Na začiatok by som rada zdôraznila, že opovrhujem rasizmom v akejkoľvek forme. Maďarský jazyk sa mi veľmi páči a považujem ho za nádherný. Milujem básne Petofiho a rada si prečítam maďarskú knihu.
Práve fakt, že mám maďarské korene, mi dáva smelosť vyjadriť svoj názor k osnovám SJ na školách s vyučovacím jazykom maďarským. Študovať ZŠ v materinskom jazyku je veľmi príjemné, malý žiačik dostáva príležitosť spoznať aj inú stránku svojej materčiny, než tú hovorovú. Na Slovensku takúto príležitosť máme a mne sa to veľmi páčilo až dodnes, kým som si neprečítala osnovy.
Moja predstava a aj vlastná skúsenosť s maďarskou ZŠ bola tá, že žiaci sa učia to isté ako na slovenských školách a plus majú maďarský jazyk. Ich vedomosti zo SJ MUSIA byť na úrovni ich rovesníkov. Zdá sa, že tento fakt už je históriou, lebo dnes sa učia na prvom stupni len správne vyslovovať slová.
Niekde v základných princípoch pri schvaľovaní týchto osnov sa musela stať veľká chyba. Kompetentní museli pozabudnúť na mini fakt, že sme na Slovensku. Aby nedošlo ku špekuláciám a obviňovaniu, že som rasista, myslím tým následujúce:
Jazyk krajiny, v ktorej dobrovoľne žijem, je jazyk, ktorý musím ovládať primárne. Z jednoduchého dôvodu, pretože je to úradný jazyk. V preklade, ak idem na úrad, musím vedieť sa dohovoriť.
Jazyk menšiny v tomto prípade maďarský jazyk, je výsada a príležitosť rozšíriť svoje vedomosti. Rodičia, ktorí sa rozhodnú zapísať svoje deti do maďarskej školy by to mali činiť preto, že ich dieťa nemá problém so slovenčinou a zvládne jeden jazyk navyše, teda maďarčinu. Ak svoje dieťa prihlásia do maďarskej školy preto, že mu slovenčina veľmi nejde, robia medvediu službu dieťaťu a začínam mať pochybnosti, či chápu význam úradného jazyka.
Myslím si, že osnovy SJ na stánke Slovenského pedagogického ústavu pre školy s vyučovacím jazykom maďarským sú prejavom extrémizmu a v skratke sú smiešne, pretože, svojím obsahom nepripravujú žiakov adekvátne. Žiak z maďarskej školy by mal byť schopný bez väčších problémov prestúpiť na druhý stupeň do slovenskej školy. Jeho vedomosti by mali byť v rozsahu jeho slovenských rovesníkov, pretože maďarský jazyk študoval ako plus a nie na úkor slovenského jazyka.
Nikdy som nedokázala pochopiť príbehy, ktoré mi rozprávali moji známi o ľuďoch, s ktorými prišli do styku a nevedeli po slovensky. Príbehy z ambulancie, keď mali so sebou tlmočníka, pretože boli z okolia Šamorína a podobne. Myslela som si, že to musel byť nejaký prisťahovalec,
Pretože nech sa snažím akokoľvek, nedokážem pochopiť fenomén - ako sa nedá naučiť sa jazyk krajiny kde žijem viac ako 5 rokov, kde som sa dokonca narodila, ktorý som sa učila v škole, atď. Akú veľkú snahu musí človek vyložiť, aby sa ten jazyk nenaučil, aby odignoroval 99 percent populácie, ktorá tým jazykom hovorí a 90 percent, ktorí hovoria primárne po slovensky.
Dnes som dospela do bodu, keď som za zrušenie základných škol s vyučovacím jazykom maďarským. Z jednoduchého dôvodu, škodia tým, ktorým by mali pomôcť. Mali by rozvíjať žiakov namiesto toho, majú osnovy, ktoré sú na úrovni škôlky. Jazyk menšiny a jeho štúdium by mali byť príležitosťou pre šikovných nie zašíváreň pre neschopných.
Ak to má byť takto, som za zrušenie maďarských základných škôl, sú totiž hanbou pre tých, ktorí si jazyk svojich predkov vážime. Pretože mať maďarskú národnosť sa podľa týchto osnov rovná - nevedieť po slovensky a nevážiť si svoju krajinu a považovať slovenský jazyk za cudzí. A to je celé zlé.
P.S. ako upozornil jeden diskutér, blog zaujal aj určitého Attilu Lovásza dal si tú namahu, vyjadriť sa, takže link je tu
http://korkep.sk/sk/clanky/kultura-2/2014/01/05/re-nora-soul-slizova-som-za-zrusenie-madarskych-skol