View Darjeeling Himalayan Railway in a larger map
Všetko sa to začína na slnkom rozpálených a dymom z horiacich odpadkov zahmlených planinách v meste Siliguri – na stanici New Jalpaiguri. Bola to jedna z prvých železničných staníc, ktoré sme v Indii videli a tak naše zhrozenie bolo ešte panenské. Na priestranstve pred stanicou sa to hemží ľuďmi, rikšami, potkanmi a kravami. Bosé žobrajúce deti sa všetkým motajú popod nohy. Chvíľu ich pozorujeme a zdá sa nám, že si chúďatá ani neuvedomujú čo robia. Je to pre nich aj hra na skrývačku – kto urobí chybu, vyfasuje úder palicou od číhajúceho policajta. Preplnené predstaničné reštaurácie asi najnižšieho hygienického štandardu praskajú vo švíkoch. Taniere po hosťoch vylizujú kravy, v tých lepších reštauráciách ich potom aspoň pretrú handrou. Divíme sa, že nikto ešte nepodojil kozu, ktorá práve popred nás prešla. Má tak plné vemeno, že ani nemôže chodiť.

priestor stanice

katastrofálna stanica

Siliguri - železničná stanica

žobrajúce dievčatko
Končene sme našli postranný perón, z ktorého odchádza náš vláčik do Himalájí. Malá lokomotíva už píska a tri vagóniky stoja pripravené na odjazd. Usmievavý sprievodca nás víta a praje šťastnú cestu. Vyzerá akoby vypadol z koloniálnych čias. Do Darjeelingu vraj prídeme večer a bude treskúca zima. Ťažko uveriť v tejto horúčave.

rozprávkový "toy train" Himalájskej úzkokoľajky - Svetové dedičstvo UNESCO
Prvú hodinu sme prechádzali pomedzi slumy mesta Siliguri.

Siliguri

šaman posväcuje obchod s "mäsom" ?

"abrakadabra"

prehrabávanie sa v odpadkoch je v Indii bežné
Neskôr prechádzame už iba hustými tíkovými lesmi, či malými dedinkami a mestečkami. Oči ľudí postávajúcich okolo trate sú stále šikmejšie. Množstvo odpadu rozhádzaného po okolí viditeľne ubúda. Všade nás vítajú nápisy – „Vitajte v Gorkhalande“ alebo "My chceme Gorkhaland". Gorkhaland je územie na severe indického štátu Západné Bengálsko od ktorého chce získať nezávislosť. Na rozdiel od Bengálska tu žijú potomkovia Nepálcov, ktorí sú s vládou v Kalkate nespokojní.

nútená prestávka - vykoľajili sme sa (po 20 min pokračujeme, chlapi si poradili)

stúpame cez husté subtropické lesy

domčeky začínajú vyzerať čoraz lepšie

nosiči

Gorkhaland
Túto unikátnu železničku vybudovali v rokoch 1879 až 1881. Na 86 km sa šplhá z výšky zhruba 100 m. n. m. až do 2 260. Tak veľký rozdiel v nadmorskej výške prekonáva na koľajniciach s rozchodom iba 610 mm systémom úvratí. Vďaka úvraťovému systému je lokomotíva raz vpredu a ťahá, inokedy sa zas ocitne vzadu a tlačí. U nás máme podobnú železničku vo Vychylovke.

výhybka, odteraz bude lokomotíva tlačiť

otvárajú sa výhľady

cesta a železnička sa ako špirála vinie okolo kopca
Občas do vlaku nastúpi skupinka školákov a zvezú sa dve-tri zastávky. Cestou do, alebo zo školy sa na nás usmievajú a sme pre nich rovnako zaujímaví, ako oni pre nás. Majú krásne uniformy a všetky dievčatá vlasy zapletené do vrkočov.

školáčky

chvíľu sme školáčkami boli doslova obklopení

"Bye bye"
Napriek tomu, že vláčik tadiaľto prechádza denne, ľudia nám celou cestou mávajú.
V niektorých mestečkách prechádzame priamo pomedzi domy, alebo cez bazár, no väčšinou ideme popri hlavnej ceste, ktorú táto železnička križuje viac ako 100 krát. Na každej zákrute lokomotíva píska. Pri priemernej rýchlosti 10 km/h tu veľké nebezpečenstvo nehrozí, iba ak zo strany indických cestných pirátov na úzkej a kľukatej ceste. Ak čo len na chvíľu blokujeme cestu, okamžite sa za nami vytvorí kolóna nervóznych vytrubujúcich cholerikov za volantom. Pri prvej príležitosti nás potom predbiehajú. Ktovie či nápisy typu - "krv darujte v nemocnici a nie tejto ceste" niekoho aj naozaj donútia ubrať plyn.

"krv darujte v nemocnici a nie tejto ceste"

ujko čakajúci kým sa "prerútime" okolo, aby mohol prejsť na druhú stranu

železnička prechádza priamo stredom ulice mestečka Kurseong

architektúra okolia Darjeelingu

hliadka
Viac krát zastavujeme. Do lokomotívy je potrebné dočerpať vodu a zásoby uhlia.

všetci chlapi pomáhajú vymeniť filter

vláčik pripravený pokračovať
Čím viac stúpame, tým krajšie výhľady. Chvíľami prechádzame javorovo-čerešňovým lesom, chvíľami sú zas všade naokolo orechy, magnólie či rododendróny, chvíľami čajové plantáže či políčka s koreninami. Potom sa zotmelo a do stanice Darjeeling sme prišli za hlbokej tmy. Vyšplhali sme sa až 2132 výškových metrov.
Keďže sme posledné dve hodiny jazdy kvôli tme nevideli, rozhodli sme sa na druhý deň ráno ten kúsok vrátiť a prejsť si to ešte raz. Vystupujeme v mestečku Ghum a popri uzučkej trati kráčame do Darjeelingu. Prestávku si robíme na legendárnej slučke "Batasia loop", kde jedna súprava rozprávkového vláčika práve stojí.

vojenský memoriál a rozprávkový "toy train"
Parný stroj pracuje na uhlie a tak pec treba občas vyčistiť.

prestávka pre cestujúcich, tvrdá práca pre strojvodcu

na kope uhlia sedí chlapík s kladivkom a klope a klope a klope

Himalájska železnička