Jazero Inle je jedným zo skvostov Barmy. Známe je aj vďaka obyvateľom, ktorí sa dokážu pohybovať po jazere veslovaním pomocou nohy. Vzniklo to z praktického hľadiska, keď rybári museli rozprestrieť svoje siete a zároveň sa pohybovať. Keďže obe ruky mali zamestnané prácou boli nútení na veslovanie použiť nohy. Z toho vznikol ich nezvyčajný veslársky štýl. Používajú ho prakticky stále. Keď sa venujú obrábaniu svojich plávajúcich polí, alebo zberu úrody. Na svojich plávajúcich záhradách, ako ich nazývajú, pestujú množstvo zeleniny, od paradajok a uhoriek až po plody, ktorých meno ani nepoznám. Záhrady sú masy hliny ukotvené bambusovými kolami o dno jazera aby im neodplávali. Boli sme svedkami, že ich dokonca presúvali z jedného miesta na druhé, keď si niekto kúpi časť takejto pôdy, a potom si ju odtiahne k svojmu domu.



Jazero je dlhé 22 km a na šírku má 11 km. Nachádza sa v nadmorskej výške takmer 900 m. n. m. Hĺbka nie je veľká a je podobná Balatonu, ktorý sa dá podobne ako jazero Inle, miestami prebrodiť. Územie jazera a jeho okolie obýva okolo 130.000 ľudí. Len na samotnom jazere ich žije cez 70.000. Vidieť to aj na množstve domov, postavených uprostred jazera na drevených koloch. Na prvý pohľad by sa dali nazvať chatrče, ale majú tu privedenú elektriku a aj vodovodné potrubie s pitnou vodou. I keď miestny na umývanie a pranie uprednostňujú aj naďalej hlavne jazero. Je to samostatný svet, kde nájdete rôzne dielne, obchody, hotely i reštaurácie, pagody a aj školy. Deti tu namiesto školských autobusov prepravujú školské lode.





Lode sú hlavným dopravným prostriedkom. Niektoré bez motora, iné s motorom. Tie s motorom predstavujú technickú zaujímavosť, ba až raritu. Motor, jednovalcový dízel, aby šiel má veľký zotrvačník, ktorý vykrýva chýbajúce takty. Pri pohybe vydáva typicky tuc-tuc zvuk. Vodná skrutka je ďaleko za loďou, priamo napojená na motor, takže za sebou zanecháva veľký prúd vody striekajúci ďaleko do okolia. Lodí je tu strašné množstvo a na jazere to sem tam vyzerá ako v uliciach rušného veľkomesta. Po kanáloch sa jazdi vľavo, asi ako pred nedávnom aj po cestách. Zaujímavé je to na križovatkách kanálov, kde sa medzi sebou lode bravúrne vyhýbajú. Pri výjazdoch z bočných kanálov sú aj nám známe „retardéry“. Len tu sú vyrobené z bambusových kmeňov plávajúcich na hladine, ktoré donútia zdvihnúť motor a tým aj spomaliť.

Je priam povinnosťou dopriať si výlet po jazere na člne. Prenájom člna aj s lodivodom na jeden deň vyjde na zhruba 20 dolárov. Na jazere je čo obdivovať, stačí len povedať lodivodovi čo chcete vidieť a on vás tam ochotne zavezie. Okrem obydlí na koloch, sú to dielne, v ktorých sa vyrába všetko od lodí až po cigary. Medzi najzaujímavejšie patrí výrobňa látok z lotosu, ktoré sú jemnejšie ako hodváb. Nechýbajú tu samozrejme budhistické pagody. K najznámejším z nich patri „kláštor skákajúcich mačiek“. Kňazi tu vraj naučili skákať mačky cez obruče. My sme však nevideli ani jednu z nich. Celkovo sme tam videli len tri mačky, ktoré sa tam povaľovali bez záujmu o turistov. Zato z kláštora sú nádherné výhľady na okolité hory, ktoré sa pri zapadajúcom slnku odrážajú na hladine jazera.







Pozrite si:
1. časť - Juhovýchodná Ázia - Mandalay (Barma)
2. časť - Juhovýchodná Ázia - Bagan (Barma)
3. časť - Juhovýchodná Ázia - na cestách po Barme
video - z nášho výletu po jazere