť výkon vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam ...
  • Obmedziť výkon vlastníckeho práva k hnuteľným veciam ...
  • Obmedziť nedotknuteľnosť obydlia na ubytovanie evakuovaných osôb,
  • Obmedziť doručovanie poštových zásielok,
  • Obmedziť slobodu pohybu a pobytu zákazom vychádzania v určenom čase ...
  • Obmedziť alebo zakázať uplatňovanie práva pokojne sa zhromažďovať ...
  • Obmedziť právo slobodne rozširovať informácie ...
  • Zabezpečiť vstup do vysielania rozhlasu a televízie ...
  • Zakázať uplatňovanie práva na štrajk,
  • Vykonať opatrenia na riešenie stavu ropnej núdze,

Na základe vyššie vykonanej analýzy a zistených faktov možno vysloviť záver, že vláda SR v čase vyhláseného núdzového stavu nemá ústavné oprávnenie (právomoc) navrhnúť zákonom obmedziť osobné práva a slobody občanov ich celoplošným a sústavným „elektronickým sledovaním“ prostredníctvom zberu, spracovania a uchovávania údajov, ktoré sú predmetom telekomunikačného tajomstva.

Z tohto pohľadu v rámci prerokovávania a schvaľovania tohto návrhu zákona malo by sa plénum NR SR vysporiadať s otázkou či vláda SR koná v súlade s rozsahom svojich právomocí určených v čl. 5 ods. 3/ písm. a/ až l/ ústavného zákona č. 227/2002 Z.z. a v negatívnom prípade túto časť návrhu zákona vypustiť.

Nedomyslenosť tohto návrhu zákona nespočíva len v podozrení, že táto časť návrhu zákona je rozporná s ústavným zákonom ale aj v tom, že úspešnosť konečného výsledku „elektronického sledovania“ občanov môže byť jednoduchým spôsobom deštruovaný. Predpokladom zisťovania pohybu a prípadných kontaktov občanov mimo svoje obydlie je fakt, že každý občan bude mať pri sebe zapnutý mobilný prístroj. Občan však nie je povinný so sebou tento mobilný prístroj nosiť a štát nie je schopný mu takúto povinnosť zákonom prikázať. Znamená to, že pokiaľ občan mobilný prístroj ponechá doma (možno postačí jeho vypnutie) a bude sa pohybovať vo verejnom priestore potom jeho pohyb nebude elektronicky zaznamenávaný a štát nezachytí údaje, ktoré sú cieľom navrhovaného zákona. Pravdaže k tomuto problému treba prirátať aj fakt, že nie všetci občania, najmä tí starší mobilný prístroj používajú alebo ho neberú so sebou pri odchode z domu. V takomto prípade by bolo jediným riešením prikázať nosiť všetkým občanom elektronické náramky alebo nás "čipovať", čo by asi narazilo na neprekonateľný občiansky vzdor - veď nie sme ovce.

Jozef Šátek

Jozef Šátek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  120
  •  | 
  • Páči sa:  205x

Celý svoj produktívny vek som venoval policajnej práci a túto som bral ako životné poslanie. Počas 27 rokov vyšetrovateľskej praxe mi prešlo cez ruky tisícky vyšetrovaných prípadov, najmä tých najzložitejších. Dvakrát som za nekompromisné postoje narazil na tvrdý politický odpor. Prvý krát v roku 1995, kedy ako šéf úradu vyšetrujúci "zavlečenie prezidentovho syna" som bol jedným z mnohých, ktorí museli počas lexizmu z polície dobrovoľne "odísť". Druhý krát už po opätovnom návrate, keď ako riaditeľ Úradu boja proti korupcii som "nevyhovoval" vtedajšiemu ministrovi Palkovi. A opäť to bolo z mojej strany "nepochopením" trestnoprávnej nedotknuteľnosti určitých ľudí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

INESS

INESS

106 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu