Od roku 2015, keď na Slovensku začali vznikať prvé pokusy s natívnou reklamou, sa toho už veľa zmenilo. Postupne takmer všetci menší či väčší vydavatelia začali experimentovať s týmto reklamným formátom.
V zahraničí však ide o štandard už od roku 2012, keď ako prvý začal Buzzfeed a neskôr sa pridali ostatné médiá. Koľko stojí natívna reklama v USA? Veľa napovie táto infografika z článku Native Advertising Institute:

Z grafiky vidieť, že cena za natívny (sponzorovaný) článok je naozaj rozličná. Cena závisí od veľkosti cieľovej skupiny, ale aj formátu spolupráce. Teda či ide iba o 1 text, alebo o dlhšiu spoluprácu.
Zvyčajne je cena natívnej reklamy zložená z dvoch častí:
1. Cena za mediálny priestor - stabilná pozícia na titulnej stránke, CPC, CPV, CPM, umiestnenie v odporúčacích widgetoch atď. Záleží už od konkrétneho biznis modelu média
2. Cena za produkciu - videá sú štandardne drahšie ako text. K tomu niekedy pri texte je potrebné zapojiť aj webdizajnérov či fotografov. Cena môže narásť
Na workshope o natívnej reklame na Native Advertising Days v Berlíne sa hovorilo aj o agentúrnom modeli. Čiže účtovať si hodiny strávené prácou na natívnej reklame a spoplatneniť kreatívne námety pre klientov (konkrétne v T Brand Studio od The New York Times). Údajne to iba testujú, uvidíme, aký výsledok to prinesie.
Cena natívnej reklamy na slovenskom mediálnom trhu
U slovenských vydavateľov väčšinou platí, že produkcia a mediálny priestor sú spojené do jednotného balíku natívnej reklamy. Takto to je aj v Startitup-e podľa zakladateľa Mareka Šándora. Za článok si účtujú okolo 1000 eur a za video okolo 1500 eur. Táto cena okrem produkcie zahŕňa aj umiestnenie na stránke Startitup-u a na ich Facebooku.
Podobne to funguje aj v Refresheri. Podľa zakladateľa Gábora Borosa si účtujú 3100 eur gross za článok. V cene je uverejnenie na webe, spracovanie článku podľa podkladov a zdieľanie na FB Refresheru. Cena však môže byť aj výrazne vyššia, keď produkcia Refresheru pripravuje a realizuje špeciálnu kreatívu.
V cenníku má natívnu reklamu aj denník Pravda. Uvádza cenu od 1500 eur net net, s tým, že cena zavisí od náročnosti. V cene je zahrnutý aj mediálny priestor v rubrike, ktorá najviac sedí so segmentom klienta.
News and Media Holding vo svojich cenníkoch ponúka natívnu reklamu iba na Pluske. Stojí 1200 eur net net a zahŕňa zobrazenie na webe na 24 hodín a umiestnenie do boxu Zaujalo nás.
Natívna reklama v Zozname stojí 3500 eur gross za tvorbu a publikáciu. Aj keď cenník nešpecifikuje, kde bude ten obsah publikovaný.
Na weboch spadajúcich do portfólia iSITA stojí natívna reklama od 500 eur gross a následne stúpa podľa veľkosti publika webu, na ktorom je umiestnená, ale aj podľa náročnosti produkcie.
Podľa Martina Kuchtu z vydavateľstva Ringier Axel Springer sa cena za natívnu reklamu u nich pohybuje od 1800 - 4000€ gross. Cena obsahuje produkciu textového obsahu, uverejnenie na vybranom webe a podporu podľa dohody (FB post alebo zdieľanie na iných relevantných weboch v rámci vydavateľstva).
Koľko stojí natívna reklama v SME?
V SME Creative naceňujeme natívne kampane mierne odlišne. Podľa nášho cenníka stojí natívne umiestnenie od 1500 eur gross v sekcii, ktorú klientom odporúčame podľa vhodnosti. Cena však môže byť vyššia podľa formátov článku - od štandardného ako pre klienta VÚB, longformu ako pre klienta Metro, až po špeciálneho longformu ako pre klienta ČSOB. Klientom k tomu potom vždy odporúčame dodatočný mediálny priestor na titulnej stránke SME, ktorý je spoplatnený zvlášť a stojí od 2000 - 5000 eur gross.
Produkciu naceňujeme dodatočne ad hoc podľa náročnosti výroby - rozsahu, potreby cestovania za zdrojmi, množstva autorov zapojených do tvorby, či produkcie špeciálnych prvkov ako sú infografiky alebo interaktívne mapy.
Okrem natívnej reklamy, v SME ponúkame aj iné formáty textovej reklamy. Napríklad ročný prístup do sekcie Tlačové správy s neobmedzeným počtom publikovaných článkov, umiestnenie PR správ na hlavnú stránku SME alebo do widgetu Tlačové správy. Všetky ceny a podmienky su v našom cenníku.
Ak chcete vedieť viac, sledujte nás na Facebooku, alebo nám napíšte na našej stránke SME Creative.