Nedávno som na žiadosť mojej sestry prezentoval v škole, ktorúnavštevuje, stručný, všeobecný a veľmi subjektívny pohľad na reklamu vminulosti, súčasnosti a jej možnej budúcnosti. Tu je:
MINULOSŤ
Mohlo by sa zdať, že v minulosti to bolo jednoduchšie. Najmä u nás, v socialistickom bloku, akoby stačilo propagovať kategóriu, či produkt bez príslušnosti k nejakej značke, či výrobcovi. Mnohokrát to bolo úplne jedno, preto stačilo propagovať mlieko, či kubánske grapefruity. Ale našli sa aj značky, ktorých reklamy boli kreatívne alebo aspoň inovatívne. Napriek niektorým veselým úletom mám za to, že väčšina z nich BOLA OTRASNÁ.
Neuveriteľne chutná reklama na párky:
((parky))
Niekoľko plagátov a inzerátov:
((minulost))
SÚČASNOSŤ
Reklama je všade. Nekonečné reklamné brejky v televízii, billboardy pri cestách, letáky v schránkach ... Snaží sa nám votrieť do života doma, v práci, či na ulici. Nedá pokoj ani na toaletách. JE OTRAVNÁ.
Niekoľko ukážok netradičného využitia nových médií:
((sucasnost))
A billboard, ktorý neprehliadnete:
((fucik))
BUDÚCNOSŤ
Vizionári tvrdia, že všetko bude inak. Reklama v dnešnej podobe vraj už dlho nevydrží. Je čoraz viac účinných metód, ako sa jej zbaviť - blokovanie reklám na webe, automatické prepínanie reklám na televízore a podobne. Ak bude chcieť reklama prežiť, musí sa stať atraktívnou a vyhľadávanou. Musí byť taká, akú ju spotrebiteľ chce mať, musí byť vytváraná a vyhľadávaná ľuďmi. MUSÍ ZAUJAŤ. Vybral som tri kampane s prvkami "reklamy z budúcnosti":
Ako Heidi a Heidi uniesli predavača z obchodu Diesel
Dve najaté modelky zinscenovali "únos" predavača v obchode so spodným prádlom. Zavreli sa s ním na niekoľko dní do jednej hotelovej izby. Tam sa zabávali, fotili, nakrúcali ... To všetko zaznamenávalo niekoľko kamier. Dievčatá "hackli" aj oficiálne stránky firmy Diesel a urobili si z nej svoj blog. Chatovali si s ľudmi, uverejňovali tu svoje fotky a videá. Zaplavili nimi aj YouTube a Flickr. Aj oficiálne fotky novej kolekcie spodného prádla vznikli v hotelovej izbe. A výsledok - úspech. Okamžite si našli obdivovateľov, fanúškov a iste aj zákazníkov. Okrem iného je táto kampaň oceňovaná aj na festivaloch reklamy ako jedna z najoriginálnejších a najkreatívnejších.
Pozrite si video z prezentácie kampane:
Vybrané fotky z videa:
((diesel))
Ako si japonská mládež urobila sama reklamu na Nike
Nike v Japonsku vyzvala mladých ľudí, nech pošlú svoj videá, kde odprezentujú svoje schopnosti v duchu sloganu "Just Do It". Mladí naposielali niekoľko stoviek videí nakrútených malými kamerami, foťákmi, či telefónmi ako skáču na bicykloch cez prekážky, tancujú, bijú sa a podobne. Všetky boli uverejnené na špeciálne vytvorenej webstránke a tie najlepšie boli nakoniec použité v televíznych spotoch. Kompletné video s prezentáciou kampane si môžete pozrieť tu.
Jedno z videí, ktoré natočili japonskí nadšenci parkouru:
Ilustračné fotky z kampane:
((nike))
Ako dvaja čudáci spojili Mentos a Coca-Colu
Toto určite mnohí poznáte. Dvaja komedianti náhodou zistili, že keď hodia cukrík Mentos do Coca-Coly Light, začne kola striekať prúdom. Obe spoločnosti zvažovali žalobu, až kým bez ich pričinenia a bez jediného investovaného doláru vzrástol predaj ich výrobkov. Videá na YouTube videli milióny ľudí, stovky ďalších pridali svoje verzie experimentov. Bola to výborná spontánna reklamná kampaň, ktorú si ľudia vyrobili sami a bavili sa pri nej (všimli ste si, že aj Heidi a Heidi z kampane Dieselu striekali kolu z hotelového okna?)
Pozrite si experiment číslo 4:
Fotky z videa:((mentos))