Hodnota bez peňazí??

Elita určite nepôjde pracovať tam, kde nič nedostane. Keď nie je záujem, niet z čoho vyberať.

Hodnota bez peňazí??
zdroj1: https://www.youtube.com/watch?v=tUuTDELVY6w zdroj2: https://www.ta3.com/relacia/22086/utahovanie-opaskov-pokracuje-dohodne-sa-koalicia-na-rozpocte (Zdroj: SKU Official)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Od roku 1989 neznamenalo školstvo a učiteľské povolanie na Slovensku veľa výnimočných momentov vo svojom rozvoji. Túto situáciu asi skôr vystihuje veta: neboli žiadne výnimočné momenty. Prirodzená autorita učiteľa upadá, učiteľom chýba motivácia k práci; deťom, rodičom aj vedúcim pracovníkom chýba rešpekt; pracovnoprávne povedomie zamestnancov je nízke rovnako ako dodržiavanie princípov demokracie v riadení škôl. Klesá počet mladých ľudí, ktorí chcú ísť po skončení štúdia učiteľstva do školskej praxe. Je stále ťažšie nájsť odpoveď na otázku študenta pedagogiky a učiteľstva, prečo by mal ísť učiť.  

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku je evidentne problém v pochopení vzťahu medzi dlhodobým podhodnotením profesie a jej pozíciou na trhu práce. Ak by sa podarilo niekomu kompetentnému túto záhadu rozlúštiť, potom by bolo zodpovedanie zásadnej otázky (prečo by bolo vhodné dostať platy v konkrétnej profesii aspoň na dôstojnú úroveň v porovnaní s ostatnými?) aj pre národ značne jednoduchšie. Dôvody pre plošné zvýšenie platov učiteľov na udržateľnú úroveň formulovali autori komentára Inštitútu vzdelávacej politiky Rehúš a Toman už v roku 2015 (Možnosti zvyšovania platov učiteľov, 2015). Ohodnotenie práce v školstve je desiatky rokov udržiavané na minime; už dávno neodráža schopnosti učiteľov, pedagógov a nepedagogických pracovníkov, ale “schopnosti” jeho lídrov. V tomto smere by mohlo byť inšpiráciou pre Slovensko mnoho krajín; okrem tých s výrazným demokratickým náskokom napríklad nám bližšie Chorvátsko, ktoré považuje prilákanie najlepších do školstva za jednu z priorít posledných rokov. Táto krajina má vysoké požiadavky na vstup do učiteľského povolania, preto kladie dôraz na konkurencieschopnú mzdu, príťažlivé pracovné podmienky a atraktivitu profesie ako kariérnej príležitosti. Bez týchto podmienok je akákoľvek dnešná rozprava o tom, kto, prečo a podľa akých pravidiel má za svoju prácu v školstve dostať viac, iba sociálnym experimentom s 30 – ročným meškaním. Elita určite nepôjde pracovať tam, kde nič nedostane. Keď nie je záujem, niet z čoho vyberať.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločenské očakávania od učiteľskej/pedagogickej profesie sú aj na Slovensku zadefinované veľmi vysoko. Majú byť nielen nositeľmi excelentných ľudských vlastností a pedagogických kompetencií, vrátane odborovej špecializácie, ale tiež odborníkmi v oblasti špeciálnej pedagogiky, sociálnej patológie, IT a krízového manažmentu. Majú byť zároveň morálnym vzorom, najmä pre tie deti, ktorým chýbajú pozitívne vzory v rodine. To všetko kladie vysoké nároky nielen na ich prácu, pracovné prostredie v škole a možnosti ďalšieho vzdelávania sa, ale aj na motivačné faktory k štúdiu učiteľstva a pedagogiky na stredných a vysokých školách. Mladí ľudia sa dnes oprávnene pýtajú, aké benefity im práca v školstve prinesie. Podľa publikácie Eurydice Teachers' and School Heads' Salaries and Allowances in Europe – 2017/18 (2019) je odmena kľúčovým prvkom pri zatraktívnení povolania. Spolu s ostatnými faktormi (pracovné podmienky, vyhliadky na zamestnanie, príležitosti na profesionálny rozvoj a uznanie) zohráva odmeňovanie dôležitú úlohu v motivácii ľudí pri výbere povolania a zabezpečuje, aby sa učitelia cítili byť ocenení a dostatočne motivovaní na poskytovanie vysoko kvalitného vyučovania. Takáto stratégia však na Slovensku dlhodobo chýba.

SkryťVypnúť reklamu

Zistenia posledného prieskumu TALIS 2018 (volume I.) sú pre Slovensko alarmujúce:

·         V porovnaní s priemerom krajín OECD je na Slovensku nižší podiel učiteľov do 30 rokov (SR 8,2 %, OECD 11,1 %). Na slovenských školách za uplynulých 10 rokov od roku 2008 významne klesol podiel mladých učiteľov vo veku do 30 rokov o 8 percentuálnych bodov.

·         SR patrí medzi krajiny s najväčším podielom žien - učiteliek. Až 82, 1 % všetkých učiteľov tvoria na Slovensku ženy, kým v priemere krajín OECD je to 68 %.

·         Len 4,5 % našich učiteľov si myslí, že práca učiteľa je spoločnosťou ocenená. V krajinách OECD si to myslí v priemere 25,8 % učiteľov. V tomto ukazovateli sa Slovensko, podobne ako aj v roku 2013, ocitlo na poslednom mieste zo všetkých krajín OECD.

SkryťVypnúť reklamu

Fenomén atraktivity učiteľského povolania nemožno redukovať iba na ekonomický ukazovateľ. Súvisí aj s inými faktormi: s mediálnym obrazom učiteľa, so vzťahmi v kolektíve, vzťahmi zamestnancov s vedením školy, žiakmi a rodičmi, s vnímaním významu a náročnosti práce učiteľa. Zdá sa, že na Slovensku zanedbávame viacero uvedených faktorov:

- finančné ohodnotenie učiteľa sa od roku 1989 významne nezmenilo, pričom neberieme do úvahy infláciu či takmer zanedbateľné symbolické zvyšovanie platov za posledných niekoľko rokov (zistenia o tom pravidelne prináša nielen Slovenská komora učiteľov, Inštitút vzdelávacej politiky či platforma To dá rozum, ale aj OECD a Európska komisia),

- mediálny obraz učiteľa je tvorený prevažne negatívnymi, často skreslenými informáciami bez potrebného kontextu, ktoré deformujú predstavu občanov o práci učiteľov (žiaden reprezentatívny výskum na túto tému nie je na Slovensku známy, prvou lastovičkou je kvalitatívny výskum v rámci diplomovej práce študentky katedry Pedagogiky a andragogiky FiF UK Evy Popíkovej),

- participácia rodiny na dianí v škole je stále na nedostatočnej úrovni (s výnimkou niektorých súkromných škôl, ktoré deklarujú spoluprácu s rodičmi ako prioritu), 

- vzťahy a celková klíma v pracovných kolektívoch sú v mnohých školách nevhodné až neúnosné; mnohí riaditelia a riaditeľky slovenských škôl aj 30 rokov po zmene politickej atmosféry preferujú totalitné spôsoby riadenia a interakcie, a úspešne ignorujú princípy demokracie vo svojej práci (predbežné výsledky prieskumu na tému demokratizácie slovenských škôl priniesla na jar 2021 SKU, ďalšie zistenia budú zverejnené v priebehu novembra 2021),          

- verejná mienka o práci súčasných učiteľov na Slovensku vykazuje negatívne konotácie (zistenia o tom naposledy poskytol prieskum agentúry Focus v spolupráci s občianskym združením Živica v roku 2019).

Dlhodobé znižovanie atraktivity učiteľského povolania okrem iného spôsobuje znižovanie záujmu o štúdium učiteľstva;  analýzy spoločnosti Trexima naznačujú, že v období do roku 2023 bude chýbať ročne približne 580 absolventov učiteľstva a pedagogiky v regionálnom školstve. Z výsledkov testovania tzv. všeobecných študijných predpokladov spoločnosťou SCIO na slovenských stredných školách vyplýva, že záujemcovia o pedagogické odbory dosiahli v tomto testovaní celkovo druhý najhorší výsledok. Študenti s najlepším výsledkom sa hlásia na informatické, technické a lekárske smery. Učiteľské štúdium čelí nielen poklesu záujemcov, ale u záujemcov o učiteľské štúdium klesajú základné predpoklady stať sa dobrým učiteľom. Diskusia by sa teda nemala týkať iba motivácie mladých ľudí k štúdiu, ale motivácie tých najšikovnejších mladých ľudí k štúdiu. Toto je „tajomstvo“ úspechu škandinávskych krajín - nielen ich vynikajúcich vzdelávacích výsledkov, ale aj silnej ekonomiky, kvalitného kultúrneho a sociálneho zázemia, a vysokej životnej úrovne. V týchto krajinách je povolanie učiteľa top profesiou; učiteľom sa môže stať iba ten najlepší študent a platové podmienky patria medzi najvyššie na trhu práce. 

Nízke platy ako najväčšiu prekážku atraktivity profesie uvádzajú aj respondenti prieskumu medzi stredoškolskými a vysokoškolskými študentmi, a tiež súčasnými pedagogickými zamestnancami (záverečná správa Ministerstva financií SR Revízia výdavkov zamestnanosti a odmeňovania vo verejnej správe z marca 2020). Podobný výsledok priniesol prieskum medzi študentmi bakalárskeho a magisterského štúdia pedagogiky a učiteľstva na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Prostredníctvom ankety sme sa pýtali: Prečo by si chcel/nechcel byť učiteľom/učiteľkou? Vybrané odpovede mladých ľudí charakterizujú súčasné postavenie učiteľov/pedagógov na Slovensku v plnej kráse: „vidím v tom zmysel a myslím si, že by som mohla byť dobrá učiteľka, hoci mi všetci vravia, že byť učiteľom je niečo strašné“; „chcel by som mať možnosť pomáhať, zmeniť pohľad na život, robiť radosť žiakom, no je tu aj stres, veľká zodpovednosť a vyhorenie“; „je to krásne povolanie, je potrebné pomáhať deťom a snažiť sa aspoň trocha pomôcť lepšiť stav školstva, ale platové ohodnotenie je nízke a zhoršuje sa postavenie učiteľa v spoločnosti, čo vyúsťuje až do opovrhovania“; „chcela by som robiť túto profesiu, pretože ju považujem za vznešenú, ale ju robiť nebudem, pretože má zlé spoločenské postavenie a finančné ohodnotenie“; „chcel by som byť motivujúci článok pre deti, no degradujúce postavenie tejto profesie ma odrádza“; „chcem sa osamostatniť a ako začínajúca učiteľka nezaplatím nájom a všetko okolo“. Uvedené si dovolím nechať bez ďalšieho komentára.

 

Silvia Dončevová

Katedra pedagogiky a andragogiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského

Slovenská komora učiteľov     

SKU

SKU

Bloger 
  • Počet článkov:  82
  •  | 
  • Páči sa:  44x

Dobrá trieda stojí na dobrej zborovni. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaŠkolstvoNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

325 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu