Čaro kresaného dreva na Orave

Orava bola kedysi jednou z najvýznamnejších oblastí slovenskej ľudovej kultúry. Na pomerne malom území sa sústreďoval veľký počet rázovitých dreveníc. Roľnícke obyvateľstvo nebudovalo domy, robili to remeselníci - tesári, ktorých bol na dedinách dostatok. Charakter domov ovplyvňoval pôvod majstrov, ich zaužívaný typ domu a predovšetkým želanie stavebníka, jeho majetkové pomery, prírodne a zemepisné podmienky. V 50. rokov 20. storočia sa postupne začala ľudová architektúra z dedín vytrácať.  Pričom tieto drevenice dokladujú skutočné remeselnícke majstrovstvo a vynaliezavosť našich predkov. Vybral som preto základne typy nádherných dreveníc, ktoré boli v minulosti prirodzenou súčasťou tejto krajiny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

"Každému zaseknutiu sekery prislúcha význam a každému úderu dláta výraz. Kde môžeme nájsť väčšiu štrukturálnu jasnosť ako na starých dreveniciach? Kde inde nájdeme jednotu materiálu, konštrukciu a formy? Tu sú zhromaždené znalosti celých generácii. Aký cit pre materiál a aká sila výrazu je v týchto budovách! Aké sú hrejivé a krásne! Zdajú sa byť ohlasom starodávnych piesni!" architekt Mies van de Rohe

Obrázok blogu

obr. 1 - Veličná - omietnutá drevenica s výškovou komorou na dolnej Orave

Vývoj ľudovej architektúry sa začínal od sporého gotického osídlenia, pokračoval neskôr valaškou kolonizáciou, ktorá vytvorila kaleidoskop foriem, ktoré boli opakom slohovej jednoty na južnom Slovensku, od konca 17. storočia sa znovu zmiešal s množstvom etnických prvkov z južného Slovenska a tak vznikla pestrá a ťažko analizovateľná architektonická štruktúra týchto stavieb. Z hľadiska územného členenia ich rozdeľuje podľa základných charakteristických znakov na typy domu: Z dolnej a hornej Oravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Obrázok blogu

obr.2 - Párnica - drevenica s výškovou komorou a pavlačouna dolnej Orave

Hoci vývoj vychádzal spočiatku zjednotenej schémy a zrubovej techniky na slovenskom území, postupne vznikli na Orave najrozmanitejšie stavebné typy. Niektoré dolnooravské domy majú spojitosť najmä so stredným Slovenskom s regiónmi Liptova a Kysúc. Na dolnej Orave sa zrub staval z kresaného dreva, často bielený okolo okien a dverí. Dispozícia domu bola obyčajne štvorpriestorová. Štít domu bol lomený v polovici, alebo dolnej tretine. Osobitnou skupinou domov tvorili roľnícko - remeselnícke domy s poschodím a pavlačou.

Obrázok blogu

obr.3 - Zázrivá - najvyššie situované drevenice dosahujú hranicu lesa. Namiesto ciest vedú k ním chodniky.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes už môžeme vidieť čaro kresaného dreva až na niekoľko výnimiek, zachovaného v pôvodnom prostredí, len v expozícii Múzea oravskej dediny v Zuberci. Tieto rázovite drevenice, ich regionálne formy s pôvodným interiérom dokladujú rozmanitosť, invenčnosť, originalitu, cit pre harmóniu s prostredím. Preto medzi najvýznamnejšie architektonické objekty kultúrneho dedičstva na Orave právom patri aj neopakovateľná miestna ľudová architektúra, s ktorou sa návštevník tohto regiónu môže zoznámiť v expozícii Múzeu oravskej dediny.

Obrázok blogu

obr. 4 - Hruštín - uličná zástavba, s typickými dvakrát lomenými štítmi na hornej Orave

SkryťVypnúť reklamu


Obrázok blogu

obr. 5 - Oravská Jasenica - slanický typ domu "s polkoňovými štítmi" na hornej Orave

Architektúru domov na hornej Orave delíme na štyri oblasti. Domy v poriečí Oravy sú oproti dolnej Oravy so strmšími strechami a štít je lomený v hornej tretine. V Zamagurí do popredia vystupuje najmä hruštínsky typ domu, bol pre túto oblasť najvýstavnejší a vznikol výsledkom stavebného vývoja 19. a 20. storočia. No naďalej sa vyskytoval aj jedenkrát lomený štít obvyklý v zátopovej oblasti Or. priehrady, najmä Slanica a Ústie. Tento slanický typ v Hruštíne nebol veľmi zastúpený, ale vyskytoval sa na širšom území od Hruštína, v Or. Jasenici a zasahoval aj do goralskej oblasti Oravského Veselého a poriečia Oravy (Podbieľ). Tento typ domu je starší, ako hruštínsky, pričom rozdielna charakteristika sa predovšetkým viaže na konštrukciu strechy a štítu.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

obr. 7 - Novoť - dvojpriestorové bývanie spolu s humnom a stajňou pod spoločnou strechou bez lomeníc, typické pre goralskú oblasť Pilska a Babej hory

Goralské obydlia v oblasti Pilska a Babej hory vonkajšou úpravou, dispozičným riešením a predovšetkým rozdielnou strechou vytvárajú samostatnú skupinu oravskej architektúry. Do obytného priestoru sa vstupovalo z humná, alebo z predsiene, alebo jaty. Vonkjaší vstup nadväzoval na dvojpriestorový systém predsiene a izby, kde sa varilo aj bývalo. Strecha týchto domov predovšetkým dedinách, ako je napríklad Novoť je s plnými štítmi bez lomeníc. Rozptýlená zástavba v dedinách kopaničiarskeho charakteru pre ňu je typickejšie, rozsiahlejšie samostatne stajace stavby, prevažne v obdĺžnikovom pôdoryse, ktoré pod spoločnú strechu zahŕňali aj obytnú a hospodársku časť. Staršie drevenice si zachovávali z vonku guľatosť nekresaného dreva a škáry boli vypchaté machom. Mladšie drevenice už boli z kresaných brvien na vyššej podmurovke.

Obrázok blogu

obr. 6 - Rabčice - richtárska chalupa mojich prarodičov, pripomína slanický typ domu, strecha je lomená a pod oknami je vybielené, dreváreň je súčasťou obytnej časti a hospodárske budovy stoja samostatne

V niektorých goralských obciach v údoli Polhoranky obytná časť pripomína slanický typ, kým hospodárske budovy si zachovávajú goralskú dispozíciu. Dom je už riešený štvorprietorovo ( predná, zadná izba, predsieň a kuchyňa ) s prístavnym humnom a maštaľou murovaného z kameňa.

Obrázok blogu

obr. 8 - Suchá hora - vľavo goralská podholianska riešená pavlač a veranda domu

Posledná časť v architektúre Oravy tvorí goralská oblasť pod hoľami Západných Tatier. Ide o architektúru s podhoľanskými znakmi. Zrub je viazaný klinovaním z polovičných rezaných kmeňov, škáry sú vyplnené povrieslom. Podstrešné časti sú profilované a rezbársky zdobené. Architektúra sa viaže k podhoľanským na poľskej strane.

Bibliografické odkazy:

ČAPLOVIČ, P. 1977. (eds). Čaro kresaného dreva : ľudová architektúra Oravy. Martin, Vydavateľstvo Osveta

ČAPLOVIČ, P. 1980. (eds). Ľud Oravy v minulosti. Martin Vydavateľstvo Osveta

ČAPLOVIČOVÁ, Z. (eds). 1990. Múzeum oravskej dediny : Sprievodca po expozícii. Martin, Vydavateľstvo Osveta

KRPEĽAN, I. 1996a. Pokračovanie rodu : Využitie objektov ľudovej architektúry a súvisiace úpravy. Banská Bystrica, Merkantil

Fotografie obr. 1 - 5, 7, 8 - kolektív autorov z knihy Čaploviča, P. - Čaro kresaného dreva

Fotografia obr. 6 - z rodinného albumu autora

Medard Slovík

Medard Slovík

Bloger 
  • Počet článkov:  183
  •  | 
  • Páči sa:  52x

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu