Zrazu má každý jasno v tom, čo by ako malo byť (alebo teda aspoň ako by to nemalo byť), mnohí vedia tasiť z rukáva X lepších riešení ako je iniciatíva Bojovníci proti kríze. Zosypalo sa nám na hlavu veľa negatívnych reakcií, tak ako to pri akejkoľvek, aspoň trochu odvážnej reklamnej kampani býva. Veď kto by už povedal niečo pekné na reklamu? Fuj reklama. To je taká zlá, škaredá otravná vec, ktorú musíme všetci pretrpieť keď chceme pozerať zdarma filmy v telke, či počúvať rádio (ak sa teda na tú konkrénu televíziu, či rádio neskladáme z daní a iných poplatkov). Navyše ju robia poväčšine "blbí darmožráči" (napriek tomu, že celú kampaň robili zdarma).
Čo ma ale úprimne teší, že sú aj takí, ktorí pochopili úmysel autorov, odčítali snahu prispieť svojou (aj keď možno naivnou) troškou k zmene nálady. Snahu o posun z ničnerobenia, či anonymného nadávania k aktívnemu uvažovaniu o tom, že čo môžem ja, bežný človek milión urobiť proti tomu globálnemu strašidlu, čo sa na mňa valí kdesi zo Západu.
Vybral som pre vás tri citáty, o ktorých si myslím, že sú k veci:
"Bol by veľmi vážny problém, keby Slováci radikálne obmedzili všetky nákupy. Je potrebné urobiť všetko pre to, aby sme tomu zabránili. Kľúčové je, aby mali bežní spotrebitelia čo najviac objektívnych informácií a chápali dôsledky svojho správania."
Martin Bruncko, Asociácia pre vedomostnú ekonomiku, uverejnené v týždenníku Trend
"... Nemá ísť pritom o nezmyselné míňanie na všetko, čo je v predaji so zľavou. Viackrát sa v tejto súvislosti spomenuli slová uvážlivá spotreba. Zdanlivo nekonfliktný model ekonomického správania je síce veľkým pokusom a oveľa jednoduchšie by bolo uvažovanie o ňom, ak by podobná kampaň prebehla vo väčšine krajín Európskej únie. Potom by sa skutočne, s ohľadom na vývoz orientovanú slovenskú ekonomiku, dalo počítať aj so zvýšením výberu dane z pridanej hodnoty a pozitívnymi prejavmi v podobe nárastu hrubého domáceho produktu Slovenska. Zatiaľ to však tak nie je. V každom prípade ide o jeden z ojedinelých konkrétnych pokusov, ako možno prispieť k prekonaniu krízy. Alebo aspoň ako sa s ňou naučiť žiť. Kreatívni tvorcovia kampane si pritom za svojich hrdinov vybrali obyčajných ľudí. A tým trafili klinec po hlavičke. Krízu totiž neprekoná žiadny ekonóm, podnik či štát sám. Prispieť k jej porážke musíme každý vlastným dielom."
Vladislav Doktor, vedúci redaktor Podnikov a trhov, Hospodárske noviny
"Je nám jasné, že najjednoduchšie a najbezproblémovejšie by bolo nerobiť nič. Avšak rovnako ako je nebezpečná aj neúmerná spotreba (častokrát aj na dlh), je pre ekonomiku a tým pádom aj pre normálny každodenný život ľudí rovnako, ak nie viac hrozivé, úplne zastavenie spotreby. Ľudia si neuvedomujú, že keď prestanú úplne kupovať výrobky typu A, ľudia, ktorí ich vyrábajú nebudú mať príjmy na to, aby mohli kupovať výrobky typu B, ktoré vyrábajú priamo oni. Tým, že udržíme spotrebu v rozumnom chode, pomôžeme navzájom všetci sebe."
Juraj Vaculík, prezident Klubu reklamných agentúr (KRAS)
Opäť som skúsil priblížiť naše zámery a motiváciu. Ak to opäť nestačí, tak znova poďte do mňa. Len sa podpíšte aj prosím, nech viem, kto mi nadáva. Ďakujem.
PS: môj predchádzajúci post o Bojovníkoch proti kríze sa stal tretím najčítanejším na tomto blogu, jedným z najdiskutovanejších a získal celkom vysokú karmu. Lepšie už boli len posty: Čo dokážu niektoré dievčatá s jazykom a Čekovský ukazuje holú riť :)