
Nedávno som čítala pri facebookovej komunikácii, že definitíva v školstve na základe veku je neprijateľná. Argument? Vraj učitelia po získaní tohto inštitútu si prídu do školy iba posedieť. Pričom Slovenská komora učiteľov sa zasadzuje za zásluhovú definitívu, ktorá by bola odmenou pre skutočných expertov medzi pedagógmi. Expertov, skúsenosti ktorých obohatia i mladších kolegov, ktorí sedia i teraz, pri zapisovaní do triednej knihy, pri diktovaní poznámok, lebo deti nemajú učebnice, pri netradičnom vyučovaní sedia s deťmi na koberci, alebo sa práve individuálne venujú integrovanému žiakovi s nejakým problémom a sedia vedľa neho, aby nepôsobili ako rušivý činiteľ pre ostatných žiakov pri ich individuálnej práci.
Často sa stretávam s argumentáciou, kedy sa učiteľom vyčítajú mnohé špecifiká ich práce - veď pracujú len 23 hodín do týždňa, veď majú prázdniny, veď chodia do práce si odsedieť, veď to nie je náročná práca, poznám, ja som tiež bol žiakom.
Ako ľahko poznajú prácu tí, ktorí raz sedeli za školskými lavicami, ale pred školské lavice sa neodvážili postaviť alebo zasadnúť za učiteľskú katedru. Ich výroky bolia.
Jeden chlapec stále urážal svojho učiteľa a rozširoval o ňom nepravdivé slová. Raz ho však prepadli výčitky svedomia a prišiel za učiteľom, aby ho požiadal o odpustenie.
Učiteľ mu navrhol: „Keď chceš odčiniť svoje zlé skutky, tak vezmi vankúš a roztrhni ho, aby mohol vietor rozptýliť perie po kraji."
Žiak tak vykonal a žiadal o odpustenie. Učiteľ mu povedal:
„Ak si to urobil, tak teraz učiň ďalší krok. Choď a pozberaj všetko perie!"
Žiak namietal. „Ako to mám urobiť? To nie je možné. Vietor rozniesol perie do všetkých strán."
Učiteľ mu vysvetlil: „Začínaš chápať, akú moc má slovo. Ak ho raz vyriekneš, nedá sa vziať späť, ako sa nedá pozbierať perie, lebo slovo je také krehké a hebké ako perie."
Vážený pán, minister, dajte nám možnosť vyrieknuť učiteľské slovo, vytvorte odbornú platformu s aktívnou účasťou učiteľov a konštruktívnou diskusiou a otvorte vami avizované témy ako je napr. spoločenské postavenie učiteľov, zdravie učiteľov, motivačné bonusy pre učiteľov, zásluhová definitíva ako perspektíva tvorivého učiteľa a pomôžte, aby nekompetentní „nestrieľali" do našich učiteľských duší. Už tej streľby bolo hádam dosť.
Skúsme vecne diskutovať, vzájomne sa rešpektovať, počúvať, konštruktívne argumentovať a neubližovať.
Vážený pán minister, učitelia „ nestrieľajú", ale pomáhajú, pracujú bez zbraní a mnohí v strachu. I dnešným štrajkom dokázali, že chcú lepšie školstvo a lepšie vzdelávanie pre lepšiu krajinu. Aj ich zásluhou je dnes Slovensko vyspelým demokratickým a európskym štátom. Nemalo by sa im preto obracať chrbtom.
Mária Barancová
prezidentka Slovenskej komory učiteľov