Po skúsenostiach s tisícmi obetí covidu a chaose ich liečenia, pri nedostatku vakcín a zdravotníckych ochranných pomôcok (v prázdnych skladoch štátnych rezerv) v záujme rýchlej reálnej nápravy, prišlo Ministerstvo zdravotníctva (ešte za vlády Matoviča) so zásadným riešením. Vytvoriť štátnu organizáciu na centrálny nákup, distribúciu a predaj tohto strategického "tovaru". A dalo ho na riadne pripomienkové konanie príslušným rezortom.
Pri životne nevyhnutných liekov, ich periodického nedostatku a trvalých chaotických nákupoch a distribúcii i dnes počujem a čítam v správach často, že ide o alarmujúci stav aj bez hrôz covidu. Ale o reálnej náprave tohto trvalo chronického stavu formou dávneho jej návrhu riešenia ich centrálnym npom, každý ministe r a jeho rezort mlčí ako chronický kriminálnik na výsluchu.
Ani nečudo... Veď ide o stámiliónové zisky bez rizika nejakej straty v podnikaní u ich distribútorov. Stačí si v Aktualitách o tom prečítať článok o slovenských miliardových oligarchoch, že najradšej výnosne a bez rizika podnikajú práve v zdravotníctve.
Preto som v dávno publikovanom blogu ešte v roku 2023, informoval čitateľov o predmetnom významnom rozhodnutí MZ SR ešte v čase Matovičovej vlády, že chce zriadiť štátnu distribučnú spoločnosť na dodávky liekov a zdravotníckych pomôcok na trh. Tiež som v blogu navrhol možný spôsob jeho nenáročnej a rýchlej realizácie.
Ministerstvo v oznámení vtedy informovalo verejnosť a zdôvodnilo svoje chvályhodné rozhodnutie tým, že v súčasnosti mu chýba nástroj a priamy dosah na riešenie vzniknutých krízových situácii v oblasti zásobovania a distribúcii liekov, zdravotníckych pomôcok ako aj nevyhnutná kontrola v oblasti ich plynulého zásobovania na trh.
Práve zriadenie štátnej distribučnej spoločnosti by podľa ministerstva mohlo zabrániť dominantnej pozícii na trhu liekov a iných zdravotných potrieb úzkemu okruhu súkromných firiem. Čo sa najkritickejšie prejavilo počas pandémie covidu. Potom by aj inak dopadli počty úmrtia na covid. A to bez následnej korupcie aj káuz v Štátnych hmotných rezervách.
V blogu som uviedol, že ak by MZ SR chcelo maximálne urýchliť realizačný proces svojho diela, tak mu môžem poradiť. Stačí, aby v archíve vyhľadalo zaprášenú dokumentáciu o kedysi štátnom podniku MEDIKA. A aplikovalo jej štruktúru i jednoduchý systém fungovania. Je ho treba iba skopírovať a aplikovať na súčasné potreby aj iné technické možnosti vhodného nákupu a distribúcie liekov a zdravotníckych pomôcok s pridaním výhod modernej výpočtovej techniky a jej vysokého efektu v praxi.
Podnik mal vtedy tri krajské distribučné závody v Bratislave, Žiline a Košiciach aj s príslušnými kapacitami skladov. Potrebné informácie pre svoju činnosť zakaždým získali z koordinačného centra príslušného ministerstva. A následne distribuovali svoj cenný „tovar“ podľa potrieb do nemocníc, ordinácií a lekárni po celom Slovensku. Navyše v dnešných časoch modernej výpočtovej techniky by prevádzka tohto systému bola oveľa menej náročná, lacnejšia a efektívnejšia než kedysi.
V blogu som si položil otázku, prečo MZ SR svoj projekt postúpilo na nadbytočné a brzdiace pripomienkovanie? Veď na jeho pomerne rýchlu realizáciu bez brzdy straty času pri pripomienkovaní (zrejme i rušivých mediálnych vplyvov či iných zábran Penty a iných lobistov), má ministerstvo dostatočnú právomoc aj prostriedky čo najskôr ho realizovať ešte pred voľbami, aby potom už nebolo neskoro.
V článku som tiež zverejnil jednu z hlavných výhod štátu pri centrálnom nákupe a distribúcii liekov a zdravotníckych pomôcok. Tento nákup by mal celkom odlišnú a výhodnú cenovú pozíciu pri množstevných rokovaniach priamo s ich výrobcami.
Práve pri nákupoch neporovnateľne väčších objemov ich produktov, než majú dnes roztrieštení nákupcovia, distribútori a ziskuchtiví špekulanti v dodávkach pre naše zdravotníctvo. Za pozornosť stojí aj otázka, prečo finančne podvyživené štátne nemocnice prenajímajú svoj priestor súkromným lekárňam a dávno si tam nezriadia pre zárobok vlastnú štátnu lekáreň?
Veď ide o dávne, práve dnes aktuálne i racionálne a realizovateľné riešenie samotného Ministerstva zdravotníctva. To však pre ziskuchtivosť chamtivej slovenskej oligarchie totálne v danej veci zlyhalo.
Tým potom pripravilo štát ročne o stámiliónové sumy do rozpočtu a občana o omnoho viac. O dostupnosť lacnejších všetkých liekov. Je zároveň v záujme občanov, aby sa k tejto naliehavej a aktuálnej (nielen politickej) kauze seriózne médiá všimli a vykričali jej skutočných vinníkov. A zároveň tým pomohli realizovať do praxe dávno navrhovanú a UŽITOČNÚ ZMENU v zdravotnej politike štátu. Vláda Fica by potom pri nevyhnutnom šetrení nemusela až tak okrádať radových občanov.