Zverejnený otvorený list vyvolal konečne diskusiu k verejným obstarávaniam na BSK. Síce sme ako odpoveď dostali krásny list od vedúceho úradu, v ktorom nás vlastne odkázal do teplých krajín. že správa majetku vlastne "prevádzka, údržba a oprava majetku" vôbec nespadá pod správu majetku.že poslanci zastupiteľstva môžu len schvaľovať rozpočet a aktivity, ktoré sa z neho budú realizovať, ale ako sa obstarajú, do toho nás nič. Celý čas upozorňujeme na to, že kritizujeme detaily toho čo župa obstaráva, nie ako prebieha proces obstarávania.
Podobná diskusia k obsahu obstarávania má prebiehať vopred. Nie až keď už je všetko vyhlásené a už s kvalitou zadania veľa nenarobíte. Až na základe nášho podnetu bola vyvolaná diskusia aj s poslancami, ktorí zodpovedajú za to na čo a ako sa míňajú peniaze z rozpočtu. Škoda len, že na väčšinu otázok sme dostali odpoveď "neviem". Nemysliteľné, aby nikto na úrade nevedel odpovedať. Na prípravu odpovedí bolo potrebné zorganizovať ďalšie stretnutie a ani na tom veru väčšinu problémov vysvetliť nevedeli, hoci tam sedelo osôb zodpovedných za obstarávanie neúrekom.
Uznajte, ak 70 organizácií doteraz spravovalo cca 400 budov a teraz je možné, že celá správa prejde pod jedného dodávateľa, tak to už je poriadna zmena vo fungovaní. Ak tým máme ušetriť financie, super, ak zjednodušiť a zrýchliť správu majetku, ešte lepšie.
Ale bude to naozaj lepšie? Ak uvádzate, že máme 240 budov a obstarávame 240 pasportov objektov ročne počas 4 rokov, tak to trochu nesedí. Obzvlášť keď nie sú vôbec zahrnuté pasporty na pozemky.
Ak tvrdíte, že ide vyslovene o už teraz externe obstarávané činnosti, čo robia potom školníci? A nechce sa mi veriť že úplne obyčajný odpočet elektromeru si riaditelia organizácií dohadujú externe. Veď majú oči, a peňazí málo.
Ak tvrdíte, že všetko, čo nie je uvedené v tabuľkách, pôjde podľa zľavnených cien z Cenkrosu, to snáď nie. Jednou z najväčších takýchto položiek je údržba zelene. Je nezmysel aby základné záhradnícke činnosti neboli kalkulované.
To sú len niektoré vypichnuté problematické časti tohto tendru. Najviac zarážajúce je však to, že samotná havarijná pohotovosť je v zahrnutá do kapitoly, ktorá inak nemá veľký objem činnosti, ale má hodnotu 42 bodov zo 100. A to, čo nás trápi najviac, teda náklady na konkrétne havárie a opravy, je v inej kapitole a ohodnotené len 16 bodmi. Stačí nastaviť supernízku cenu za niečo čo bude aj tak nula celá nič a nastaviť peknú pálku za to podstatné, skutočné opravy, a zákazka je vaša.
Pán Frešo, znovu Vás žiadame, aj na základe hlbšej diskusie k detailom obstarávania, zrušte tender na "Prevádzku, údržbu a opravy majetku BSK" a najprvurobte riadnu odbornú diskusiu k podkladom, skôr ako začnete obstarávať. Zároveň ako poslanci očakávame, že príslušná Komisia zastupiteľstva dostane vopred informácie o obstarávaniach, ktoré takto významne menia fungovanie organizácií župy.