„Európske únie“ staroveku

Gróf Richard Nikolaus von Coudenhove-Kalergi (1894-1972) vo svojej knihe Pan-európa vydanej v roku – ak ma pamäť neklame - 1923 použil známy príklad z antických dejín, aby varoval európske štáty pred tým, čo ich postihne, keď sa nedokážu zjednotiť a integrovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Náš milý gróf spomenul osud starovekých gréckych mestských štátov, ktoré boli svojho času silné, mocné, vyspelé a dynamické a poskytli nám základ európskej kultúry, no v jednom momente sa ukázali byť príliš slabými, malými a nesvornými a prevalcovali ich väčšie teritoriálne štáty: Macedónsko a nakoniec Rím. Analogický osud predpovedal aj Európe svojich čias a napríklad Rusko či ZSSR rovno označoval ako potenciálne „Macedónsko Európy“.

Tieto jeho prirovnania boli mnohokrát použité počas priekopníckeho a zároveň optimistického obdobia európskej integrácie, keď bolo treba presviedčať západoeurópsku verejnosť o potrebe zjednotenia. A to dokonca tak, že sa z nich stalo klišé.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kuriózne však je, že lamentovanie nad obmedzenosťou antických Grékov, ktorí neboli v stave pochopiť a prekonať obmedzenia mestského štát a tak museli biedne zahynúť, čo hrozí aj Európe, je do veľkej miery zavádzanie.

Antickí Gréci pochopili problém limitovaných možností malých mestských štátov a snažili sa ich úporne prekonať. Ich úsilie bolo možno urputnejšie a nakoniec tragickejšie než európske integračné aktivity po roku 1945. Minimálne preto, že ich svet bol drsný a za neúspechy sa tvrdo platilo.

Gréci sa azda od archaických čias snažili vytvárať spolky mestských štátov, vedomosť o čom nie je v modernej dobe príliš rozšírená.

SkryťVypnúť reklamu

Nebudeme sa venovať napr. Peloponézskemu alebo Korintskému spolku, ktorých vnútorná štruktúra bola taká, že mali svojho jednoznačne určeného hegemóna, takže vzťahy v nich boli nerovnoprávne, no sústredím sa na dva spolky – Achajský a Aitoský, ktoré sa snažili o rovnoprávne postavenie členov.

Vznik a vnútorná štruktúra oboch spolkov bola v stručnosti asi nasledovná:

V IV. storočí pr.n.l. po víťazstve Filipa Macedónskeho, potvrdenom v lamijskej vojne, a odlive veľkej časti populácie na východ boli obce materského Grécka politicky marginalizované a prežívali v závislosti na helenistických monarchoch a najmä blízkej Macedónii. V polovici 3. storočia pr. n. l. grécke obce túto závislosť čiastočne prekonali vytvorením dvoch regionálnych spolkov: Achájskeho a Aitolského.

SkryťVypnúť reklamu

Aitolský spolok združoval obce a kmeňové spoločenstvá v strednom Grécku na sever od Korintského zálivu, v oblasti, ktorá bola mimo záujmu hlavných veľmocí. Kedy presne vznikol, nevieme, no jeho význam vzrástol niekedy na začiatku 3. storočia pr. n. l. Vnútorná štruktúra Aitolského spolku sa z dnešného pohľadu zdá byť nesmierne progresívna, blízka federálnemu modelu. a je možno škoda, že nedostala príležitosť sa viacej rozvinúť. Mohla slúžiť ako návod na prekonanie obmedzení mestských štátov, no i dovtedajších spolkov.

Aitolský spolok poznal pravdepodobne okrem občianstva svojich obcí aj spoločné občianstvo spolku. Všetci jeho občania sa mohli schádzať na sneme (synoda) raz alebo dvakrát do roka a predstavovali tak najvyšší orgán spolku – aj tu vidíme, že nedospeli ku koncepcii zastupiteľskej snemovne a nutnosť zhromažďovať všetkých občanov znamenala, že spolok sa nemohol príliš zväčšiť. Tento snem rozhodoval o vojne a mieri, medzinárodných zmluvách, daniach a o prijímaní nových alebo rušení starých zákonov. Volil aj hlavného predstaviteľ spolku (stratega), ktorý predsedal snemu aj spolkovej rade a bol veliteľom spoločnej armády a viedol vojenské operácie, tajomníka a pokladníka.

SkryťVypnúť reklamu

Spolok mal aj svoju spolkovú radu (synedrion), v ktorej boli zastúpení jednotliví členovia a to (aké nóvum!) proporčne podľa ich vojenskej sily poskytovanej do spoločnej armády. Spolková rada rozhodovala o priebežných záležitostiach a pripravovala zasadnutia spolkového snemu. Bežnú agendu zabezpečovala spoločná vnútorná výkonná rada. Spolok na rozdiel od iných gréckych spolkov si nekládol len vojenské alebo politické ciele. Okrem spoločnej zahraničnej politiky a armády v rámci spolku bola zavedená ekonomická štandardizácia, jednotné dane, spoločná mena a spoločný systém váh a mier...

Spolok bol prvým spojencom Rimanov na gréckej pôde a počas prvej macedónskej vojny, keď Rimania bojovali s Hannibalom a macedónskym Filipom V. súčasne, fakticky zabránil, aby Filip mohol vyslať vojská do Itálie. Neskôr sa však postavil proti ďalšiemu rastu moci Ríma a hľadal spojenectvo s ríšou Seleukovcov. Avšak po víťazstve Rimanov v r. 189 pr. n. l. sa spolok ako vazalský štát podriadil rímskemu senátu. Gréckym mestám zostala vlastná správa, no na „poriadok“ v Grécku už dozeral rímsky prefekt (správca) provincie Macedonia.

Po zriadení provincie Macedonia r. 27 pr. n. l. Aitolský spolok spolu s ostatnými gréckymi obcami vplynul do rímskej provinčnej správy – hoci bývalé mestské štáty v Grécku mali omnoho väčšiu mieru vnútornej autonómie ako ostatné rímske provinčné mestá. V 2. až 6. storočí n. l. dokonca Grécko zažilo obdobie nebývalej prosperity a rozkvetu.

Aitolskému spolku podobný Achájsky spolok sa taktiež sformoval na začiatku 3. storočia v strednej a severnej časti Peloponézu a aktívne začal vystupovať asi od roku 280 pr. n. l. Počas celého 3. storočia pr. n. l. zápasil najprv s Macedónskom a Spartou a neskôr hlavne s Aitolským spolkom.

V Achájskom spolku nebol oficiálne žiadny hegemón, každá obec si zachovala vlastnú ústavu. Hlavnými orgánmi spolku boli dve zhromaždenia všetkých občanov spolkových miest (Synklit a Synoda), ktorí dosiahli vek 30 rokov. Synoda sa schádzal dvakrát do roka, volili sa na ňom hodnostárov spolku a rozhodovali o spolkových záležitostiach. Synklit sa schádzal len vo výnimočných situáciách a riešili sa na ňom otázky mimoriadneho významu. Presný rozdiel medzi nimi nie je známy. Existovala aj volená rada spolku. Výkonnú moc malo niekoľko volených hodnostárov, z ktorých najvýznamnejšie postavenie mal stratég a tajomník. Synklit, synod a stratég riadili spoločné veci spolku. Rozhodovali o otázkach vojny a mieru, organizácii armády a loďstva, financovania spolku, prijímaní nových členov a urovnávaní sporov medzi členskými štátmi. Výkon každodennej agendy zabezpečovalo kolégium damiurgov, ktoré sa skladalo po jednom zástupcovi z každej obce.

Spolok mal aj jednotný menový systém a systém mier a váh. Každý členský štát prispieval do spoločnej pokladnice stanoveným vkladom a poskytoval aj určený vojenský kontingent. Existovala aj predstava o spoločnej občianskej identite.

Napriek značnej formálnej demokratickosti týchto orgánov, v skutočnosti sa na rokovaniach synodu a synklitu zúčastňovali len najbohatší občania, ktorí si mohli dovoliť cestovať na ich zhromaždenia a stráviť tam na vlastné náklady niekoľko dní, ak nie týždňov. Opäť sa stretávame s tým, že priama demokracia, ak má byť ako-tak funkčná, bola obmedzená na rozmery menšieho mestského štátu alebo kantónu, v rámci ktorého sa občania môžu bez osobitných ťažkostí zísť a prerokovať svoje záležitosti. Azda len v súčasnosti, keď máme k dispozícii inštitút referenda (a adekvátny byrokratický aparát na jeho organizáciu), masovokomunikačné prostriedky a možnosť napr. internetového hlasovania, sa stala priama demokracia v územne veľkých štátoch predstaviteľnou.

Vojenská moc spolku sa v mieri (r. 217 pr. n. l.) skladala zo žoldnierskeho vojska (asi 8500 mužov) plateného zo spoločnej pokladnice a zboru zloženého z kontingentov občanov jednotlivých členských štátov (3300 mužov). Samozrejme, jednotlivé obce mali aj vlastnú občiansku domobranu, ktorú v prípade vojny podriadili spoločnému veleniu, takže občianska armáda spolku mohla narásť až na 12 000 mužov.

Achájsky spolok využil oslabenie Macedónska po prvej macedónskej vojne a po roku 197 pr. n. l. prinútil k vstupu do spolku aj Spartu. Tak ovládol celý Peloponéz. Počas obdobia svojej najväčšej moci spolok dokázal postaviť do poľa asi 12 000 vojakov, pri úplnej mobilizácii v čase achájskej vojny azda o niečo viac ako 20 tisíc.

Spolku však postupne začalo vadiť rímske zasahovanie do gréckych vecí, najmä keď Rimania porazili Macedóniu a spravili z nej svoju provinciu. Vôbec to neznamená, že Rimania boli voči závislým gréckym obciam a spolkom nejakí nadmerne požadovační – skôr opak je pravdou, celá rímska elita bola predsa filhelénska a mocenská dominancia Ríma bola faktickým stavom, nie zámerom Grékov nejako ponížiť. Grékom však prekážali aj také opatrenia rímskeho senátu a rímskeho prefekta provincie Macedónia, ako bol zákaz vojen medzi rímskymi spojencami a povinnosť prijať späť všetkých politických vyhnancov.

Neľúbosť voči Rímu explodovala v roku 146 pr. n. l. v tzv. achájskej vojne a spolok sa postavil proti Rímu. Vo vojne však bol porazený a jeho územie spustošené. Spolok, ako politický útvar závislý na Ríme, zostal zachovaný. V roku 27 pr. n. l. bol včlenený do provincie Achaia a spomína sa ešte v 3. storočí n. l.

Je to zaujímavé, ale v tomto období Atény stáli mimo takýchto spolkov a vlastne aj mimo aktívnej mocenskej politiky – až na rok 88 pr. n. l., keď sa pridali k pontskému kráľovi Mitridatovi a zle na to doplatili...

Hlavnými nedostatkami Aitolského a Achajskeho spolku bola nepružnosť a pomalosť ich vnútorného rozhodovacieho procesu. Vyplývala azda z neschopnosti a neochoty preniesť rozhodovacie právomoci na vyššie centrum a stať sa skutočnými federáciami. Žiarlivo spolu súperili a nedokázali vytvoriť skutočne celogrécky spolok. Prišli navyše neskoro a nakoniec ani neboli spôsobilé koncentrovať takú mieru ľudských a ekonomických zdrojov, aby mohli v II. Storočí pr.n.l. konkurovať rímskej republike. Taktiež zdanlivo mestskému štátu, ktorý ale ovládal v Itálii, Hispánii a iných oblastiach Stredomoria značné územie a spravovať ich (priamo alebo nepriamo pomocou vazalov a italických spojencov).

V istom momente aj akoby antickí Gréci stratili súdnosť, schopnosť si reálne uvedomiť vlastné mocenské postavanie a žili v oblakoch minulej slávy....

Museli za to tvrdo zaplatiť....

Ak teda používame príklady z dejín ako varovanie pre našu súčasnosť, čo metodicky nemusí byť vždy adekvátne, je dobré nevyberať len to, čo sa nám aktuálne hodí, ale vidieť veci v širšom kontexte. Ukáže sa tak, že dejiny sú omnoho pestrejšie a dá sa z nich čerpať viac poučení, ako sa všeobecne myslí.

Ak dnes hovoríme o problémoch vo fungovaní a riadení Európskej únie, analógia s dejinami antického Grécka nám neponúka len ukážku toho, čo sa stane s osamoteným štátom, ktorý je malý a slabý, ale aj to, čo sa stane so zoskupením takýchto štátov, pokiaľ toto nie je schopné vytvoriť efektívny mechanizmus vnútorného rozhodovania a riadenia.

(Blog je založený na textoch z mojej novej knihy „Najstaršie dejiny spoločnosti, štátu a práva“. Vo vydavateľstve sa hádam hnevať nebudú...  )

Daniel Šmihula

Daniel Šmihula

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  81x

Právnik, politológ a aktívny publicista. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaDejinyCivilizáciaKultúra a literatúraMedzinárodné vzťahyOsobnostiPrávoMedzinárodné a európske právoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,068 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu