They Shall Not Grow Old / Nikdy nezestárnou (recenze dokumentu Petera Jacksona)

Možná jste zachytili, že Pánem prstenů proslavený režisér Peter Jackson letos představil dokumentární film o první světové válce. Psalo se o něm zejména, protože obarvil a ozvučil němé černobílé záběry. To ale není všechno.

Diskusia  (6)

Pokud jste doteď neměli představu, jak první světová válka vypadala, tento film vám ji dá. Dokonale. Bahno, zkažená voda, uzemí nikoho, tisíckrát přeorané dělostřeleckou palbou a v tom lidé. Vyprávění britských vojáků od okamžiku vyhlášení války, až po návrat domů. Peter Jackson využil nejen sto let staré filmové záznamy Imperial War Museums , ale také vyprávění 120. veteránů Velké války, které bylo v šedesátých letech zaznamenáno (z 200, které měl k dispozici). Dokument nemá vypravěče - veškeré slovo stojí na těchto přímých účastnících. A je to autentické, jak jen může být.

K obarvení černobílého němého filmu: Byli najati odborníci na čtení ze rtů, kteří přečetli, o čem vojáci hovoří a následně byl podle toho film ozvučen. Filmy z této doby jsou navíc při promítání lehce zrychlené. Okamžik asi po dvaceti minutách, kdy se do té doby němý černobílý záběr roztáhne, zpomalí, obarví a my náhle slyšíme zvuky a řeč, působí proto až magicky. Co vidíme, je stále dokument, působí však neuvěřitelně živě. Geniální. Přitom je film i nadále vyprávěn výhradně očima řadového britského vojáka. Cítíme, že jsme v jeho kůži.

Peter Jackson věnoval tento film svému dědečkovi, který se zůčastnil první světové války. Nežádal a jako režisér ani neobdržel honorář. Jeho tým zrestauroval 100 hodin filmových záznamů a odevzdal je Imperial War Museums: "aby měli svůj archív v lepší podobě."

Podle mého názoru tento dokument, přestože ho vidíme pouze očima britských vojáků, plně vystihuje realitu první světové války. Včetně pocitu po návratu, kdy nikdo z lidí doma nedovedl plně pochopit peklo, kterým ti, co přežili, prošli.

89% na ČSFD

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  754
  •  |
  • Páči sa:  1 656x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené