Otázky zodpovedané v texte:
Môžem na online podvod naletieť aj ja?
Čo mám robiť, aby som znížil riziko?
Mám šancu získať peniaze späť?
Aké prípady podvodov ste v poslednej dobe registrovali?
Diskutovali:
Ľubica Sobihardová, riaditeľ odboru firemných klientov Tatra banky,
Jaroslav Oster, súdny znalec, zakladateľ, predseda OZ Preventista,
Vojtěch Hájek, šéf security UniCredit Bank.
Ak chcete vedieť viac, pozrite sa na diskusiu Ľubice, Jaroslava a Vojtěcha na videu:
Stretávate sa s praktikami podvodníkov často? Ktorú z týchto praktík považujete aktuálne za najnebezpečnejšie? Aká je podstata phishingových útokov? Kedy by mala človeku zablikať bezpečnostná kontrolka? Aké sa stali podvody na Slovensku v reálnom, fyzickom svete? S akými konkrétnymi prípadmi ste sa stretli v poslednej dobe? Podarilo sa získať peniaze späť? Ako robiť prevenciu? Nie je problém vo zvyku ľudí počúvať autority? Aké sú základné atribúty manipulatívneho útoku? Aké sú trendy? S čím sa dalo stretnúť v minulosti a s čím dnes? Zvýšil covid a s ním spojený home office množstvo ľudí poškodených phishingom? Existujú otázky, ktoré si môžem položiť a ktoré indikujú, či som náchylnejšie sa nechať podviesť? Záleží na technológiách, ktoré používame?
Môžem na online podvod naletieť aj ja?
Ľubica Sobihardová:
Žiaľ, áno. Online útočníci sú čoraz sofistikovanejší. Čo ale môžme urobiť, je:
- vzdelávať sa v oblasti prevencie voči online útokom, a tým znížiť pravdepodobnosť, že sa to stane práve nám;
- minimalizovať výšku potenciálne vzniknutej škody vhodnými nástrojmi (nastavenie denných limitov transakcií a pod.);
- v prípade napadnutia čo najskôr kontaktovať políciu a svoju banku.
Jaroslav Oster:
V princípe áno. Online podvody sú postavené na metódach sociálnej manipulácie a tak riziko „naletenia“ na podvod je otázkou odolnosti jednotlivca voči takejto forme komunikácie – schopnosti rozpoznať podvodný zámer, kritičnosti jeho myslenia, opatrnosti a v neposlednom rade aj znalostí a skúseností.