INOVÁCIA verzus RECYKLÁCIA kontra PLAGIÁT

Keď ma Martin Mazág (šéfredaktor mesačníka Stratégie) požiadal, aby som napísal niečo o inovatívnych postupoch v komunikácii, uvažoval som, čo je nové. Nové je napríklad to, že stále viac kreatívcov a zadávateľov baží po objavovaní inovatívnych komunikačných postupov, čoho dokazom je, okrem iného, aj rubrika Art Directors Clubu v Stratégiách. Čo všetko je inovatívne v reklame sa možete dozvedieť z množstva blogov (jeden za všetky: Adarena.net ). Tých inovatívnych postupov, či médií je už toľko, že mi niekedy v reklame pripadá inovatívne a kreatívne to, ak sa niekto nesnaží byť silou–mocou originálny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Vizuál, ktorý by som rád videl častejšie, lebo je smiešny.
Vizuál, ktorý by som rád videl častejšie, lebo je smiešny. 

V iných oblastiach, napríklad v módnom priemysle, či hudbe je úplne bežná, často až žiadaná a vítaná recyklácia starších, osvedčených nápadov. Napríklad inšpirácia päťdesiatymi rokmi sa objavuje v aktuálnej tvorbe módneho domu Prada. Aj „Studénková svetovej popmusic“ – Madonna smelo siahla po pár tónoch z notoricky známej piesne skupiny ABBA a aký hit to je zrazu. Aké skvelé sú Tarantinove filmy robené jednoduchou „copy–paste“ metódou: kopírovaním a zliepaním tých najlepších vecí z už existujúcich filmov. Ak skúsite také niečo urobiť v reklame, roznesie vás konkurencia, alebo odborné médiá. Niektorí udrú späť rovnakou zbraňou a hľadajú podobné riešenia iných agentúr, iní sa bránia citátmi z pavedeckých kníh. Mám za to, že je to zbytočné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reklama nie je umenie. Je to len komunikačný nástroj, jej cieľom nie je vymyslieť nový futurizmus, filozofický smer, či nedajbože náboženstvo. Reklama je predĺženou rukou marketingu, je to spôsob ako čo najzaujímavejšie, najzrozumiteľnejšie a najjednoduchšie odovzdať posolstvo, s ktorým sa klient chce podeliť so svojou cieľovou skupinou. Snaha o originalitu je však hnacím motorom mnohých kreatívcov, a nielen tých básnikov a výtvarníkov, ktorí si naivne prišli do tohto oboru napĺňať umelecké ambície. Zbieranie kovových, či sklenených trofejí z kreatívnych festivalov sa ale v ostatnej dobe akoby stalo cieľom, nie dôsledkom kvalitnej reklamnej tvorby.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé je, že recyklácia formálnych prvkov z iných oblastí (ako napríklad „sergioleonovských westernov“ či „bučekovských“ televíznych zoznamiek) je v reklame považovaná za kreativitu, kým inšpirácia inými reklamami je často označená za plagiát. Keď sa už raz použitý spôsob odkomunikovania benefitu niektorého produktu osvedčil, prečo ho neoprášiť a nevyužiť nanovo? Je to často efektívnejšie ako vymýšľať teplú vodu, ako sa hovorí. Samozrejme ako každého reklamného tvorcu, aj mňa napĺňa radosťou, keď vymyslím niečo nové a originálne, ale vôbec mi nevadí, keď niekto vymyslí niečo, čo tu už bolo. Samozrejme je to čudné a nežiadúce ak sa ten istý nápad, vizuálny či hudobný motív objaví v takom istom čase, v rovnakých médiách, či nedajboh v rámci jedného segmentu. Ale stáva sa to. Najmä ak je rovnaké zadanie, cieľovka a napríklad kreatívci uvažujú podľa rovnakých, naučených kreatívnych schém.

SkryťVypnúť reklamu

Inovácia má zmysel len vtedy, ak prinesie oproti zabehaným postupom aj niečo naviac. Tak ako vo všetkom, treba aj v inováciách reklamných postupov nájsť tú správnu mieru. Veď samoúčelná inovatívna kreativita, ktorá je úplne mimo, može byť rovnako neefektívna ako nudná reklama bez akéhokoľvek nápadu.

Uverejnené v mesačníku Stratégie, apríl 2006. Obrázky som našiel na coloribus.com

Róbert Slovák

Róbert Slovák

Bloger 
  • Počet článkov:  137
  •  | 
  • Páči sa:  0x

S priateľmi som založil reklamnú agentúru Respect APP a som prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti a založil som medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFilmyO reklameNew York FestivalsO inomInšpirácieAbsurdity

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
INESS

INESS

107 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu