Záujem o projekty rodinného domu na internete poklesol v januári 2013 oproti januáru 2008 takmer o ako tretinu na 74 bodov.
Najčastejšie vyhľadávaný výraz spojený s pojmom „rodinný dom" na internete bol „predaj rodinný dom". čiže nie stavba domu a pod. To nádherne dokresľuje obrázok dnešného hospodárstva. Zdedené domy, domy, na ktoré si ľudia vzali úvery a teraz ich nevládzu splácať... sú na predaj. Do stavby domu sa nik nehrnie. Dôvody sú známe.
Výraz stavebný materiál od svojho maxima v novembri 2006 = 100 klesol do novembra 2012 na úroveň iba 19 bodov!!! Pritom dnes malí investori hľadajú a porovnávajú ceny materiálov niekoľkonásobne viac ako v r. 2006, keď bol internetový obchod so stavebným materiálom ešte v plienkach. Dopyt malých investorov po jednotlivých druhoch materiálu stúpa. Nehľadajú komplexnú ponuku stavebných materiálov cez stavebniny. Stačí zadať do Trendov konkrétny druh materiálu.
Dopyt po našom tradičnom stavebnom - murovacom materiále „tehle" neklesol ako dopyt po stavebnom materiále všeobecne, ale drží si štandatd. Zaujímavý je trend vyhľadávania jednotlivých producentov tehly. Kým domáci výrobca a v minulosti monopol - Wienerberger zaznamenáva pokles vo vyhľadávaní jeho produktov, dovozcovia ako Heluz a Leier naopak prudko stúpajú.
Napriek pokrokom v technológiách, dovoľujúcich stavať celý rok, i v zimných mesiacoch, sezónnosť stavebníctva nie je na ústupe. Zreteľné je to z nasledujúceho grafu. Svedčí to o slabej osvete a marketingu dodávateľov nových výhodných technológií.
Zaujímavé je i regionálne rozdelenie vyhľadávania. Na jednej strane potvrdzuje stav hospodárstva - žiadne vyhľadávania v oblastiach s najväčšou nezamestnanosťou, na druhej strane prekvapilo mňa osobne, že najaktívnejší sú ľudia nie z BA, ale z oblasti Ružomberka a Liptovského Mikuláša.
Dopyt po stavebných prácach klesli od marca 2007 na úroveň 58bodov, čiže opäť o 40%! Vzľadom na hospodársku situáciu sa drobní investori snažia čo najviac prác urobiť svojpomocne.
Kam teda kráča to naše stavebníctvo?
Ku koncentrácii na individuálnu bytovú výstavbu miesto megalomanských projektov
K nákupu materiálov cez internet, ktorý sprehľadňuje, urýchľuje a zlacňuje ponuku
K transformovaniu klasických stavebnín na výstavné plochy a priestory zabezpečujúce logistiku a paletové hospodárstvo
K nákupu materiálov a dodávok cez elektronické aukcie. Či už pre veľké stavebné firmy alebo individuálnych malých investorov.
K vytváraniu odborných poradenských centier, kde klient nájde všetky špecializované profesie a inžiniering (stavebný dozor, projektanta, statika, rozpočtára...)
K zefektívneniu všetkých procesov od projektu, cez výstavbu.
K tomu, že na trhu bude vyhrávať ten, kto poskytne lepšiu osvetu masám a marketingovú podporu svojmu produktu a službe
K znižovaniu cien materiálov - naše ceny sú stále o 40-60% vyššie ako bola ich úroveň v r. 2005, pritom v Nemecku sú momentálne ca. na úrovni roku 2005 (informácia zo ŠÚ)
K zvyšovaniu cien služieb - stavebných prác - cena práce bude stále rásť minimálne tak ako minimálna mzda.
Rozumní manažéri stavebných spoločností si týchto čísiel a trendov už všimli a urobili opatrenia.
Rozdelili nefunkčných dinosaurov na menšie špecializované divízie
Zoštíhlili organizačnú štruktúru
Viaceré neproduktívne činnosti outsoursujú - účtovníctvo, centrálny nákup materiálov, kalkulácie, príprava stavby.
Na minimum znížili vlastný strojový park a využívajú služby špecializovaných firiem.
Sústavne hľadajú a využívajú nové technológie na zrýchlenie a skvalitnenie stavebných prác (prefabrikácia, presné tvárnice, strojové spracovanie...)
Prevzali zahraničný model vedúceho projektu pri jednotlivých zákazkách a jeho dobu zamestnania ohraničili dobou trvania zákazky.
Zminimalizovali podiel štátnych zákazok a developerských spoločností a sústredili sa na sektor malých a stredných investorov.
Zbavili sa potreby vyplácať provízie za získané zákazky.
Obchodníci so stavebným materiálom zrušili veľké sklady.
Využívajú v najväčšej možnej miere online marketing.
Títo manažéri pochopili, že tadiaľto vedie cesta nielen slovenského stavebníctva. Tí ostatní sú odsúdení na zánik. Trh sa prečistí, z čoho bude profitovať nielen zákazník, ale celá spoločnosť. I keď to nejde zo dňa na deň, vidno už náznaky pozitívneho vývoja.