Súbežný exponenciálny nárast osobnej automobilovej dopravy spolu s nárastom tranzitnej prepravy tovarov a rozsiahly rozmach budovania a osídľovania „satelitných sídel“ v okolí hlavného mesta a širšieho okolia za ostatné desaťročie, sa v súčasnosti prejavili v dosiahnutí vrcholu kapacitného využitia našej hlavnej dopravnej tepny – diaľnice D1 na trase Bratislava - Trnava, ktorá predovšetkým v ranných a v popoludňajších hodinách na mnohých úsekoch kolabuje.
Mnohých motoristov preto snaha o rozšírenie diaľnice D1 na úseku Bratislava – Trnava na 6 pruh (3 pruhy v každom smere), spolu s návrhom priľahlých obslužných dvojpruhových pásov v oboch smeroch tzv. kolektorov potešila.
Logika riešenia, ktoré pozostávalo z 3-och hlavných pruhov diaľnice v oboch smeroch pre plynulý prejazd po diaľnici „prechádzajúcich vozidiel“ v danom úseku, ktoré sa nedostávali do kolízie s prepravou „miestnych obyvateľov“ resp. návštevníkov daného územia, ktorých dopravnú obsluhu mali zabezpečovať priľahlé obslužné dva pásy t.j. kolektory, osobitne pre každý smer, bola vynikajúca.
Obzvlášť, že obslužné kolektorové pásy boli aj vynikajúcim riešením v prípade požiadavky odklonu dopravy z diaľnice v prípade veľkých havárií na diaľnici, pričom obchádzanie inkriminovaného úseku nezaťažovalo miestne komunikácie, čo by výrazne eliminovalo nárast ďalších kolapsov resp. možnosti potenciálneho vzniku súvisiacich dopravných nehôd z dôvodu neúmerného zaťaženia niektorého z úseku ciest a rovnako by eliminovalo v mnohých prípadoch niekoľko kilometrové obchádzanie. V neposlednom rade, vybudované kolektory mali poslúžiť ako staveniskové komunikácie pri rozširovaní diaľnice D1 na 6 pruh na šírkové usporiadanie diaľnice D 33,5/120.
Na predmetnú stavbu diaľnice D1 na úseku Bratislava – Trnava bolo vydané právoplatné územné rozhodnutie zo dňa 26.3.2013, vrátane súvisiacej stavby diaľničnej križovatky Triblavina, s vydaným stavebným povolením zo dňa 14.1.2013.
Ak by plány s diaľnicou D1 mali aj v realizácii túto odsúhlasenú a logickú stratégiu, tak rozvoj dopravy t.j. rozšírenie diaľnice v danom úseku Bratislava – Trnava, by vyriešilo množstvo neuralgických bodov a bol by tou pravou koncepciou rozvoja dopravy pre budúcnosť.
Avšak ...
Súčasné dianie okolo procesu výstavby diaľničnej križovatky Triblavina resp. jej legislatívneho procesu zmeny stavby pred jej dokončením, ako aj predloženého projektu pre stavebné povolenie na úsek diaľnice D1 na trase Bratislava – Senec, je nekorektnou šachovou partiou úradníkov za zatvorenými dverami, kde figúrkami šachovnice sme my občania.
Výsledkom celého je okresané riešenie, ktoré je mimochodom plne v rozpore s územným plánom BSK.
Od Zlatých Pieskov na úrovni kilometra 14 diaľnice D1, je riešenie diaľnice ponechané formou 6 pruhu s prídavnými obojstrannými kolektorovými 2-oj pruhovými pásmi po oboch stranách diaľnice, ktoré sa súbežne s pruhmi diaľnice následne po cca kilometri križujú s diaľnicou D4, aby cca na kilometri 16 diaľnice D1 skončili s pokračovaním diaľnice D1 vo forme osem pruhu kategórie D41,0/120 so spevnenou krajnicou 2,5 m po napojenie diaľničnej križovatky Triblavina, pričom 4-tý pruh diaľnice v danom úseku bude ale reálne iba funkčným pripájacím pruhom na križovatku Triblavina.
Rovnako sa pre križovatku Triblavina pôvodne navrhované vyúsťujúce 2-oj pruhové kruhové križovatky pre napojenie cesty I/61 (stará Senecká cesta) a cesty II/502 pre napojenie Pezinka menia na 1 pruhové s tým, že samotné napojenie na starú Seneckú cestu formou mimoúrovňovej križovatky sa rovnako mení na svetelnú, bez reálneho rozšírenia Seneckej cesty na 4 pruh.
Zmena v zrušení kolektorov rovnako zasiahla zrušenie priameho pripojenia časti Chorvátsky Grob – Čierna Voda, z opačného smeru Ivanky pri Dunaji (Triblavinská ul.), pričom absurdnosťou situácie je fakt, že v danom úseku sa pôvodný most nad diaľnicou zhodí a vybuduje sa nový - dlhší, avšak bez jeho priameho prepojenia na diaľnicu.
Je potrebné si uvedomiť, že križovatka diaľnic D1 a D4, ktorá bude srdcom oboch diaľničných tepien, v priamej väzbe na priľahlú diaľničnú križovatku Triblavina, s oklieštením jej výjazdov na jeden pruh do okolitých obcí (Chorvátsky Grob, Bernolákovo, Ivánka pri Dunaji, Malinovo, Zálesie ...) rovnako pre sprístupnenie mesta Pezinok, s vypustením pôvodných kolektorov, bude v danom úseku dopravnou embóliou, ktorej výsledkom budú tiahle kolóny stojacich áut zo všetkých smerov. Súčasťou negatívnych dopadov bude naďalej pokračujúci trend nárastu vozidiel na miestnych komunikáciách, na ktoré najviac doplatia priľahlé obce do Bratislavy (Vajnory, Chorvátsky Grob, Bernolákovo, Ivánka pri Dunaji).
Nepochopiteľným a nehoráznym faktom celého je, že dochádza k tak výraznému okliešťovaniu pôvodného odsúhlaseného riešenia diaľnice D1 6-pruh s kolektormi z projektu pre územné rozhodnutie potichu, mimo verejnosť, aj napriek petíciám obyvateľov priľahlých obcí a podaného rozkladu na MŽP SR.
Vrcholom absurdnosti je skutočnosť, že budovanie diaľničnej križovatky Triblavina je v súčasnosti hlavne o developerovi priľahlých pozemkov ...