Za značnú časť svojich príjmoch vďačia tomuto spôsobu financovania aj vysoké školy. Mladý človek usiluje popri vzdelávaní aj o doklad o absolvovaní, nazývaný eufemisticky kvalifikáciou. Ako bolo poukázané už v článku Čičikova misia, vedie tento stav, spolu s celkovým ubúdaním uchádzačov, niektoré školy k prijatiu celkom bizarných metód konkurenčného boja. Na škodu daňového poplatníka. Len ako sa tu striasť Pavla Ivanoviča a jeho postupov? Vyznamenanie pedagógov štatútom verejného činiteľa a ďalšie posilnenie ich závislosti od štátu nie je asi krokom tým správnym smerom. Zavďačiť sa môže len tým učiteľom, ktorí pred zvyšovaním vlastnej odbornosti uprednostnia pochybnú kvalifikáciu posvätenú mocou a upevňovanie jej hodnovernosti (pozri napríklad komentár Lebo on je profesor ). Ak je naozaj nevyhnutné pokrývať časť nákladov niektorých typov vzdelávania z verejných peňazí, nemalo by to ísť na úkor nezávislosti vzdelávacích subjektov.
Štát pod rôznymi zámienkami nevyberavo intervenuje v rôznych oblastiach, ktoré boli kedysi alebo len celkom nedávno považované za doménu slobodného indivídua. Ako ho vytlačiť z oblasti, ktorú v našich končinách kontroloval už od počiatkov zavedenia všeobecného vzdelávania? Na to si netrúfam odpovedať, ale spôsob ako zachovať verejné financovanie i slobodu by sa našiel. Len keby nechýbala vôľa. Jednou z ciest by bolo odmeňovanie žiakov a študentov, ktorí hodnoverne preukážu získanie kompetencií vo vybraných vzdelávacích kurikulách. A ostalo by len na nich alebo ich zástupcoch, koho si najmú za pomocníka.
Potrebuje školstvo štátne riadenie?
Milton Friedman navrhoval financovať školstvo prostredníctvom kupónov, ktoré by štát poskytoval žiakom. Stretol som sa s tým tuším v jeho knižke Sloboda voľby. Pred rokmi sa o tejto možnosti u nás dosť diskutovalo. Dnešné financovanie, keď štát poskytuje peniaze na žiaka, istým spôsobom tomuto princípu odpovedá. Čoho sa však školám nedostáva, je sloboda. Školy sú zviazané osobitnými zákonmi a predpismi a fungujú v skutočnosti ako súčasť štátneho aparátu, čo limituje potenciál, ktorý mal byť rozvinutý vo vzdelávaní prostredníctvom súťaže.