Jednoduchý.
Prezidenta nepotrebujeme. Už len logický výklad Čl. 105 našej Ústavy mi dáva za pravdu. Je v ňom zadefinované na koho prechádzajú právomoci a povinnosti prezidenta v prípade, že nie je zvolený, alebo z nejakého iného dôvodu nemôže vykonávať svoju funkciu.
Keď vieme takto jednoducho vyriešiť situáciu bez prezidenta počas 6tich mesiacov, musí to ísť aj naveky. Ibaže by sa kompetentným do toho nechcelo.
Momentálne majú minimálne dvaja kandidáti na prezidenta možnosť prejaviť sa a dať si do svojho programu prácu na odstránení tejto z môjho pohľadu zbytočnej funkcie.
Pán Kiska, pán Procházka, mohli by ste si takúto úlohu zaradiť do svojej kandidatúry? Vaši poradcovia budú oveľa ľahšie vyčíslovať aj ekonomický apsekt takéhoto kroku. Ja uvádzam iba dve čísla:
1. Plat Prezidenta: 4 násobok platu poslanca = 4 x trojnásobok priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky = 4 x 3 x 875Eur = 10.500,-Eur/mesiac (ak moje zdroje poskytli správne informácie)
2. Rozpočet KP pre rok 2013: 4 258 904Eur
Pre tých, ktorých zaujíma, aké povinnosti to ten náš prezident za uvedené sumy má, tu je výťah z Čl. 102 Ústavy s mojim skromným komentárom, nakoľko nie som právnikom.
"(1) Prezident
a) zastupuje Slovenskú republiku navonok, dojednáva a ratifikuje medzinárodné zmluvy."
V zápätí však ústava dodáva: "Dojednávanie medzinárodných zmlúv môže preniesť na vládu Slovenskej republiky alebo so súhlasom vlády na jej jednotlivých členov"
Takže podľa tohto bodu sa bez Prezidenta obídeme.
"b) môže podať na Ústavný súd Slovenskej republiky návrh na rozhodnutie o súlade dojednanej medzinárodnej zmluvy, na ktorú je potrebný súhlas Národnej rady Slovenskej republiky, s ústavou alebo s ústavným zákonom,"
Keďže "Môže", tak aj nemusí a nemusíme ho (Prezidenta) ani mať.
"c) prijíma, poveruje a odvoláva vedúcich diplomatických misií,"
To by mohol robiť aj Minister zahraničných vecí.
d) zvoláva ustanovujúcu schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky,
"e) môže rozpustiť Národnú radu Slovenskej republiky,..."
To je jediný bod, kde som na vážkach, kto by tú bandu rozpustil, ak by sme nemali Prezidenta.
"f) podpisuje zákony,"
Pri pravidle štyroch očí to môžu robiť 2 Ministri. Aj tak nie je Prezident právne zodpovedný za podpísaný zákon ako je tomu napr. v pozícii riaditeľ alebo konateľ firmy pri podpísaní zmluvy. A zákon je istým spôsobom zmluva.
"g) vymenúva a odvoláva predsedu a ostatných členov vlády Slovenskej republiky, poveruje ich riadením ministerstiev a prijíma ich demisiu; predsedu a ostatných členov vlády odvoláva v prípadoch uvedených v čl. 115 a 116,"
Ak by se mali fungujúci systém, mohli by tieto úlohy plniť napr. Predseda najvyššieho súdu alebo Ústavného súdu.
"h) vymenúva a odvoláva vedúcich ústredných orgánov, vyšších štátnych funkcionárov a ďalších funkcionárov v prípadoch, ktoré ustanoví zákon; vymenúva a odvoláva rektorov vysokých škôl, vymenúva vysokoškolských profesorov, vymenúva a povyšuje generálov,"
To by predsa mohli robiť jednotliví ministri - školstva, obrany...
"i) udeľuje vyznamenania, ak na to nesplnomocní iný orgán,"
Tak splnomocnime iný orgán.
"j) odpúšťa a zmierňuje tresty uložené súdmi v trestnom konaní a zahládza odsúdenie formou individuálnej milosti alebo amnestie,"
Amnestie?!
"k) je hlavným veliteľom ozbrojených síl,"
Zbytočná úloha.
"l) vypovedáva vojnu na základe rozhodnutia Národnej rady Slovenskej republiky..."
Akú vojnu? Keď príde v dnešnej dobe vojna, tak ju ani nestihne ani vypovedať
m) .môže na návrh vlády Slovenskej republiky nariadiť mobilizáciu ozbrojených síl, vyhlásiť vojnový stav alebo vyhlásiť výnimočný stav a ich skončenie,
n) vyhlasuje referendum,
To môže aj Najvyšší súd
"o) môže vrátiť Národnej rade Slovenskej republiky zákon s pripomienkami do 15 dní od doručenia schváleného zákona,"
Komentár jednej osoby, nech by bol akokoľvek relevantný, k zákonom, ktoré prešli odhlasovaním parlamente považujem za bezpredmetné. Hlavne keď ide iba o oddialenie účinnosti zákona, lebo Parlament si zákon následne aj tak odsúhlasí...
p) podáva Národnej rade Slovenskej republiky správy o stave Slovenskej republiky a o závažných politických otázkach,
V akom stave je naša krajina vidíme aj bez správy prezidenta. Jedine, že by to bolo treba poslancom skutočne vysvetliť. Vzdelávanie poslancov v tomto smere by mal rieši Zákon o povinných prácach poslancov v úradoch, fabrikách, nemocniciach...
"r) má právo vyžadovať si od vlády Slovenskej republiky a od jej členov informácie potrebné na plnenie svojich úloh."
Vzhľadom k tomu, že jeho úlohy sú podľa tejto Ústavy zbytočné, netuším, aké informácie by mal dostávať.
"s) vymenúva a odvoláva sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky,..."
"t) vymenúva a odvoláva sudcov, predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, generálneho prokurátora..."
Aj na tieto úlohy sa dá určite nájsť náhradný mechanizms. A vzhľadom na bežiacu aféru okolo Generálneho prokurátora je táto kompetencia Prezidenta len na príťaž.
Takže dokáže niekto vysvetliť, načo je nám Prezident?