Kam kráčaš slovenské stavebníctvo? II Trendy

Rada sa hrabem v číslach a vidím v nich informácie a súvislosti, ktoré druhí možno prehliadajú. I keď viem, že sa štatistiky dajú interpretovať vždy podľa toho, čo chce autor ukázať a čo chce skryť, ponúkam Vám ďalší pohľad na možný vývoj bývalého ťahúňa slovenského hospodárstva. Tento raz nie cez čísla štatistického úradu, ale jedného z obľúbených a moderných nástrojov doby, ktorý nie je ovplyvniteľný úradníkmi. Tak napr. jednoduchý bezplatný nástroj Google Trends mi poskytol nasledovné údaje.  Upozorňujem, že ide o trendy získané z internetu, nie moje fantazmagórie alebo tendenčné informácie z večerných správ.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Záujem o projekty rodinného domu na internete poklesol v januári 2013 oproti januáru 2008 takmer o ako tretinu na 74 bodov.

Najčastejšie vyhľadávaný výraz spojený s pojmom „rodinný dom" na internete bol „predaj rodinný dom". čiže nie stavba domu a pod. To nádherne dokresľuje obrázok dnešného hospodárstva. Zdedené domy, domy, na ktoré si ľudia vzali úvery a teraz ich nevládzu splácať... sú na predaj. Do stavby domu sa nik nehrnie. Dôvody sú známe.

Výraz stavebný materiál od svojho maxima v novembri 2006 = 100 klesol do novembra 2012 na úroveň iba 19 bodov!!! Pritom dnes malí investori hľadajú a porovnávajú ceny materiálov niekoľkonásobne viac ako v r. 2006, keď bol internetový obchod so stavebným materiálom ešte v plienkach. Dopyt malých investorov po jednotlivých druhoch materiálu stúpa. Nehľadajú komplexnú ponuku stavebných materiálov cez stavebniny. Stačí zadať do Trendov konkrétny druh materiálu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopyt po našom tradičnom stavebnom - murovacom materiále „tehle" neklesol ako dopyt po stavebnom materiále všeobecne, ale drží si štandatd. Zaujímavý je trend vyhľadávania jednotlivých producentov tehly. Kým domáci výrobca a v minulosti monopol - Wienerberger zaznamenáva pokles vo vyhľadávaní jeho produktov, dovozcovia ako Heluz a Leier naopak prudko stúpajú.

Napriek pokrokom v technológiách, dovoľujúcich stavať celý rok, i v zimných mesiacoch, sezónnosť stavebníctva nie je na ústupe. Zreteľné je to z nasledujúceho grafu. Svedčí to o slabej osvete a marketingu dodávateľov nových výhodných technológií.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé je i regionálne rozdelenie vyhľadávania. Na jednej strane potvrdzuje stav hospodárstva - žiadne vyhľadávania v oblastiach s najväčšou nezamestnanosťou, na druhej strane prekvapilo mňa osobne, že najaktívnejší sú ľudia nie z BA, ale z oblasti Ružomberka a Liptovského Mikuláša.

Dopyt po stavebných prácach klesli od marca 2007 na úroveň 58bodov, čiže opäť o 40%! Vzľadom na hospodársku situáciu sa drobní investori snažia čo najviac prác urobiť svojpomocne.

Kam teda kráča to naše stavebníctvo?

  • Ku koncentrácii na individuálnu bytovú výstavbu miesto megalomanských projektov

  • K nákupu materiálov cez internet, ktorý sprehľadňuje, urýchľuje a zlacňuje ponuku

  • K transformovaniu klasických stavebnín na výstavné plochy a priestory zabezpečujúce logistiku a paletové hospodárstvo

  • K nákupu materiálov a dodávok cez elektronické aukcie. Či už pre veľké stavebné firmy alebo individuálnych malých investorov.

  • K vytváraniu odborných poradenských centier, kde klient nájde všetky špecializované profesie a inžiniering (stavebný dozor, projektanta, statika, rozpočtára...)

  • K zefektívneniu všetkých procesov od projektu, cez výstavbu.

  • K tomu, že na trhu bude vyhrávať ten, kto poskytne lepšiu osvetu masám a marketingovú podporu svojmu produktu a službe

  • K znižovaniu cien materiálov - naše ceny sú stále o 40-60% vyššie ako bola ich úroveň v r. 2005, pritom v Nemecku sú momentálne ca. na úrovni roku 2005 (informácia zo ŠÚ)

  • K zvyšovaniu cien služieb - stavebných prác - cena práce bude stále rásť minimálne tak ako minimálna mzda.

Rozumní manažéri stavebných spoločností si týchto čísiel a trendov už všimli a urobili opatrenia.

  • Rozdelili nefunkčných dinosaurov na menšie špecializované divízie

  • Zoštíhlili organizačnú štruktúru

  • Viaceré neproduktívne činnosti outsoursujú - účtovníctvo, centrálny nákup materiálov, kalkulácie, príprava stavby.

  • Na minimum znížili vlastný strojový park a využívajú služby špecializovaných firiem.

  • Sústavne hľadajú a využívajú nové technológie na zrýchlenie a skvalitnenie stavebných prác (prefabrikácia, presné tvárnice, strojové spracovanie...)

  • Prevzali zahraničný model vedúceho projektu pri jednotlivých zákazkách a jeho dobu zamestnania ohraničili dobou trvania zákazky.

  • Zminimalizovali podiel štátnych zákazok a developerských spoločností a sústredili sa na sektor malých a stredných investorov.

  • Zbavili sa potreby vyplácať provízie za získané zákazky.

  • Obchodníci so stavebným materiálom zrušili veľké sklady.

  • Využívajú v najväčšej možnej miere online marketing.

Títo manažéri pochopili, že tadiaľto vedie cesta nielen slovenského stavebníctva. Tí ostatní sú odsúdení na zánik. Trh sa prečistí, z čoho bude profitovať nielen zákazník, ale celá spoločnosť. I keď to nejde zo dňa na deň, vidno už náznaky pozitívneho vývoja.

Mirka Sláviková

Mirka Sláviková

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mama, stavarka ale hlavne človek. Chodím po svete s otvorenými očami a čo vnímam, dávam ďalej. Zoznam autorových rubrík:  Konopný dvorStavebníctvotime2restartSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,078 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu