INOVÁCIA verzus RECYKLÁCIA kontra PLAGIÁT (doplnený)

Keď ma Martin Mazág (šéfredaktor mesačníka Stratégie) požiadal, aby som napísal niečo o inovatívnych postupoch v komunikácii, uvažoval som, čo je nové. Nové je napríklad to, že stále viac kreatívcov a zadávateľov baží po objavovaní inovatívnych komunikačných postupov, čoho dokazom je, okrem iného, aj rubrika Art Directors Clubu v Stratégiách. Čo všetko je inovatívne v reklame sa možete dozvedieť z množstva blogov (jeden za všetky: Adarena.net ). Tých inovatívnych postupov, či médií je už toľko, že mi niekedy v reklame pripadá inovatívne a kreatívne to, ak sa niekto nesnaží byť silou–mocou originálny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V iných oblastiach, napríklad v módnom priemysle, či hudbe je úplnebežná, často až žiadaná a vítaná recyklácia starších, osvedčenýchnápadov. Napríklad inšpirácia päťdesiatymi rokmi sa objavuje vaktuálnej tvorbe módneho domu Prada. Aj „Studénková svetovej popmusic“– Madonna smelo siahla po pár tónoch z notoricky známej piesne skupinyABBA a aký hit to je zrazu. Aké skvelé sú Tarantinove filmy robenéjednoduchou „copy–paste“ metódou: kopírovaním a zliepaním týchnajlepších vecí z už existujúcich filmov. Ak skúsite také niečo urobiťv reklame, roznesie vás konkurencia, alebo odborné médiá. Niektorí udrúspäť rovnakou zbraňou a hľadajú podobné riešenia iných agentúr, iní sabránia citátmi z pavedeckých kníh. Mám za to, že je to zbytočné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reklama nie je umenie. Je to len komunikačný nástroj, jej cieľom nieje vymyslieť nový futurizmus, filozofický smer, či nedajboženáboženstvo. Reklama je predĺženou rukou marketingu, je to spôsob akočo najzaujímavejšie, najzrozumiteľnejšie a najjednoduchšie odovzdaťposolstvo, s ktorým sa klient chce podeliť so svojou cieľovou skupinou.Snaha o originalitu je však hnacím motorom mnohých kreatívcov, a nielentých básnikov a výtvarníkov, ktorí si naivne prišli do tohto oborunapĺňať umelecké ambície. Zbieranie kovových, či sklenených trofejí zkreatívnych festivalov sa ale v ostatnej dobe akoby stalo cieľom, niedôsledkom kvalitnej reklamnej tvorby.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé je, že recyklácia formálnych prvkov z iných oblastí (akonapríklad „sergioleonovských westernov“ či „bučekovských“ televíznychzoznamiek) je v reklame považovaná za kreativitu, kým inšpirácia inýmireklamami je často označená za plagiát. Keď sa už raz použitý spôsobodkomunikovania benefitu niektorého produktu osvedčil, prečo honeoprášiť a nevyužiť nanovo? Je to často efektívnejšie ako vymýšľaťteplú vodu, ako sa hovorí. Samozrejme ako každého reklamného tvorcu, ajmňa napĺňa radosťou, keď vymyslím niečo nové a originálne, ale vôbec minevadí, keď niekto vymyslí niečo, čo tu už bolo. Samozrejme je to čudnéa nežiadúce ak sa ten istý nápad, vizuálny či hudobný motív objaví vtakom istom čase, v rovnakých médiách, či nedajboh v rámci jednéhosegmentu. Ale stáva sa to. Najmä ak je rovnaké zadanie, cieľovka anapríklad kreatívci uvažujú podľa rovnakých, naučených kreatívnychschém.

SkryťVypnúť reklamu

Inovácia má zmysel len vtedy, ak prinesie oproti zabehaným postupomaj niečo naviac. Tak ako vo všetkom, treba aj v inováciách reklamnýchpostupov nájsť tú správnu mieru. Veď samoúčelná inovatívna kreativita,ktorá je úplne mimo, može byť rovnako neefektívna ako nudná reklama bezakéhokoľvek nápadu.

Uverejnené v mesačníku Stratégie, apríl 2006. Obrázky som našiel na coloribus.com

Róbert Slovák

Róbert Slovák

Bloger 
  • Počet článkov:  137
  •  | 
  • Páči sa:  0x

S priateľmi som založil reklamnú agentúru Respect APP a som prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti a založil som medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFilmyO reklameNew York FestivalsO inomInšpirácieAbsurdity

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu