V septembri 2016 sa v obci Chorvátsky Grob uskutočnilo referendum za odvolanie starostu Ing. Radovana Benčíka z pozície starostu obce. Vyhláseniu miestneho referenda predchádzala petícia, ktorú v zmysle ustanovení zákona o obecnom zriadení podpísalo 30% oprávnených voličov. Títo svojim podpisom vyjadrili svoju nedôveru k osobe starostu a rozhodli sa na základe Ústavou SR garantovaných práv o zmenu vo vedení obce.
Referendum dopadlo neúspešne. Kvórum 50% oprávnených voličov sa nepodarilo pri urnách dosiahnuť. Referenda sa zúčastnilo 34% oprávnených voličov a teda vo výsledku každý tretí obyvateľ obce (oprávnený volič) starostovi a jeho konaniu neveril. A napriek tomu, že za starostove odvolanie bolo takmer 2 krát viac voličov (1326 oprávnených voličov), ako počet voličov, ktorí mu umožnili mandát starostu (745 oprávnených voličov), mandát mu zotrval. Nechcem polemizovať o systéme našej demokracie, kedy v princípe sa za voleného predstaviteľa môže zvoliť jediným hlasom samotný kandidát, pri zvyšnej neúčasti ostatných voličov, no za jeho odvolanie musí hlasovať 50% oprávnených voličov. Systém je žiaľ taký.
Považujem ale za choré, ak sme v súčasnom stave demokracie na Slovensku dosiahli dno, kde starosta vo verejnom médiu a na webe obce dnes pranieruje poslancov, ktorí využili svoje Ústavou SR garantované právo a referenda sa zúčastnili. Navyše voči nim vyjadruje verejnú požiadavku :
„starostovi sa ospravedlniť za neúspešné referendum a zanechať svoje mandáty iným kandidátom na poslancov“.
Poslanci, ako aj starosta, získali svoje mandáty na základe volieb a počtu získaných hlasov. Ich občianske, Ústavou SR garantované právo s ich ziskom a výkonom mandátu poslancov nič nemá a starosta sa verejne smerom k nim dopúšťa bezdôvodného pranierovania a vydierania.
Považujem tiež za nesprávne a závažné, ak okresný prokurátor JUDr. Branislav Delej v čase pred referendom vydal Protest prokurátora, zo dňa 24.8.2016, ktorým malo byť zrušené uznesenie obecného zastupiteľstva o Vyhlásení miestneho referenda, ak „účelovo“ zamenil (pomýlil si) príslušné zákonné ustanovenia a neexistenciu VZN o miestnom referende v obci povýši nad obligatórne právo občanov (obyvateľov). Navyše, týmto protestom samotných poslancov vystavil v prípade jeho akceptovania trestnoprávnej zodpovednosti za prípadné marenia referenda. Tento protest, pár týždňov pred konaním referenda, v mnohých voličoch vyvolal pocit neistoty ohľadom zákonnosti referenda.
Následné stanovisko Krajskej prokuratúry, zo dňa 19.12.2016 jasne potvrdilo, že poslanci sa svojím uznesením o "Vyhlásení miestneho referenda" zachovali podľa zákona a svojim uznesením umožnili výkon ústavného práva občanov (obyvateľov) zúčastňovať sa priamo na správe veci verejných, uvedeného v čl. 30 ods. 1 Ústavy SR, a to na základe naplnenia zákonom stanovených predpokladov.
Je preto na mieste otázka, kedy vrcholný predstaviteľ samosprávy dospel do štádia prisudzovať si právo potláčať a rozhodovať o občianskych, Ústavou SR garantovaných právach obyvateľov – poslancov a navyše ich verejne pranierovať za to nátlakom na vzdanie sa svojich zákonne získaných mandátov.
Verím, že ešte stále máme šancu na slušné Slovensko, len nesmieme ostať hluchí a slepí k svojim právam.