Vážený pán minister!
Dovoľte, aby som Vám pri príležitosti Mesiaca úcty k starším zablahoželala k Vašim pracovným úspechom v oblasti spravovania verejných financií a dosahovania cieľov, ktoré ste si stanovili v súvislosti so znižovaním deficitu štátneho rozpočtu.
Určite vo svojom snažení uplatňujete množstvo teoretických vedomostí a informácií, ktoré ste získali ešte počas štúdia v škole od svojich učiteľov.
Vzhľadom k dátumu vášho narodenia, to už bolo dosť dávno, čo ste opustili školské lavice a posluchárne a dostali ste sa do reálneho praktického života, v ktorom teoretické vedomosti postupne nahrádzajú praktické skúsenosti. Nadšenie strieda frustrácia, sklamania naopak väčšie či menšie úspechy. A s tým všetkým ruka v ruke plynie deň po dni, týždeň po týždni, rok po roku ... človek sa ani nenazdá a je bohatší nielen o nejakú tú vrásku na čele, ale tiež o práve spomínané praktické skúsenosti, vycibrené zručnosti, realistický nadhľad, schopnosť adaptácie na aktuálne pracovné podmienky, preukázateľná loajalita k povolaniu.
Je teda prinajmenšom zvláštne, že vo vyjadreniach muža zrelého veku na takom významnom poste, akým ministerstvo financií nepochybne je, nachádzam slová citujem: „... zatraktívniť to povolanie nie pre ľudí, ktorí tam pracujú 30 rokov, ale pre ľudí, ktorí majú a chcú prísť a chcú proste – dúfam novými atraktívnymi metódami naše deti priviesť k lepšiemu vzdelaniu...“.
Viete, pán minister, túto „novú krv“ dnes pripravujú pre život prevažne pedagógovia, ktorí rovnako ako vy zostarli v kolotoči neustáleho sebazdokonaľovania a sebavzdelávania, sebareflexie a adaptácie na nikdy nekončiace školské reformy.
Atraktivita ľudských zdrojov nie je len otázkou školstva, týka sa všetkých oblastí hospodárstva vrátane politiky. Viete si snáď predstaviť, že by ste sa vy osobne stali v dôsledku svojho veku zamestnancom druhej kategórie? Prečo vo mne prezentácia vašich názorov vyvoláva dojem diskriminačných praktík? A to v čase, kedy sa prijímajú politické rozhodnutia ohľadom neskorších odchodov do dôchodku.
Na záver mi dovoľte, pán minister, zdôrazniť, že sa stotožňujem s vaším názorom na deficit mladých pedagógov v slovenských školách, nie je však v mojich silách, situáciu v tomto smere zlepšiť. Ako obyčajná neatraktívna vychovávateľka sa spolieham na vyššie spomínanú „pridanú hodnotu“ skúsených i keď vekovo či služobne starších politikov, vrátane vás.
Andrea Santusová
členka manažmentu SKU
