Teraz sa influencerom môže stať každý, kto má prístup na internet a my sa musíme učiť, s nimi žiť alebo sa pred nimi skryť.
Influencer prvý, neidentifikovaný
Hrali sa cez prestávku meno, mesto, zviera, vec. Celkom autenticky, analógovo, na papieri vytrhnutom zo zošita na matiku. Staré kategórie meno a vec sú však u terajších šiestakov out, nahradili ich názvy strímigových seriálov a mená influencerov. Náš Dávid je macher v zemepise, mestá, rieky, pohoria a rieky sype z rukáva. Na influenceroch totálne pohorel, hrebienok triedneho intelektuála mu spadol už po treťom kole hry. Skrkvaný, frustrovanými čmáranicami preškrtaný papier pochovaný medzi ohryzkami z jabĺk na dne desiatovej dózy dosvedčil totálnu porážku. Rada by som synovi pomohla, keby si dal, samozrejme, a keby som nejakého influencera menovite poznala, ale nepoznám. Musí si ich vygúgliť sám, sám nájsť svojho vlastného, osobného ovplyvňovača. Alebo sám sa na nejakého vypracovať. Aj to sa dá, v sieti na to existujú podrobné návody od influencerov, rádoby-influencerov aj marketingových expertov.
Ale viete čo? Synátor na to (zatiaľ) kašle. Svoj vymedzený internetový čas trávi radšej pozeraním dokumentov o svetových veľtokoch, cestovateľoch a objaviteľoch. Minule na autobusovej zastávke vehementne obhajoval svojich desať bodov za influencera DaVinciho.
Influencer druhý, trochu dotieravý
Oslovila ma (iba jedna, iba raz) istá knižná blogerka a (vraj) literárna influencerka. Že keď jej pošlem dva exempláre svojej knihy, napíše na ňu pozitívnu recenziu, ktorú zverejní na svojom blogu. Jednu knihu si nechá, druhú venuje ako výhru do zdieľacej súťaže na facebooku. Za náklady, čas strávený čítaním, písaním recenzie a „sharovanín“ si účtuje 50 Eur. No neber to! Nevzala som. Niežeby sa o mňa knižní influenceri a blogeri trhali a trochu reklamy by sa mi naozaj zišlo, ale:
čerstvé dvadsiatničky, ktoré majú väčšie či menšie problémy s nominatívom množného čísla a rytmickým zákonom, nie sú celkom moja cieľová skupina
robím si starosti o objektivitu takýchto recenzií, všetky sú výsostne pozitívne, všetky literárne diela a veľdiela sa podľa recenzentov oplatí kupovať a čítať. A hej, závidím mladým autorkám erotických trilerov tú záplavu pozitívnych komentárov, hviezdičiek a facebookových fanúšikov, no nezávidím čitateľom, ktorí sa musia v odporúčaniach samozvaných literárnych odborníkov orientovať. Objektivita bola včera, dnes vyhráva faktor „coolness“
ako si odrátam náklady na reklamu?
Zaujímalo by ma aj, ako takéto príjmy influenceri zdaňujú. Nové knižky sa na bazároch ponúkajú za pár drobných a poštovné, ale babka k babke... K tomu tých päťdesiat eur od autorov, za top pozíciu na knižnom blogu možno aj sto, príjmy z reklamy na stránke a na you tube, affiiate programy...
Influencer tretí, s pristrihnutými krídelkami
Influenceri, novodobí digitálni mienkotvorcovia, zdieľajúci na sociálnych sieťach svoje konzumné preferencie, za svoje posty niekedy dostávajú honoráre a niekedy nie. Kedy áno a kedy nie?
V Nemecku to už také ľahké nemajú. Nedávno prebehol médiami prípad Pamely Reif, nemeckej instagramovej kráľovnej. Tá, a spolu s ňou všetci jej podobní, musí odteraz všetky svoje posty na sociálnych sieťach označovať v budúcnosti ako reklamu – nedá sa rozlišovať, medzi súkromnými a reklamnými statusmi. Raz influencer, navždy influencer. V pripade tejto dievčiny išlo o to, že oblečenie na svojich instagramových fotkách mala otagované a prelinkované na stránky predajcov. Tvrdila, že čisto zo súkromných dôvodov, aby aj jej fanúšikovia mali možnosť kúpiť si značkové sukničky a vyzerať rovnako neodolateľne ako ona. Ibaže Pamela má viac než štyri milióny followerov a keď sa i len polovica cez jej stránku prekliká do e-shopu známej módnej značky, a keď sa čo i len 5 percent z nich rozhodne kúpiť si otagovanú sukničku, prinesie to módnej značke a tým aj instagramovej propagátorke nemalý zisk. Sloboda vyjadrovania sem, sloboda vyjadrovania tam, reklama má veľa podôb. A odteraz musí byť ako taká jasne označená. V Nemecku.
Mimochodom, môj známy je tiež sudcom na súde, ktorý tento radikálny rozsudok vyniesol. Rozprával nám, že dievčina hneď po rozhodnutí veselo rozdávala autogramy a počet návštevníkov jej stránok vyskočil do nebeských výšok.
Na začiatku som písala, že synovi nemôžem pomôcť, pretože žiadneho influencera nepoznám. Nuž, niežeby som sledovala ich profily, ale schovať sa pred nimi nedá. Viď hore opísaná Pamela. Alebo Kristína Tormová, tá tiež vykúka z každého média, či sa na ňu a jej módne odporúčania chceme pozerať, alebo nie. Alebo také Kardashianky, fičia úplne mimo mojich záujmov, ale ich existencia sa ignorovať nedá. Rovnako ako Evelyn, Ľudmila Kolesárová, Samuel Marec alebo, nech pri nás všetci svätí stoja, Blaha. Dokonca aj evanjelická cirkev v Nemecku zistila, že Luther je mladých veľmi neoslovuje a vsadila na aktuálny trend a angažovala vlastnú influencerku, digitálnu hlásateľku božieho slova Janu Highholderovú.
Mám štyridsať rokov a výhodu schopnosti utvoriť si vlastný názor, stáť si za ním alebo ho meniť, ak sa mením a vyvíjam aj ja sama alebo okolnosti. Dnešné deti, dávno predtým, než mentálne dozrejú a nazbierajú skúsenosti, mi pripadajú zraniteľné, krehké v obklopení všadeprítomnými influencermi s hotovými názormi a komerčnými kalerábmi. Keď máš dvanásť a nemáš influencera, akoby si ani nebol. Tak si nejakého nájdeš, tak ako sme sa my rozhodovali, či budeme metalistami alebo depešákmi. A tvoji rodičia môžu iba dúfať, že to bude niekto so zdravými názormi a akceptovateľnými hodnotami a že aj táto fáza raz skončí a nezanechá príliš veľké škody na tvojom mentálnom zdraví a ich peňaženke. A že jedného dňa dozreješ a budeš schopný vytvoriť si vlastné názory, preferencie a hodnoty - bez potreby pretláčať ich pred nezrelým, manipulovateľným publikom.
Deti na zastávke sa napokon zhodli, že Leonardo DaVinci influencerom bol. Aj Coco Chanel, trebárs. Bol piatok a namiesto vyučovania išli štrajkovať za zlepšenie klimatických podmienok. Primäla ich k tomu mladá švédska influencerka Greta Thunberg.