Povedzme si pravdu, ak sa dnešná generácia chce ožrať z hnedého alkoholu, tak si isto nekúpia fernet. Buď idú na pomer cena/výkon s tuzemákom alebo si doprajú imageového Captaina a Tullamorku. Fernet je cenou niekde na polceste a jeho image kazí aj to, že ho vždy pije babka na rodinnej oslave. A tak dostal nejaký kreatívny kreatívec za úlohu omladiť fernet v očiach mládeže. A to tie deti na youtubeoch teraz len tie pranky pozerajú? Tak si z fernetu spravíme prankovací kanál, s dôrazom na slovo kanál.
Kampaň začali silno. Nová pizzová príchuť, billboardy všade. Vyzeralo to aj celkom vážne, ak človek nevie kriticky myslieť. A potom prišlo veľké odhalenie, že to bol celé jeden veľký prank. A stáli za ním dvaja herci. Lebo použiť skutočných youtuberov, ktorí robia skutočné pranky, by bolo neprirodzené.

Okrem pár otrepaných prankov (ktoré sú navyše veľmi zle zahrané) pranksteri dajú fór vašim fotkám na facebooku. Pričom treba dodať, že slovné spojenie dať fór nikdy nepoužil žiaden mladý človek, a ani iný človek, okrem toho chudáka kreatívca. Ale hlavné je, že ich zmysel pre humor je rovnako vysoký ako ich photoshop skill.

Ale však ľudia také pozdieľajú aj fotky tam pošlú, lebo chľast zadarmo je chľast zadarmo. Ich najnovší veľký prank ma úplne zmiatol a teraz ho budem recenzovať. Pretože fakt nemám čo robiť so svojim životom.
Ak ste to náhodou nemohli pustiť, lebo nechcete namáhať internetové trúbky, tak v tomto videu môžete vidieť rapera Kaliho, ktorý sa prezliekol za bezdomovca. Potom príde do reštaurácie a správa sa k ľuďom ako chuj a ukazuje pritom svoje bezdomovecké tetovanie. Nakoniec ho naši pranksteri z baru vyhodia, ale on sa vráti, zhodí svoj kostým a začne rapovať.
Chcel by som sa reklamnej agentúry spýtať, čo nám tým chceli povedať. Ale oni takým slovám nerozumejú. Tak potom, aký to dáva messsage? Lebo reakcie ľudí tu vôbec nie sú vtipné ani zaujímavé. Je tu teda nejaký metaforický odkaz? Že doteraz sme si mysleli, že fernet pijú len socky, ale teraz mení imidž a pijú ho aj cool mladí ľudia ulice? Alebo si mám chuť fernetu spojiť s príjemným posedením v reštaurácii, ktoré mi niekto prekazí?
Ďalšia vec, ktorú pri prankoch treba posúdiť, je ich pravosť. Sú tu skutočné reakcie ľudí, alebo sú všetci len komparz, ktorý nechcú ani na tlieskanie v Súdnej Sieni. Niektorí v reštaurácii rozhodne nastrčení sú. Jedna skupinka má totiž na obed pri sebe litrovku fernetu, čo do štvoreurového meníčka zakomponujú len zriedka. Ale dúfam, že niektoré reakcie sú reálne. Lebo urobiť niečo takto nudné s hercami by bol vrchol neschopnosti.
Ale nielen pranky sú rakovinou Youtubeu. Ich ďalším vývojovým stupňom je sociálny experiment. Youtubeovský sociálny experiment vyzerá tak, že nerobíte nič, čo by sa aspoň trochu podobalo na vedu. Namiesto toho robíte nejakú chujovinu na verejnosti. Na rozdiel od pranku, to však nemusí byť ani vtipné. Stačí na koniec tresnúť nejaké srdcervúce poučenie a poznamenať, že ste znovu začali veriť v ľudské dobro. Alebo, že ste prestali veriť v ľudské dobro. Podľa toho, ako vám vyjdu zábery.
No, a jeden z géniov slovenského politického marketingu, začal sociálne experimenty používať. A nie nebol to Matovič ani Hlina. Bláznov, ktorý pred kamerou spravia hocičo majú totiž aj u Sulíka. Janka Cigániková sa do parlamentu prekrúžkovala aj vďaka stiahnutým nohavičkám. Z takmer playmate sa teraz stala takmer vedkyňou. A v obidvoch prípadoch tu slovo "takmer" znamená niečo ako "Preboha, nech to ďalej nepokračuje týmto smerom."
Janka proste ide naplno a kúpila si laboratórny plášť, ktorý predsa každý sociológ používa. Atmosféru dotvárajú aj sociologické skúmavky. Okrem toho si najala aj herca, ktorý kradol tetke na trhu. A pritom bol v obleku s červenou kravatou. Tú červenú samozrejme musela zdôrazniť, aby sme si všetci všimli, aký vtipný detail tam zakomponovala. A z x ľudí reagovali len 2. No prečo asi? Lebo keď vidíme človeka v drahom obleku, nepredpokladáme, že bude kradnúť ovocie na trhu. Lebo ak si môže dovoliť oblek, tak si môže dovoliť slivky. A ak predavačka nereaguje vôbec nijako na to, že jej berú spod nosa veci, usudzujeme, že predavačka o tom vie a nevadí jej to.
Potom herca prezlečú za niečo, čomu hovoria vekslák. Povedzme si ale pravdu. Veksláci už dnes neexistujú. Neviem, či Cigániková frčí ešte v osemdesiatych rokoch. Dnes sa totiž ľuďom v šušťakoch hovorí ináč. Nuž ale pointa je taká, že takto oblečeného zlodeja si všimlo viac ľudí. Teda šesť. Čo je v podstate veľmi zanedbateľný rozdiel. V podstate môže byť vysvetlený aj tým, že bolo v tej dobe na trhu viac ľudí, alebo bola iná veková skladba. No chcem tým povedať, že z tohto je ťažké vyvodiť hocijaký záver. Teda okrem toho, že Janka by sa mohla trochu krotiť so svojou aktivitou na sociálnych sieťach.
Ale tie závery, ktoré Janka vyvodzuje. V podstate podľa nej tento experiment dokazuje, že Slováci sú dementi, ktorí volia Fica. Síce to nie je ten najhorší odkaz, ale je naozaj hlúpo podaný. Hrozné pokusy o vtip ako "Vodu kážu, colu pijú" ešte stále nie sú vrcholom. Ten prichádza, keď Janka rozšliapne paradajku, ktorá predstavuje chobotnicu, ktorá predstavuje vysokú politiku prepojenú s podsvetím.
